СВЕТСКИ ДАН ОДРЖИВОГ ТРАНСПОРТА Пут ка еколошки прихватљивијој и безбеднијој будућности
Светски дан одрживог транспорта, који се обележава 26. новембра, истиче потребу за одрживим транспортним системима у савременом друштву. Иако је свакодневни живот данас незамислив без коришћења различитих врста превозних средстава, негативне последице по животну средину и здравље људи постају све веће. Загађење ваздуха, саобраћајне гужве и висока потрошња фосилних горива озбиљно угрожавају квалитет живота, због чега је потребна трансформација транспортних система широм света.
Одрживи транспорт је концепт који се заснива на пружању транспортних услуга уз минималан негативан утицај на екологију, друштво и економију. Основни циљеви одрживог транспорта су смањење емисије штетних гасова, повећање енергетске ефикасности применом нових технолошких иновација, као и побољшање безбедности саобраћаја. Такође, од великог је значаја и едукација возача и путника о ефектима које саобраћај има на животну средину, као и промене у понашању у циљу смањења загађења.
Један од основних циљева одрживог транспорта је постизање равнотеже између мобилности и заштите животне средине. Потребно је обезбедити ефикасан, безбедан и приступачан превоз за људе и робу, без угрожавања природних ресурса. То подразумева трансформацију саобраћајних политика, унапређење саобраћајне инфраструктуре, смањење саобраћајних гужви, побољшање квалитета ваздуха и смањење емисије угљен-диоксида.
Као и многе друге земље, и Србија препознаје важност одрживог транспорта, те се налази на путу ка трансформацији свог саобраћајног система. У складу са Стратегијом одрживог урбаног развоја и плановима за урбанистички развој, у Србији се већ предузимају значајне мере за смањење негативног утицаја саобраћаја на животну средину. Приоритети укључују унапређење јавног превоза, подстицање коришћења електричних возила, увођење паметних саобраћајних система и изградњу бициклистичких стаза.
Циљеви и планови у домену урбане мобилности у Србији фокусирани су на смањење емисије угљен-диоксида, увођење еколошких превозних средстава, попут електричних аутобуса и тролејбуса али и на бољу повезаност градских и приградских насеља. Такође, развој зелене инфраструктуре и проширење мреже бициклистичких стаза омогућавају грађанима да користе одрживе облике превоза, смањујући тиме загађење и повећавајући квалитет живота у градовима.
За становништво већих градова, попут Београда, Новог Сада и Ниша, ово подразумева и побољшање ефикасности јавног превоза, који треба да буде поуздан, брз и доступан свим корисницима, укључујући старије особе и особе са инвалидитетом. Стратегија развоја јавног превоза у Србији предвиђа увођење модерних, еколошки прихватљивих аутобуса, чешћи поласци, као и интеграцију са другим врстама превоза – бицикли, тротинети, пешачење.
Регулација авио-превоза и друмског саобраћаја у Европи
Европа се у великој мери обавезала да смањи емисију гасова стаклене баште, па су регулације које се односе на авио-превоз и друмски саобраћај постале кључне. У Европској унији, регулација емисије угљен-диоксида из авио-превоза постепено поставља стандарде за смањење емисије гасова, а истовремено се ради на увођењу зелених технологија у авио-индустрији, укључујући биогорива и електричне летелице за кратке и средње летове. Што се тиче друмског саобраћаја, Европска унија захтева смањење емисије угљен-диоксида за све нове камионе и аутобусе, како би се подстакла електрификација транспорта и увођењу хибридних возила. Иницијативе попут „Еуро 6“ стандарда за емисију издувних гасова и подстицање развоја алтернативних горива (водоник и биогас) доприносе смањењу еколошког отиска саобраћаја.
У многим европским градовима – Амстердаму, Копенхагену и Барцелони, већ се примењују напредне иницијативе које интегришу одрживи транспорт у свакодневни живот. Амстердам је, на пример, поставио амбициозне циљеве за електрификацију саобраћаја – повећање броја електричних возила и субвенције и пореске олакшице за њихову куповину, као и бесплатне или повољније паркинг карте за власнике електричних аутомобила. Копенхаген је, с друге стране, лидер у промоцији бициклистичког саобраћаја са више од 400 километара бициклистичких стаза, док се Барцелона фокусира на паметну мобилност, интегришући електричне тротинете и бицикле у јавни превоз.
Зелене станице на аутопутевима Србије
У Србији, имплементација зелених станица на аутопутевима представља корак ка јачању одрживости саобраћаја. Ове станице ће бити опремљене пуњачима за електрична возила, рециклажним системима, и инфраструктуром за бицикле, чиме се подстиче коришћење еколошких облика превоза и смањује зависност од фосилних горива. Такође, биће део ширег плана за интеграцију одрживих транспортних опција на главним путним правцима у земљи.