Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

YUTA ПРЕД ГАШЕЊЕМ ?! Дуг је 140.000 евра СЕНИЧИЋ: "ВЕЛИКИ ГУБИТАК ЗА СВЕ ПУТНИКЕ"

07.11.2024. 19:23 19:57
Пише:
јута
Фото: Ilustracija pixabay

Вест о блокади рачуна удружења YUTA због дуга према осигуравајућој кући, насталог током пандемије 2020. године, јуче је узбуркала туристичку индустрију.

Дуг од 140.000 евра представља озбиљан терет за удружење основано 1954. године, које данас окупља 170 чланица, а које је сада пред великим изазовом – опстанком.

Александар Сеничић, директор YUTE, објашњава да се финансијски проблеми вуку још од оснивања, јер удружење функционише искључиво од чланарина и едукација. Како би оснажили буџет, пре осам година покренут је систем "YUTA гаранције путовања", који је убрзо постао пример добре праксе заштите потрошача на међународном нивоу. Систем је годинама пружао и пружају велику сигурност путницима и агенцијама, како чланицама, тако и онима које нису.

Поред гаранција квалитета услуга, YUTA се ослања на мрежу контаката ван Србије. Сеничић истиче да су створили систем у коме свака туристичка агенција има представника на дестинацији, омогућавајући брзо решавање проблема. „Имали смо око 700 представника широм Европе. Кад настане проблем, контактирамо их и решавамо ситуације у реалном времену“, рекао је Александар Сеничић.

Проблеми у раду почели са почетком пандемије
YUTA је пре пандемије 2020. била позната по решавању проблема, а као доказ томе, Сеничић је навео примере из 2016. када је пун аутобус наших туриста остао без смештаја у Италији, што је решено у рекордном року, али и 2018. када је због гашења агенције САБ 1.400 путника остало на дестинацијама, а 6.000 је остало без уплаћених аранжмана. Брзом реакцијом, сви путници су враћени, а већина обештећена у року од два месеца, што је јединствен случај у историји рада туристичких агенција у Србији.

"Овде, кроз ове просторије је прошло свих 6.000 људи, ми смо са сваким од њих помогли да остваре своја права и да аплицирају за новац, вршили изузетно јак притисак на осигуравајући друштво да тај новац буде испаћен у најкраћем могућем року и први пут и једини пут у историји рада туристичких агенција људи су добили новац за непуна два месеца. Око 70% људи је добило комплетан износ, а 30% је добило нешто умањен износ, обзиром да је толика била сума осигурања, једноставно се није могло више", рекао је он.

Међутим, 2020. је променила све. Иако је почетком те године забележен рекордни промет од 75 милиона динара, јер је претходна 2019. била рекордна у туризму ситуација је постала глобални кошмар. Агенције су се колебале да ли да раскину полисе осигурања, што би значило губитак лиценце, па је дуг растао.

Сеничић наводи да су у септембру 2020. године дуговања према осигуравачима износила 500.000 евра. Уз преговоре и наплату дуговања од агенција, успели су да смање дуг на тренутних 140.000 евра. Ипак, проблем није у потпуности решен, а будућност удружења остаје да буде неизвесна.

"Корона нас је потпуно зауставила. Туристичке агенције нису могле да раде, нису плаћале премије осигурања, а ми смо остали у дуговима према осигуравајућим кућама", истакао је Сеничић.

"Увек смо радили у интересу агенција и путника. Међутим, овога пута, без додатне подршке, можда нећемо успети", искрено ће Сеничић.

Када су се суочили са проблемима и дуговањима, Yuta је престала са пословањем у уговарању осигурања, јер нису желели додатне проблеме. У том тренутку, цена полиса је поскупела дупло, што показује разлику у премији коју су плаћали док су били посредници и сада, према речима Сеничића. Премија за 400.000 евра била је 7.000 ЕУР док су они радили као посредници, док је данас 19.000 ЕУР. У последње три године, дуг је смањен, али је и даље присутан, због камата је достигао 140.000 ЕУР.

пут
Фото: Ilustracija pixabay

Током пандемије радили без буџета

У периоду између 2021-2023. године, новац су наплатили кроз тужбе, јер је дошло до ескалације проблема. Ипак, 60-70 агенција је затворено због немогућности да преживе пандемију коронавируса. Том приликом су исплаћене премије путницима, али Yuta није наплатила те полисе, што представља велики део дуга.

"Око 200.000 евра је остало као неплаћени дуг 2021. године. Тада Yuta није имала прихода од чланарина. Морам да кажем, радили смо далеко више него у нормалним условима због притиска јавности која је била усмерена против туристичких агенција. Имали смо много више посла него што би требало, али нисмо имали озбиљан буџет. У 2021. години смо наплатили само 50% од очекиваног за наш буџет", објашњава Сеничић. Додаје да су трошкови смањени на реалне оквире, али су главни проблем и даље представљали дугови, претежно оних 200.000 евра.

У 2023. години, Yuta је била приморана да подигне чланарине, јер нису имали другог избора да би преживели, а истовремено су покушавали да реше проблем са осигуравајућим друштвима. "Тада смо поставили нове услове за чланство. Повећали смо чланарине јер смо свесни да не можемо другачије да преживимо", каже Сеничић. Он објашњава да је кроз споразум са осигуравајућим кућама договорено да Yuta добије још годину дана да измири дуг.

Годину дана да исплате дуговања
 

"У том тренутку спроводимо акцију уз помоћ чланица удружења које су желеле да помогну. Око 75-80 агенција је прихватило да помогне, и успевамо да прикупимо око 14 милиона динара, што је половину дуга. То нам је омогућило да исплатимо осигураваче и добијемо још годину дана да платимо остатак дуга", објашњава Сеничић.

Након што је рок за плаћање прошао, постало је јасно да дуг није био онакав какав су очекивали. "Дуг је био 13.700.000 динара, али су због блокаде рачуна са њега скинута 2.5 милиона динара. Тако да је објективни дуг тренутно око 11.500.000 динара. Међутим, он је порастао на 16.000.000 динара, вероватно због камата и других додатних трошкова", каже Сеничић. Он признаје да су и сами изненађени овим повећањем дуга и напомиње да ће тек утврдити све тачне околности око ових додатних трошкова.

Годинама решавали проблеме између агенција и путника
Сеничић додаје да су упркос великим тешкоћама, агенције радиле уз притисак и стални напор, иако нису имали велики буџет за решавање проблема. Удружење које је годинама синоним за сигурност путовања и заштиту права путника, решавало је проблеме попут превара са аранжманима, неисправних аутобуса и лошег смештаја. Иако нема законске ингеренције, Yuta је успешно спроводила медијацију и арбитражу, решавајући годишње између 50 и 70 спорова у корист путника.

Године 2023. уз помоћ чланица успели су да прикупе део средстава и продуже рок за отплату дуга, али ситуација је и даље критична. Такође, удружење је било приморано да смањи трошкове и повећа чланарине како би опстало.

пут
Фото: Ilustracija pixabay

Најгори сценарио по Yutu
 

"У случају најгорег сценарија, Yuta ће престати с радом, истиче Сеничић. Додаје да би евентуално формирање коморе или новог удружења могло попунити празнину, али наглашава да тренутно нема сличне организације која би могла преузети Yutinu функцију.

Yuta годишње пружа бесплатну правну помоћ за 5.000 до 10.000 људи, укључујући савете путницима и агенцијама.

"На тржишту тренутно не постоји нико ко би могао да пружи сличну подршку и заштиту. Ако Yuta престане да постоји, биће то велики губитак не само за туристичку индустрију већ и за све путнике“, закључује Сеничић.

Годишњи буџет Yute износи око 15 милиона динара, а тренутни дуг захтева брзо и ефикасно решење.Сем дуга од 140.000 евра према осигуравајућој кући - других дуговања немају.

пут
Фото: Ilustracija pixabay

Три могућа сценарија
 

Према Сеничићу, постоје три могућа решења: прикупљање помоћи од агенција, укључивање државе или договор са осигуравачима, који би требали разумети улогу Yute у очувању тржишта током пандемије. Он наглашава да је Yuta кроз заменска путовања заштитила како агенције, тако и осигураваче, спречавајући колапс тржишта и милионске штете, али се сада суочава са проблемима насталим из најбоље намере.
"Помоћ државе је можда најреалнија опција у овом тренутку. Уколико се решење не пронађе у року од два месеца, блокада рачуна ће остати, а Yuta ће престати да постоји. То би значило да поверилац неће бити намирен, а сви проблеми ће бити пребачени на државне институције - изјавио је Сеничић.
Годинама сарађују са школама и министарствомКао сарадњу коју истиче као важну, а на коју је поносан као директор, раднику туризму, али и родитељ, истиче дугогодишњу сарадњу са министарствима просвете и туризма, као и са удружењем директора средњих и основних школа.
"Наш одбор за екскурзије и ђачка путовања функционише већ деценијама и кроз ту сарадњу смо директно решавали бројне изазове у организацији путовања. Али, осим тога, увек смо тежили и општем интересу. Доказали смо да Yuta није само организација која се бави туризмом, већ и друштвено одговорна институција. Посебно желим да поменем да смо у време великих поплава изградили кућу породици из Обреновца која је изгубила дом. Нажалост, у данашњем друштву, чини се да се све више гледа лични интерес, а мање општи.", рекао је он.
Ако Yuta престане са радом, сектор туристичке инспекције ће постати једина адреса за решавање проблема путника. Сеничић је ипак нагласио да путници неће бити директно угрожени јер законски уговори са туристичким агенцијама остају на снази.
"Ми ћемо до краја године пружати све услуге као и до сада, али након тога, ако Yuta више не буде постојала, једина адреса за притужбе биће туристичка инспекција - закључио је он на крају разговора за "Блиц Бизнис"

Извор:
Блиц.рс
Пише:
Пошаљите коментар
YUTA: Чекамо став министарства и авио-превозника за Турску

YUTA: Чекамо став министарства и авио-превозника за Турску

21.07.2016. 11:35 11:39