ДОБАР ДАН, КАКО МОГУ ДА ВАМ ПОМОГНЕМ Јесу ли чет ботови бољи од продаваца за тезгом
Чини нам се да смо питање вештачке интелигенције претресли толико пута, али да нисмо успели да се с њом сродимо.
Ипак, пре него што са страхом устукнемо пред могућностима вештачке интелигенције, треба се сетити да с њима ћаскамо годинама, а да тога можда нисмо ни свесни.
- Чет ботови нису нешто што први пут долази код нас, они су присутни веома дуго, можда их ми нисмо именовали. Свака врста аутоматизације, на веб сајту, банкомату, па чак и уређајима попут фрижидера, електричног шпорета, јесте једна врста чет бота – каже Александар Николић, психолог и теолог, оснивач AiChatBot.rs, пионир на пољу конверзационог маркетинга и АИ чет бот технологије у Србији. - Чет бот у основи треба да има агентску улогу, да ви на њега можете да се ослоните, а да он уради неки задатак пођеднако добро као човек. Нећемо рећи да замени човека, али да му помогне. Појавом ChatGPT суочени смо са могућностима машинског учења које до сада нисмо имали – каже, додајући да је сада свима лако доступна. - АИ можемо да инсталирамо на сајт банака, наших личних компанија, има га тамо где купујемо, у ресторанима, болницама. Та вештачка интелигенција, односно АИ чет бот способан је да нас разуме и да разуме наше намере. Ми смо тако добили виртуелне агенте који у потпуности могу да замене кориснички центар. Они дају подршку 24/7, могу да разумеју наше потребе, да реагују смислено.
Према његовим речима, чет ботове делимо на два типа: на класичне чет ботове, где имамо предефинисане кораке, што значи да корисник има неколико понуђених области из којих бира шта га интересује или мучи, и одатле чита спремне одговоре. И то је до скора била напредна аутоматизација. И на ове друге:
- Данас са чет ботом можете покренути конверзацију у било ком смеру као корисник. Та конверзација није дефинисана, али је АИ чет бот спреман да разуме ваше намере. Дакле, са чет ботом банке, рецимо, можемо да причамо о кредитима, картицама, о томе како оцењујете рад банке, може да вам помогне да нађете најближи банкомат. Мастер чак има чет бота који вас опомиње ако трошите више новца него уобичајено користећи њихове картице, да анализира колико сте у prеthodnom месецу потрошили на ресторан, колико на шопинг, може да вам упути предлог како да смањите потрошњу, а и можете да се свађате с њим.
Свађате?
Та могућност АИ да учествује у живој конверзацији је оно што се данас веома тражи, и корак даље је прелазак с писане на гласовну комуникацију.
- Да, он не може да разуме људске емоције, али може да чује тон којим говорите и да зна да ли сте забринути, љути – каже Николић и додаје да је АИ подигао стандарде економије. - Развојем машинског учења и појавом чет бота подигао се стандард код купаца, у тој мери да сад сви очекујемо ту врсту конверзације где год да одемо. Ако сам преко ГПТ могао да добијем идеју за рекламу и ГПТ ми персонализује пратећи текст, каква очекивања могу да имам кад дођем на ваш сајт на коме продајете патике? Наравно да очекујем да ми чет бот помогне у одабиру патика за одређену цену или да понуди оне одређене боје, што сазнаје у разговору са мном. Дакле, просечан купац очекује да, кад дође у куповину, макар и виртуелну, неко крене да се бави њиме. Данас је за све што нудите постоји 10-15 људи који нуде исто што и ви. Ако ја код вас не добијем одговор у реалном времену – а то је до 7 секунди –напуштам ваш сајт и идем на конкурентски.
- АИ, као и сваки дар човечанства, ако је за човека, мора бити под надзором човека. АИ неће заменити људе, али ће, ако говоримо о тржишту у Србији, заменити људе који не знају ништа о АИ онима који АИ знају и умеју да користе.
Не мислим да АИ може да у потпуности замени људску радну снагу, али може у многоме да олакша радни процес. BMW и Мерцедес данас имаји чет ботове који у потпуности склапа ваш аутомобил: ви одаберете на сајту боју шасије, јачину мотора, седишта и друге перформансе, а АИ даје наредбу да се аутомобил склопи. Наравно, пре тога вас назове агент да потврдите наруџбину, а потом се креће у посао. Тако имамо спој технологије и људског мозга. И не, неће машине заменити човека – каже Николић.
Како истиче, за продавце више није проблем како људе да доведу на веб сајт, проблем је како задржати људе који дођу. Чет бот 24/7 ради управо то: води с купцима за њих смислену конверзацију, задржава их на сајту и помаже да одаберу производ који су желели. Притом, можете оптимизовати делове конверзације који решавају неке рутинске проблеме, као што су најчешће постављена питања. Како нема ограничења у броју посетилаца који могу да комуницирају са чет ботом (он је у стању да одговара свима истовремено) шанса да се задрже на сајту и купе нешто се повећава. И још нешто, наглашава наш саговорник.
- Можда први пут у историји економије имамо ситуацију да су купци информисанији од продаваца. Према статистици, у просеку, када неко купује хаљину, он је пре те одлуке о куповини погледао најмање 3-5 хаљина, а ако причамо о кућним апаратима 5-7, пре него што направи избор, а ако говоримо о куповини апликације и програма, неретко 10-15. Зато брендови данас мењају приступ купцима, уводећи чет ботове, јер купци долазе са предзнањем.
Ивана Радоичић