broken clouds
-1°C
25.11.2024.
Нови Сад
eur
116.9977
usd
111.7457
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ВЕЛИКИ ЈУБИЛЕЈ ЖЕЛЕЗНИЦЕ Први воз од Новог Сада до Земуна пре 140 година

10.12.2023. 08:06 08:24
Пише:
Фото: С. Шушњевић

Век и четири деценије прошло је од отварања пруге Нови Сад - Земун, крака од Инђије до Сремске Митровице, као и железничког моста преко Дунава и два тунела: Чортановачког и кроз Петроварадинску тврђаву. Све то у једном дану 10. децембра 1883. године.

Пруга која је спајала Нови Сад и Земун, као и крак од Инђије до Сремске Митровице, дужине су 114,5 километара. Путници су то растојање прелазили за сат и по што је, за то време, представљало велику револуцију. 

Железница се састоји од колосека дужине 12 метара који се настављају, а на сваком саставу постоји мали размак.  Управо једна тако обична ствар, на коју можда не обраћамо пажњу, осликава највеће чари железнице. Приликом путовања возом и преласком преко колосека чује се звук дум-дум, дум-дум, што већини прија јер их вероватно подсећа на сигурну зону у мајчином стомаку и откуцаје срца, који слично звуче. На ту природну појаву подсетио је генерални секретар “Војвођанског друштва за железницу (ВЏ)” Миодраг Ђукић - Дуги.

- Све се љуља, стално мрда никад не мирује, попут мајке кад хода и шета - објаснио је Ђукић. - Код нас у Војводини био је обичај да кад седнеш у воз одмах ставиш салвету на сто, бутине, отвориш цегер, вадиш печено пиле, батак, и понудиш првом до себе и кажеш ‘хајде да једемо’, а после јела нам се наравно приспава. Тако је и код мајке, када добијемо храну, осетимо се безбедно, лепо нам је и онда спавамо. У томе је чаролија, али ње више нема.

Наш саговорник каже да је железница  донела брзину,  али и сигурност приликом путовања, како људи тако и робе. Пре тога транспорт се обављао бродовима и запрежним колима, а путовање је било отежано, с обзиром на то да су временске прилике представљале велики проблем, као и разбојници који су пљачкали кола. Са возовима је све то пало у заборав. Развојем железница почео је и превоз пакета, на брз, и сигуран начин, а значајан допринос дала је и у погледу образовања. Пре тога су млади жељни знања из мањих места тешко могли да путују у веће градове како би похађали средње школе и факултете, али с појавом возова то постаје рутина.

Колико год пруга била значајна за све Војвођане у оно време, мост преко Дунава срушен је за време Другог светског рата, 22. октобра 1944. од стране немачке војске. Тиме се у потпуности изгубила чувена траса од Новог Сада до Земуна заједно са краком, тунелима и мостом.

М. Самарџић

Пише:
Пошаљите коментар