РЕЖИСЕР ПЕТАР РИСТОВСКИ О СЕРИЈИ „ТУНЕЛ”: Истините приче из жабокречине али и луксузних насеља
- Пре отприлике седам година писао сам један филмски сценарио у коме се појављивао лик преговарача. Како бих што уверљивије написао тај карактер уговорио сам састанак са једним полицијским инспектором који је, у то време, био члан групе за преговоре. После тог разговора схватио сам да су његове приче далеко драмски потентније и мени инспиративније него сам сценарио који сам писао у том тренутку. Тако се родила идеја о серији „Тунел” - рекао је сценариста и режисер нове домаће серије Петар Ристовски најављујући полицијски психо-трилер чије прве две епизоде су премијерно приказане на Дунав фесту а на Суперстар ТВ ћемо ову серију гледати крајем новембра.
Ристовски је уз одобрење МУП-а документовао камером и диктафоном разговоре са полицијским инспектором. Петар Ристовски и његов косценариста, Владимир Ћосић наредне две године су паралелно читали полицијске извештаје и причали са још око десетак инспектора и инспекторки, што бивших, што у пензији, што активних који су учествовали на случајевима за које су проценили да су најзанимљивији. На основу овог материјала настао је сценарио за серију „Тунел”.
По ком критеријуму сте бирали случајеве које ћете обрађивати у серији?
- Желели смо да кроз случајеве прођемо кроз све друштвене сталеже, кроз различите починиоце, од обичног човека преко војних лица, професора, душевно болесних лица и да прикажемо ситуације у којима је појединац против другог појединца, појединац против система, појединац против самог себе или против групе или рецимо неке компаније. Желели смо да гледаоце водимо кроз најгору жабокречину али и да их уведемо у најлуксузнија насеља. Друга пресудна ствар била је како да случајеви праве најбољу могућу рефлексију на приватне животе наших главних јунака, преговарача. Комплетна серија инспирисана је истинитим догађајима али и истинитим личностима које су се десиле у Србији у последњих 20 година. Сва имена су промењена како би се сачувала приватност људи који су били инспирација за серију.
Да ли је можда неко из МУП-а погледао неку од епизода серије „Тунел” и да ли вам је неко од правих (можда и пензионисаних) инспектора и полицајаца помагао на снимању серије, како би све изгледало истинитије, уверљивије?
- Још нисмо показали епизоде инспекторима са којима смо разговарали али то је свакако план да урадимо у неком скоријем периоду. Током снимања имали смо стручну помоћ из Специјалне антитерористичке јединице за све сцене у које је та јединица укључена али и за ситуације у које су укључена и друга одељења полиције. Глумци су били на обукама за кретање под оружјем као и руковање оружјем јер смо желели да акционе сцене буду убедљиве и да наши ликови изгледају професионално.
Радили сте филмове и серије који су били врло изазовни у продукционом и техничком смислу, па и што се саме приче тиче („Краљ Петар и „Било једном у Србији”), а опет, рекли сте да је ово један од најзахтевнијих пројеката који сте снимали. Зашто?
- По први пут сам се, за разлику од горепоменутих пројеката, као редитељ нашао у садашњем тренутку, у нашој реалности. У миљеу који ми није превише близак и који сам морао добро да изучим пре него што сам се упустио у рад. За разлику од историје која може да има више верзија и тумачења, садашњи тренутак сви врло добро осећамо. Са друге стране, велики пројекат за координацију сам по себи, много различитих локација (преко сто педесет), различитих глумаца (преко сто двадесет). Свака епизода је нови случај, нови починилац, који мора да донесе нешто ново публици у начину тумачења свог карактера. Оно што ми је можда био и најтежи задатак било је како да карактере преговарача, чији је главни инструмент рада говор, то јест дијалог, учиним активним и приближим их акционим херојима, а редитељима је познато да је дијалог велики непријатељ кинестезије без обзира на то колико он добар био.
У ког јунака у серији сте највише уградили себе? Постоји ли епизода коју највише волите?
- Мислим да је то сигурно инспектор Милош Петровић, кога тумачи глумац Јован Белобрковић јер он је близак мојим годинама, и по профилу тај карактер се поклапама са неким мојим животним искуствима или искуствима мени блиских људи. Заправо свим главним јунацима сам приступио са једнаком количином инспирације. Било ми је врло узазовно да креирам два јака женска карактера: стамену, а истовремено хиперсензитивну, инспекторку Невену Гавран, коју игра Миња Пековић и младу, амбициозну, психолошкињу Мињу Ковачевић коју игра Тамара Шустић. За рад на њиховим ликовима комбиновао сам своје гледалачко и читалачко искуство са неким женским моделима из живота како бисмо направили те две женске психологије. Ту је још и преговарач пред пензијом, мудрост преговарачког тима, Танасије Жарковић, у полицијским круговима познатији као Анкер (о њему круже приче да има тежу руку) кога тумачи Драган Божа Марјановић и на крају Милош Ђорђевић који игра њиховог начелника, највештијег политичара међу полицајцима који представља на једном нивоу негативца али оног који прираста публици за срце.
Свака епизода ми је на други начин омиљена тако да би ми сада било врло тешко да неку издвојим али ајде да кажем рецимо у најбоље три сврстао бих епизоду број два, са Зораном Цвијановићем у главној улози, потом мени најтужнија, епизода седам, са јединим женским починиоцем кога тумачи Теодора Ристовски, и за треће место је баш јака конкуренција, тако да то боље да препустим гледаоцима.
Постоји ли интересовање неког светски познатог стриминг сервиса за серију, јесте ли можда ушли у неке преговоре?
- Колико је мени познато људи из компаније Телеком Србија се тренутно баве промоцијом серије „Тунел” на највећим светским телевизијским маркетима и знам да постоји интересовање великих стриминг сервиса попут Нетфликса, Амазон прајма, Гугла, али и телевизијских канала као што је ХБО група. Ипак, пре телевизијске премијере код нас, на Суперстар каналу, која ће бити крајем новембра, серија неће моћи да буде приказана негде у свету.
Мирослав Стајић
фото: Зилион филм