REŽISER PETAR RISTOVSKI O SERIJI „TUNEL”: Istinite priče iz žabokrečine ali i luksuznih naselja
- Pre otprilike sedam godina pisao sam jedan filmski scenario u kome se pojavljivao lik pregovarača. Kako bih što uverljivije napisao taj karakter ugovorio sam sastanak sa jednim policijskim inspektorom koji je, u to vreme, bio član grupe za pregovore. Posle tog razgovora shvatio sam da su njegove priče daleko dramski potentnije i meni inspirativnije nego sam scenario koji sam pisao u tom trenutku. Tako se rodila ideja o seriji „Tunel” - rekao je scenarista i režiser nove domaće serije Petar Ristovski najavljujući policijski psiho-triler čije prve dve epizode su premijerno prikazane na Dunav festu a na Superstar TV ćemo ovu seriju gledati krajem novembra.
Ristovski je uz odobrenje MUP-a dokumentovao kamerom i diktafonom razgovore sa policijskim inspektorom. Petar Ristovski i njegov koscenarista, Vladimir Ćosić naredne dve godine su paralelno čitali policijske izveštaje i pričali sa još oko desetak inspektora i inspektorki, što bivših, što u penziji, što aktivnih koji su učestvovali na slučajevima za koje su procenili da su najzanimljiviji. Na osnovu ovog materijala nastao je scenario za seriju „Tunel”.
Po kom kriterijumu ste birali slučajeve koje ćete obrađivati u seriji?
- Želeli smo da kroz slučajeve prođemo kroz sve društvene staleže, kroz različite počinioce, od običnog čoveka preko vojnih lica, profesora, duševno bolesnih lica i da prikažemo situacije u kojima je pojedinac protiv drugog pojedinca, pojedinac protiv sistema, pojedinac protiv samog sebe ili protiv grupe ili recimo neke kompanije. Želeli smo da gledaoce vodimo kroz najgoru žabokrečinu ali i da ih uvedemo u najluksuznija naselja. Druga presudna stvar bila je kako da slučajevi prave najbolju moguću refleksiju na privatne živote naših glavnih junaka, pregovarača. Kompletna serija inspirisana je istinitim događajima ali i istinitim ličnostima koje su se desile u Srbiji u poslednjih 20 godina. Sva imena su promenjena kako bi se sačuvala privatnost ljudi koji su bili inspiracija za seriju.
Da li je možda neko iz MUP-a pogledao neku od epizoda serije „Tunel” i da li vam je neko od pravih (možda i penzionisanih) inspektora i policajaca pomagao na snimanju serije, kako bi sve izgledalo istinitije, uverljivije?
- Još nismo pokazali epizode inspektorima sa kojima smo razgovarali ali to je svakako plan da uradimo u nekom skorijem periodu. Tokom snimanja imali smo stručnu pomoć iz Specijalne antiterorističke jedinice za sve scene u koje je ta jedinica uključena ali i za situacije u koje su uključena i druga odeljenja policije. Glumci su bili na obukama za kretanje pod oružjem kao i rukovanje oružjem jer smo želeli da akcione scene budu ubedljive i da naši likovi izgledaju profesionalno.
Radili ste filmove i serije koji su bili vrlo izazovni u produkcionom i tehničkom smislu, pa i što se same priče tiče („Kralj Petar i „Bilo jednom u Srbiji”), a opet, rekli ste da je ovo jedan od najzahtevnijih projekata koji ste snimali. Zašto?
- Po prvi put sam se, za razliku od gorepomenutih projekata, kao reditelj našao u sadašnjem trenutku, u našoj realnosti. U miljeu koji mi nije previše blizak i koji sam morao dobro da izučim pre nego što sam se upustio u rad. Za razliku od istorije koja može da ima više verzija i tumačenja, sadašnji trenutak svi vrlo dobro osećamo. Sa druge strane, veliki projekat za koordinaciju sam po sebi, mnogo različitih lokacija (preko sto pedeset), različitih glumaca (preko sto dvadeset). Svaka epizoda je novi slučaj, novi počinilac, koji mora da donese nešto novo publici u načinu tumačenja svog karaktera. Ono što mi je možda bio i najteži zadatak bilo je kako da karaktere pregovarača, čiji je glavni instrument rada govor, to jest dijalog, učinim aktivnim i približim ih akcionim herojima, a rediteljima je poznato da je dijalog veliki neprijatelj kinestezije bez obzira na to koliko on dobar bio.
U kog junaka u seriji ste najviše ugradili sebe? Postoji li epizoda koju najviše volite?
- Mislim da je to sigurno inspektor Miloš Petrović, koga tumači glumac Jovan Belobrković jer on je blizak mojim godinama, i po profilu taj karakter se poklapama sa nekim mojim životnim iskustvima ili iskustvima meni bliskih ljudi. Zapravo svim glavnim junacima sam pristupio sa jednakom količinom inspiracije. Bilo mi je vrlo uzazovno da kreiram dva jaka ženska karaktera: stamenu, a istovremeno hipersenzitivnu, inspektorku Nevenu Gavran, koju igra Minja Peković i mladu, ambicioznu, psihološkinju Minju Kovačević koju igra Tamara Šustić. Za rad na njihovim likovima kombinovao sam svoje gledalačko i čitalačko iskustvo sa nekim ženskim modelima iz života kako bismo napravili te dve ženske psihologije. Tu je još i pregovarač pred penzijom, mudrost pregovaračkog tima, Tanasije Žarković, u policijskim krugovima poznatiji kao Anker (o njemu kruže priče da ima težu ruku) koga tumači Dragan Boža Marjanović i na kraju Miloš Đorđević koji igra njihovog načelnika, najveštijeg političara među policajcima koji predstavlja na jednom nivou negativca ali onog koji prirasta publici za srce.
Svaka epizoda mi je na drugi način omiljena tako da bi mi sada bilo vrlo teško da neku izdvojim ali ajde da kažem recimo u najbolje tri svrstao bih epizodu broj dva, sa Zoranom Cvijanovićem u glavnoj ulozi, potom meni najtužnija, epizoda sedam, sa jedinim ženskim počiniocem koga tumači Teodora Ristovski, i za treće mesto je baš jaka konkurencija, tako da to bolje da prepustim gledaocima.
Postoji li interesovanje nekog svetski poznatog striming servisa za seriju, jeste li možda ušli u neke pregovore?
- Koliko je meni poznato ljudi iz kompanije Telekom Srbija se trenutno bave promocijom serije „Tunel” na najvećim svetskim televizijskim marketima i znam da postoji interesovanje velikih striming servisa poput Netfliksa, Amazon prajma, Gugla, ali i televizijskih kanala kao što je HBO grupa. Ipak, pre televizijske premijere kod nas, na Superstar kanalu, koja će biti krajem novembra, serija neće moći da bude prikazana negde u svetu.
Miroslav Stajić
foto: Zilion film