Представљена књига Жан-Лик Годар перманентни револуционар
Књига о изузетно значајном и утицајном филмском ствараоцу Жан-Лик Годару, под називом „Жан-Лик Годар перманентни револуционар“ аутора Берта Ребхандла, представљена је у књижари „Зенит“ у Новом Саду, дан пре њене промоције у Београду.
Ову књигу издао је Филмски центар Србије и издавачка кућа „Ултиматум“, и како се наводи, она није само сагледавање комплексне Годарове стваралачке личности, „већ списатељски метод у коме је биографија Годара дата кроз филмове. Управо везујући се за филмове, аутор трасира најбитније сегменте Годарове каријере, обогаћујући их мало знаним контекстима у којима су ти филмови настајали“.
Жан-Лик Годар је, како пише на корицама ове књиге, „фигура на граници између биографије и дела, између историје и писања историје, између субјективности и политике, између модерне уметности и дигиталног доба, кључна фигура филма као кључ за питања и теме 20. и 21. века“.
- Књига ме је изненадила, колико је пре свега аналитично, врло помно истраживала Годарову и филмографију и методологију, а с друге стране и саме концепте његовог рада – рекао је наш познати редитељ Желимир Жилник у разговору о овој књизи. – Поред описа филмова и њиховог садржаја аутор се окренуо да истражује и шта су биле инспирације и подстицаји Годару за те филмове.
Ова књига је рудник сазнања о Годару и његовом опусу, као и о француском филму с краја педесетих и шездесетих година 20. века, додао је Жилник. Годар је у тих првих десет година, од филма „До последњег даха“ и „Кинескиње“, направио доста филмова, и постојао је утисак, како помиње Жилник, да се он можда исцрпео у томе.
- Нисмо били довољно свесни да је он имао енергије, љубопитљивости и узбуђења да се потпуно убаци у неке нове просторе филмског истраживања и у погледу садржаја и у погледу форме, а и у погледу техника. Годар је користио и видео технологију и елекронику, и касније је направио опус који нама није довољно познат, јер то није био биоскопски опус, а није био присутан ни на фестивалима – напоменуо је Жилник, истичући да је он ипак био активан, проучаван на универзитетима, и имао врло велики активистички и интелектуални ефекат. Годар је, по речима Жилника, најзначајнији живи уметник 20, па и 21.века.
Никола Цветковић, издавач и уредник у издавачкој кући „Ултиматум“, и преводилац ове књиге, рекао је да само превођење није уопште било лако, иако се књига течно чита, али је, говорећи о аутору књиге, који је иначе филмски критичар, истакао да је врхунски писац.
Н. П-ј.