Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Predstavljena knjiga Žan-Lik Godar permanentni revolucionar

21.04.2022. 11:32 11:34
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

Knjiga o izuzetno značajnom i uticajnom filmskom stvaraocu Žan-Lik Godaru, pod nazivom „Žan-Lik Godar permanentni revolucionar“ autora Berta Rebhandla, predstavljena je u knjižari „Zenit“ u Novom Sadu, dan pre njene promocije u Beogradu.

Ovu knjigu izdao je Filmski centar Srbije i izdavačka kuća „Ultimatum“, i kako se navodi, ona nije samo sagledavanje kompleksne Godarove stvaralačke ličnosti, „već spisateljski metod u kome je biografija Godara data kroz filmove. Upravo vezujući se za filmove, autor trasira najbitnije segmente Godarove karijere, obogaćujući ih malo znanim kontekstima u kojima su ti filmovi nastajali“.

Žan-Lik Godar je, kako piše na koricama ove knjige, „figura na granici između biografije i dela, između istorije i pisanja istorije, između subjektivnosti i politike, između moderne umetnosti i digitalnog doba, ključna figura filma kao ključ za pitanja i teme 20. i 21. veka“.

- Knjiga me je iznenadila, koliko je pre svega analitično, vrlo pomno istraživala Godarovu i filmografiju i metodologiju, a s druge strane i same koncepte njegovog rada – rekao je naš poznati reditelj Želimir Žilnik u razgovoru o ovoj knjizi. – Pored opisa filmova i njihovog sadržaja autor se okrenuo da istražuje i šta su bile inspiracije i podsticaji Godaru za te filmove.

Ova knjiga je rudnik saznanja o Godaru i njegovom opusu, kao i o francuskom filmu s kraja pedesetih i šezdesetih godina 20. veka, dodao je Žilnik. Godar je u tih prvih deset godina, od filma „Do poslednjeg daha“ i „Kineskinje“, napravio dosta filmova, i postojao je utisak, kako pominje Žilnik, da se on možda iscrpeo u tome.

- Nismo bili dovoljno svesni da je on imao energije, ljubopitljivosti i uzbuđenja da se potpuno ubaci u neke nove prostore filmskog istraživanja i u pogledu sadržaja i u pogledu forme, a i u pogledu tehnika. Godar je koristio i video tehnologiju i elekroniku, i kasnije je napravio opus koji nama nije dovoljno poznat, jer to nije bio bioskopski opus, a nije bio prisutan ni na festivalima – napomenuo je Žilnik, ističući da je on ipak bio aktivan, proučavan na univerzitetima, i imao vrlo veliki aktivistički i intelektualni efekat. Godar je, po rečima Žilnika, najznačajniji živi umetnik 20, pa i 21.veka.

Nikola Cvetković, izdavač i urednik u izdavačkoj kući „Ultimatum“, i prevodilac ove knjige, rekao je da samo prevođenje nije uopšte bilo lako, iako se knjiga tečno čita, ali je, govoreći o autoru  knjige, koji je inače filmski kritičar, istakao da je vrhunski pisac.

N. P-j.

Piše:
Pošaljite komentar