Премијера балета „Охридска легенда“ у СНП- у: За игру срца
НОВИ САД: Пре 40 година, оворена је нова, данашња зграда Српског народог позоришта. Део свечаног програма била је премијера балета “Охридска легенда” Стевана Христића. Сада Српско народно позориште слави 160 година од оснивања, а на програму ће, у суботу, 30. октобра, поново бити изведена “Охридска легенда”.
Премијера овог нашег најпознатијег и по многима најрепрезентативнијег балета, требала је да се догоди пре две године, за 70. рођендан балета Српског народног позоришта, али уследила је пандемија ковид-19, па ће ово дело ући у историју и као најдуже припремана балетска представа. Сви актери који су на јучерашњој конференцији зановинаре најавили премијеру, били су изузетно узбуђени због тога што је коначно дошло време да “Охридску легенду” одиграју пред публиком, сигурни да ће због музике Стевана Христића заиграти и свако срце у публици.
Кореограф и редитељ Владимир Логунов јуче није могао да се придружи екипи с којом је стварао представу, али поручио је да је “Охридска легенда” у добрим рукама. Није случајно што је баш он режирао и “Лабудово језеро” и “Успавану лепотицу” петра Илича Чајковског, које су још увек на репертоару Српског народног позоришта, јер је и сам Христић био инспирисан навећим класичним делима такозваног белог балета.
У два чина и четири слике биће играна народна прича у својој лепоти и једноставности и са срећним завршетком за млади љубавни пар (Биљана и Марко). Класичним балетским изразом и игром у иреалном свету језерских вила, русалки и звезде Данице које помажу Марку у потрази за отетом Биљаном, затим соло играма у балетском дивертисману, плесом робиња турског султана, доласком Марка, наоружаног чаробним мачем, сечом страже и јаничара, чудесним претварањем Биљане у голубицу, све до повратка у родно село и тренутка када се обнавља живот после зулума освајача и ослобођења робља, све то доприноси изворности, искрености и непосредности балетског дела овог поднебља, наводи се у најави.
Диригент Александар Којић подсетио је да је Христићева “Охридска легенда“ први српски и у многим елементима непревазиђени национални балет, дело које прожимају мелодије чувених “Пушчи ме” и “Биљана платно белеше”, народне музике из Врања, а да је, поред тековина позног романтизма и омажа Стевану Мокрањцу, Христић балет писао инспирисан и Клодом Дебисијем, односно француским импресионизмом.
- Подељена су ми осећања. Срећан сам, а не знам шта смо чекали 40 година!? Та наша заборавност и немар према прворазредним стварима нам стално долази главе - изјавио је диригент Којић, подсећајући да је “Охридска легенда” доживела међународно признате критике и дивљење публике која је скакала на ноге после краја. - Препоносни смо што смо очистили прашину са “Охридске легенде”, а клавирски извод који није био потпун, сада јесте, захваљујући нашем инспицијенту Ивану Свирчевићу.
Специјална гошћа
На јучерашњој конференцији за новинаре, поводом премијере “Охридске легенде”, као специјална гошћа говорила је и Добрила Новков, која је играла у верзији из 1981. године, на отварању нове зграде Српског народног позоришта.
За њу је својеврсно оправдање што балет Стевана Христића од тада није постављан на сцену то што је изузетно захтеван за кореографију. Добрила Новков се присетила како су те године први пут изашли на за њих тада огромну сцену “Јован Ђорђевић”, ефектних сцена, великог броја статиста, одговорности и свечане атмосфере коју су често употпуњавали гости у публици из крема тадашњег југословенског друштва.
Управник Српског народног позоршта Зоран Ђерић истакао је труд и време уложено од стране свих играча и музичара, док је директор Балета Српског народног позоришта Тони Ранђеловић, пун захвалности за све сараднике, рекао да ће премијера “Охридске легенде” бити доказ да је борба и жеља за животом јача од свих препрека на које су наишли протеклих година.
За првакињу Балета Српског народног позоришта Ану Ђурић, која игра улоге Биљане и Бисерке, Христићева музика је прелепа и док игра уз њу, ужива у свакој ноти. За кореографију Владимира Логунова рекла је да прати причу, али и сваког играча понаособ, што јој је било врло драго.
Њеном колеги, солисти Самјуелу Бишопу, много је значило да у “Охридској легенди” открије део балканског духа, оценивши музику Стевана христића као најбољу на коју је до сада наступао. Допао му се и лик Везира који игра, јер је веома мрачан и драматичан.
Сценограф представе “Охридска легенда” био је Саша Сенковић, костимографкиња Мирјана Стојановић Маурич, а дизајнер светла Марко Радановић.
Улогу Марка у премијерној подели играће Андреј Колчериу.
И. Бурић