Половњаци све траженији, а цене под ручном
НОВИ САД: Пандемија коронавируса изазвала је многе промене у друштву и привреди, а готово да нема сектора који није погођен. Нова ситуација, која влада у целом свету, значајно се одразила на трговину јер се, практично, купује само оно што се мора и када се мора.
Последице пандемије коронавируса осећају се и у ауто-индустрији, али и пласману аутомобила јер је потражња купаца другачија него раније. Наиме, све је мање купаца нових аутомобила, али је зато расте интересоавње за куповину половних.
Нешто слично дешава се и у Србији, а они који се баве продајом аутомобила указују на то да је промена интереса купаца приликом куповине аутомобила видљива, односно да се уместо нових купују половни. Ипак, трговци половњацима, углавном истичу да, и поред нешто већег интересовања купаца, продаја није већа, и напомињу да се цена за сада још није променила, али и да је могуће да ће, због повећане потражње и раста цене у набавци, половњаци бити нешто скупљи. Указују и на то да куповина, осим од перформанси возила, зависи и од потреба купаца и дебљине њихових новчаника, те да су најпродаванији аутомобили који коштају од 3.500 до 4.000 евра. Наравно, међу половним возилима има и оних која коштају готово 35.000 евра, што је цена четири године старог „масератија леванте” или око 15.000 евра, колико треба издвојити за bmw 316 из 2013. године. У односу на раније, понуда аутомобила који коштају око 2.000 евра далеко је скромнија. То је и разумљиво јер је реч о пунолетним аутомобилима, али ипак се и они продају/купују па тако „пасат” из 2001. године кошта 1.600 евра, а годину млађи „хјундаи купе” 2.300. По речима директора београдске компаније В-8, најстарије фирме за увоз аутомобила у Србији Јована Радића, половни аутомобили су већ сад поскупели три одсто јер је порез у Немачкој, која је централно тржиште за половна возила, с 19 одсто смањен на 16, те да због тога трговци нису склони спуштању цене, напротив, доста је возила чија је цена отишла навише.
Продаја нових аутомобила у нашој фирми потпуно је обустављена, али је зато повећана потражња за половним колима, каже Радић.
Како додаје, купци, који иначе купују потпуно нова возила, сада се одлучују за аутомобиле старе од шест месеци до године јер је мањи ризик због несигурне ситуације на тржишту и истовремено мањи је губитак него када се купује нов аутомобил.
Највише се траже мала градска возила, али и возила више класе, и у тим сегментима нисмо осетили пад потражње, вели Радић.
Да су цене половњака за сада без промене, баш као и продаја, указују и у Ауто-центру „Карузо” у Новом Саду. По речима менаџера продаје Драгана Топалова, и даље се месечно, у просеку, прода десетак аутомобила, цене зависе од годишта производње, пређене километраже, нивоа опреме... У том ауто-центру продају се само возила која нису старија од пет година, а купци се најчешће одлучују за „фолксваген”, „пежо”, „шкоду”, „рено”, „ситроен”.
Продаја нових возила у Србији је опала и за првих осам месеци ове године забележен је пад од 35 одсто у односу на исти период 2019, а исти ниво као и лане бележи, практично, само продаја комерцијалних возила, каже извршни директор „Форда Србија” Милош Петровић.
Потражња за половним возилима је, како каже, због пандемије коронавируса, порасла и извесно је да су половњаци нешто скупљи него раније.
Цене су још увек исте као раније, али је могуће њихово повећање јер цена у набавци иде навише, каже Топалов.
То је, додаје, рефлексија ситуације на тржишту Европске уније, а главни узрок је пад продаје нових аутомобила.
Наиме, због панедмије коронавруса сада се радије купују половни аутомобили, а због тога и расте њихова цена, закључује Топалов.
Д. Млађеновић