Polovnjaci sve traženiji, a cene pod ručnom
NOVI SAD: Pandemija koronavirusa izazvala je mnoge promene u društvu i privredi, a gotovo da nema sektora koji nije pogođen. Nova situacija, koja vlada u celom svetu, značajno se odrazila na trgovinu jer se, praktično, kupuje samo ono što se mora i kada se mora.
Posledice pandemije koronavirusa osećaju se i u auto-industriji, ali i plasmanu automobila jer je potražnja kupaca drugačija nego ranije. Naime, sve je manje kupaca novih automobila, ali je zato raste interesoavnje za kupovinu polovnih.
Nešto slično dešava se i u Srbiji, a oni koji se bave prodajom automobila ukazuju na to da je promena interesa kupaca prilikom kupovine automobila vidljiva, odnosno da se umesto novih kupuju polovni. Ipak, trgovci polovnjacima, uglavnom ističu da, i pored nešto većeg interesovanja kupaca, prodaja nije veća, i napominju da se cena za sada još nije promenila, ali i da je moguće da će, zbog povećane potražnje i rasta cene u nabavci, polovnjaci biti nešto skuplji. Ukazuju i na to da kupovina, osim od performansi vozila, zavisi i od potreba kupaca i debljine njihovih novčanika, te da su najprodavaniji automobili koji koštaju od 3.500 do 4.000 evra. Naravno, među polovnim vozilima ima i onih koja koštaju gotovo 35.000 evra, što je cena četiri godine starog „maseratija levante” ili oko 15.000 evra, koliko treba izdvojiti za bmw 316 iz 2013. godine. U odnosu na ranije, ponuda automobila koji koštaju oko 2.000 evra daleko je skromnija. To je i razumljivo jer je reč o punoletnim automobilima, ali ipak se i oni prodaju/kupuju pa tako „pasat” iz 2001. godine košta 1.600 evra, a godinu mlađi „hjundai kupe” 2.300. Po rečima direktora beogradske kompanije V-8, najstarije firme za uvoz automobila u Srbiji Jovana Radića, polovni automobili su već sad poskupeli tri odsto jer je porez u Nemačkoj, koja je centralno tržište za polovna vozila, s 19 odsto smanjen na 16, te da zbog toga trgovci nisu skloni spuštanju cene, naprotiv, dosta je vozila čija je cena otišla naviše.
Prodaja novih automobila u našoj firmi potpuno je obustavljena, ali je zato povećana potražnja za polovnim kolima, kaže Radić.
Kako dodaje, kupci, koji inače kupuju potpuno nova vozila, sada se odlučuju za automobile stare od šest meseci do godine jer je manji rizik zbog nesigurne situacije na tržištu i istovremeno manji je gubitak nego kada se kupuje nov automobil.
Najviše se traže mala gradska vozila, ali i vozila više klase, i u tim segmentima nismo osetili pad potražnje, veli Radić.
Da su cene polovnjaka za sada bez promene, baš kao i prodaja, ukazuju i u Auto-centru „Karuzo” u Novom Sadu. Po rečima menadžera prodaje Dragana Topalova, i dalje se mesečno, u proseku, proda desetak automobila, cene zavise od godišta proizvodnje, pređene kilometraže, nivoa opreme... U tom auto-centru prodaju se samo vozila koja nisu starija od pet godina, a kupci se najčešće odlučuju za „folksvagen”, „pežo”, „škodu”, „reno”, „sitroen”.
Prodaja novih vozila u Srbiji je opala i za prvih osam meseci ove godine zabeležen je pad od 35 odsto u odnosu na isti period 2019, a isti nivo kao i lane beleži, praktično, samo prodaja komercijalnih vozila, kaže izvršni direktor „Forda Srbija” Miloš Petrović.
Potražnja za polovnim vozilima je, kako kaže, zbog pandemije koronavirusa, porasla i izvesno je da su polovnjaci nešto skuplji nego ranije.
Cene su još uvek iste kao ranije, ali je moguće njihovo povećanje jer cena u nabavci ide naviše, kaže Topalov.
To je, dodaje, refleksija situacije na tržištu Evropske unije, a glavni uzrok je pad prodaje novih automobila.
Naime, zbog panedmije koronavrusa sada se radije kupuju polovni automobili, a zbog toga i raste njihova cena, zaključuje Topalov.
D. Mlađenović