Засад без промене програма Фестивала позоришта за децу у Суботици
У ишчекивању нових епидемиолошких мера и препорука, које би требало да омогуће почетак колико-толико редовног театарског живота у Србији, у Суботици су у завршној фази припреме за предстојеће, 27. издање Међународног фестивала позоришта за децу, које би по плану требало да се одржи од 20. до 26. септембра.
Подсетимо, на конкурс је стигло 150 пријава из 36 земаља, а селектор др Зоран Ђерић одабрао је 16 представа из Аргентине, Кине, Индије, Ирана, Нигерије, Турске, Шпаније, Немачке, Русије, Аустрије, Мађарске, Словеније, Хрватске, Бугарске и, наравно, Србије. Међу представама које су селектоване има и класичних луткарских представа, али је акценат стављен на истраживања нових, модерних форми луткарске режије, глуме, анимације, покрета – једном речју на истинској луткарској естетици, односно на модерној естетици позоришта за децу и младе.
– Живимо у доба којим царују електронски медији: Интернет, ТВ, компјутери, свеопшта дигитализација је обухватила и филм и позориште – појашњава Ђерић. – Деца су, такође, подложна утицајима нових медија и прихватају их, најпре кроз игру, а потом и као средство забаве, али и као начин комуницирања са другима, па и као извор информисања, дакле као свој језик. Имајући то у виду, креатори позоришне сцене за децу настоје да иду у корак са новим технологијама, да класичне теме из школске лектире обрађују на савремен начин, да буду актуелни и занимљиви, како би одржали корак с временом, издржали конкуренцију медија, али и сачували свој аутентичан позоришни израз.
На предложеном списку су тако, рецимо, и мјузикл „Ко се боји Исидоре Данкан” новосадске Вива денс академије, затим необични погледи на традицију двају кинеских дечјих театара у представама „Ми смо теракота војска” и „Умеће ратовања”, па луткарско-глумачки перфиорманс „Још си зелен” Градског казалишта „Зорин дом“ из хрватског Карловца, или „уживо анимирани” класик „Алиса у земљи чуда” немачког Зенобиа театра, па еколошки освећено „Чудовиште из смећа” театра сенки турског уметника Yеngiza Узека, али је ту и класична поставка „Беба-пингвин који је хтео да лети” луткарског позоришта из руског Брјанска. Част домаћег театра браниће, иначе, суботичко Дечје позориште представом „Театру с љубављу”.
Наравно, и даље остаје као велико отворено питање који ће од позваних театара из иностранства прихватити да под најављеним новим епидемиолошким условима – који би, између осталог, могли да за њих подразумевају обавезан ПЦР тест, али и изолацију до 14 дана – допутује у Србију. Организатори се ипак надају да ће се до 20. септембра стећи услови да се Фестивал одржи у пуном обиму и уз учешће свих одабраних трупа. „Сви фестивалски програми ће се одвијати у складу са мерама борбе против пандемије вируса ковид19 и уз вођење рачуна о безбедности посетилаца и учесника Фестивала”, порука је Отвореног универзитета Суботица, уз најаву да ће, осим представа у такмичарском програму, публика и ове године моћи да посети изложбе, промоције књига, а у плану су и научни форум, плесни програм дечијих група, као и радионице намењене деци и одраслима.
М. Стајић