Zasad bez promene programa Festivala pozorišta za decu u Subotici
U iščekivanju novih epidemioloških mera i preporuka, koje bi trebalo da omoguće početak koliko-toliko redovnog teatarskog života u Srbiji, u Subotici su u završnoj fazi pripreme za predstojeće, 27. izdanje Međunarodnog festivala pozorišta za decu, koje bi po planu trebalo da se održi od 20. do 26. septembra.
Podsetimo, na konkurs je stiglo 150 prijava iz 36 zemalja, a selektor dr Zoran Đerić odabrao je 16 predstava iz Argentine, Kine, Indije, Irana, Nigerije, Turske, Španije, Nemačke, Rusije, Austrije, Mađarske, Slovenije, Hrvatske, Bugarske i, naravno, Srbije. Među predstavama koje su selektovane ima i klasičnih lutkarskih predstava, ali je akcenat stavljen na istraživanja novih, modernih formi lutkarske režije, glume, animacije, pokreta – jednom rečju na istinskoj lutkarskoj estetici, odnosno na modernoj estetici pozorišta za decu i mlade.
– Živimo u doba kojim caruju elektronski mediji: Internet, TV, kompjuteri, sveopšta digitalizacija je obuhvatila i film i pozorište – pojašnjava Đerić. – Deca su, takođe, podložna uticajima novih medija i prihvataju ih, najpre kroz igru, a potom i kao sredstvo zabave, ali i kao način komuniciranja sa drugima, pa i kao izvor informisanja, dakle kao svoj jezik. Imajući to u vidu, kreatori pozorišne scene za decu nastoje da idu u korak sa novim tehnologijama, da klasične teme iz školske lektire obrađuju na savremen način, da budu aktuelni i zanimljivi, kako bi održali korak s vremenom, izdržali konkurenciju medija, ali i sačuvali svoj autentičan pozorišni izraz.
Na predloženom spisku su tako, recimo, i mjuzikl „Ko se boji Isidore Dankan” novosadske Viva dens akademije, zatim neobični pogledi na tradiciju dvaju kineskih dečjih teatara u predstavama „Mi smo terakota vojska” i „Umeće ratovanja”, pa lutkarsko-glumački perfiormans „Još si zelen” Gradskog kazališta „Zorin dom“ iz hrvatskog Karlovca, ili „uživo animirani” klasik „Alisa u zemlji čuda” nemačkog Zenobia teatra, pa ekološki osvećeno „Čudovište iz smeća” teatra senki turskog umetnika Yengiza Uzeka, ali je tu i klasična postavka „Beba-pingvin koji je hteo da leti” lutkarskog pozorišta iz ruskog Brjanska. Čast domaćeg teatra braniće, inače, subotičko Dečje pozorište predstavom „Teatru s ljubavlju”.
Naravno, i dalje ostaje kao veliko otvoreno pitanje koji će od pozvanih teatara iz inostranstva prihvatiti da pod najavljenim novim epidemiološkim uslovima – koji bi, između ostalog, mogli da za njih podrazumevaju obavezan PCR test, ali i izolaciju do 14 dana – doputuje u Srbiju. Organizatori se ipak nadaju da će se do 20. septembra steći uslovi da se Festival održi u punom obimu i uz učešće svih odabranih trupa. „Svi festivalski programi će se odvijati u skladu sa merama borbe protiv pandemije virusa kovid19 i uz vođenje računa o bezbednosti posetilaca i učesnika Festivala”, poruka je Otvorenog univerziteta Subotica, uz najavu da će, osim predstava u takmičarskom programu, publika i ove godine moći da poseti izložbe, promocije knjiga, a u planu su i naučni forum, plesni program dečijih grupa, kao i radionice namenjene deci i odraslima.
M. Stajić