Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

„Андре Шеније“ затворио сезону у Београдској опери

09.07.2018. 13:09 13:22
Пише:
Фото: pixabay.com

Крај сезоне у Београдској опери обележиле су две премијерне поделе опере „Андре Шеније“ Умберта Ђордана, која је после четири деценије, четврти пут од београдског praizvođеwa 1936, postavqеna на сцени националног театра.

Традиционална режија Ђандоменика Вакарија, како је сам гост из Италије одређује у интервјуу објављеном у изузетно садржајној програмској књижици, чија се традиционалност огледа управо у томе што солистима не поставља физичке границе, допуштајући им контролу даха и тела, односно поштује њихове певачке законе, омогућила је, на срећу, превласт музичке компоненте izvođеwa. Истичемо управо ту димензију новог приказивања ове напето узбудљиве веристичке драме из 1896, у којем су ипак најбољи утисак оставили веома добро припремљен, премда понекад преинтензивиран оркестар под вођством Ђорђа Павловића и динамички суптилно изнијансиран и проосечан хор, посебно његов женски део, који је припремио Ђорђе Станковић.

Четворочина радња из времена Француске буржоаске револуције одвија се у оквирима исте скромне сценографије Кузмана Попова, у којој бело обојена колонада уоквирује бину, у свакој слици допуњену неким другим позоришним детаљима (салонска гарнитура, реквизити суднице и слично). Стилски проблематични костими Асје Стојменове и понеки “смешни“ додатак попут пирамидалне капе – фризуре контесе де Коањи, уклапају се у поменуту редитељску концепцију, односно тако традиционално osmišqеnu целу продукцију.

Насловну улогу једног од највећих песника 18. века, Андреа Шенијеа, револуционара који се истовремено бори и против терора (који је такође плод револуционарних збивања), попут осталих рола обележену различитим елементима исказа, од лирских и декламаторних, до конверзационих, тумачио је у првој подели тенор Душан Плазинић, са свим познатим слабостима његове вокалне, али и глумачки круте интерпретације. У другој представи, посебно у драмским аспектима, суверено га је, с упечатљивим гласовним интензитетом, набојем и сигурношћу у висинама оживео Јанко Синадиновић.

Лик Мадлен, младе грофице де Коањи, такође у две „верзије“, одговарао је обема протагонисткињама: страственој и уметнички дејственој, динамички сензибилно и минуциозно, а у карактерним контрастима јарко изнијансираној Ани Рупчић, али и аристократски смиреној, глумачки уздржанијој Јасмини Трумбеташ Петровић, такође примерено савладаних певачких замки захтевне сопранске партије.

Млади баритон Драгутин Матић као Жерар, у другој подели, после prеthodnog искусног представљања Миодрага Д. Јовановића, био је за нас, који смо га први пут слушали, право откровење. Улога патриоте који верно служи Француској, пристаје му у потпуности, и он ју је креирао у великом вокалном и изражајном распону од дворског слуге и безнадежно zaqubljеnog човека, до посвећеног револуционара, спремног да призна и исправи своје грешке и заблуде. Показао нам је како звучи здраво и сочно оперско певање, али и мајсторство у владању богатим гласом, целовитост и логичност креације коју гради лако у свим регистрима, и у пуној сценској и музичкој спремности и доследности. 

У осталим, већином добро донетим ролама издвајају се мецосопранисткиње Љубица Вранеш као Берси и Наташа Рашић у уверљиво изведеној минијатури старице Мадлен, затим Вук Матић и Дарко Ђорђевић, најзад и најмлађи уметници, Марко Пантелић и Синиша Радин. Још једном подвлачимо значајан допринос веома сонорног оркестра као главног изражајног средства под вођством Ђорђа Павловића, у највећој мери заслужног за пластично вајање раскошне мелодике и подстицајну подршку експресивним вокалним деоницама, као и развој бурних веристичких декламационих климакса, али и опште снажне емоционалности и драматичности.

Марија Адамов

Пише:
Пошаљите коментар