Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

„Andre Šenije“ zatvorio sezonu u Beogradskoj operi

09.07.2018. 13:09 13:22
Piše:
Foto: pixabay.com

Kraj sezone u Beogradskoj operi obeležile su dve premijerne podele opere „Andre Šenije“ Umberta Đordana, koja je posle četiri decenije, četvrti put od beogradskog praizvođewa 1936, postavqena na sceni nacionalnog teatra.

Tradicionalna režija Đandomenika Vakarija, kako je sam gost iz Italije određuje u intervjuu objavljenom u izuzetno sadržajnoj programskoj knjižici, čija se tradicionalnost ogleda upravo u tome što solistima ne postavlja fizičke granice, dopuštajući im kontrolu daha i tela, odnosno poštuje njihove pevačke zakone, omogućila je, na sreću, prevlast muzičke komponente izvođewa. Ističemo upravo tu dimenziju novog prikazivanja ove napeto uzbudljive verističke drame iz 1896, u kojem su ipak najbolji utisak ostavili veoma dobro pripremljen, premda ponekad preintenziviran orkestar pod vođstvom Đorđa Pavlovića i dinamički suptilno iznijansiran i proosečan hor, posebno njegov ženski deo, koji je pripremio Đorđe Stanković.

Četvoročina radnja iz vremena Francuske buržoaske revolucije odvija se u okvirima iste skromne scenografije Kuzmana Popova, u kojoj belo obojena kolonada uokviruje binu, u svakoj slici dopunjenu nekim drugim pozorišnim detaljima (salonska garnitura, rekviziti sudnice i slično). Stilski problematični kostimi Asje Stojmenove i poneki “smešni“ dodatak poput piramidalne kape – frizure kontese de Koanji, uklapaju se u pomenutu rediteljsku koncepciju, odnosno tako tradicionalno osmišqenu celu produkciju.

Naslovnu ulogu jednog od najvećih pesnika 18. veka, Andrea Šenijea, revolucionara koji se istovremeno bori i protiv terora (koji je takođe plod revolucionarnih zbivanja), poput ostalih rola obeleženu različitim elementima iskaza, od lirskih i deklamatornih, do konverzacionih, tumačio je u prvoj podeli tenor Dušan Plazinić, sa svim poznatim slabostima njegove vokalne, ali i glumački krute interpretacije. U drugoj predstavi, posebno u dramskim aspektima, suvereno ga je, s upečatljivim glasovnim intenzitetom, nabojem i sigurnošću u visinama oživeo Janko Sinadinović.

Lik Madlen, mlade grofice de Koanji, takođe u dve „verzije“, odgovarao je obema protagonistkinjama: strastvenoj i umetnički dejstvenoj, dinamički senzibilno i minuciozno, a u karakternim kontrastima jarko iznijansiranoj Ani Rupčić, ali i aristokratski smirenoj, glumački uzdržanijoj Jasmini Trumbetaš Petrović, takođe primereno savladanih pevačkih zamki zahtevne sopranske partije.

Mladi bariton Dragutin Matić kao Žerar, u drugoj podeli, posle prethodnog iskusnog predstavljanja Miodraga D. Jovanovića, bio je za nas, koji smo ga prvi put slušali, pravo otkrovenje. Uloga patriote koji verno služi Francuskoj, pristaje mu u potpunosti, i on ju je kreirao u velikom vokalnom i izražajnom rasponu od dvorskog sluge i beznadežno zaqubljenog čoveka, do posvećenog revolucionara, spremnog da prizna i ispravi svoje greške i zablude. Pokazao nam je kako zvuči zdravo i sočno opersko pevanje, ali i majstorstvo u vladanju bogatim glasom, celovitost i logičnost kreacije koju gradi lako u svim registrima, i u punoj scenskoj i muzičkoj spremnosti i doslednosti. 

U ostalim, većinom dobro donetim rolama izdvajaju se mecosopranistkinje Ljubica Vraneš kao Bersi i Nataša Rašić u uverljivo izvedenoj minijaturi starice Madlen, zatim Vuk Matić i Darko Đorđević, najzad i najmlađi umetnici, Marko Pantelić i Siniša Radin. Još jednom podvlačimo značajan doprinos veoma sonornog orkestra kao glavnog izražajnog sredstva pod vođstvom Đorđa Pavlovića, u najvećoj meri zaslužnog za plastično vajanje raskošne melodike i podsticajnu podršku ekspresivnim vokalnim deonicama, kao i razvoj burnih verističkih deklamacionih klimaksa, ali i opšte snažne emocionalnosti i dramatičnosti.

Marija Adamov

Piše:
Pošaljite komentar