УЧИЛИ СУ ВАС ДА ДРЖИТЕ ВОЛАН НА 10 И 2? Стручњаци кажу НЕ, НИКАКО, ОВО ЈЕ ПРАВИЛНО!
Инструктори у ауто-школама препоручују држање руку у положају „10 и 2“, али постоји лакши и природнији начин.
Основa сигурне вожње је правилно држање управљача.
Иако већина инструктора у ауто-школама својим ученицима препоручује држање руку у положају као казаљке сата на „10 и 2“, данас су препоруке нешто другачије.
Када је реч о овом питању, свако има свој став – није реткост видети лежерне возаче са једном руком на врху волана или неискусне возаче с прекрштеним рукама.
Зашто „10 и 2“ више није најбољи положај?
Држање управљача у положају „10 и 2“ постало је општеприхваћено јер се веровало да виши положај руку даје већу контролу и сигурност. Међутим, доласком модерних аутомобила, препоруке су се промениле.
Иако је „10 и 2“ дуго био омиљен положај инструктора, данас се препоручује нешто нижи положај руку – попут казаљки усмерених на „9 и 3“.
Који је исправан положај?
RACV сада препоручује да возачи држе управљач у положају „9 и 3“, јер омогућава бољу стабилност и лакше маневрисање при мањим брзинама. Такође, олакшава приступ командама као што су показивачи правца и брисачи, али и смањује ризик од повреда у случају судара.
„Најважније је пронаћи идеалан положај са обе руке на управљачу“, закључује Морис.
Главни разлози за ову промену су:
Већа безбедност у случају активирања ваздушних јастука
Лакши и природнији положај за руке, што смањује замор
Боља контрола и стабилност управљања
Како ваздушни јастуци утичу на положај руку?
Силвија Морис, руководилац образовања Аустралијског аутоклуба (RACV), објашњава да је традиционални положај „10 и 2“ некада био стандард, али да се све променило увођењем ваздушних јастука, пише Drive.
„Превисоко држање управљача може повећати ризик од повреда руку, шаке и лица у случају судара. Ако возач држи руке на „10 и 2“, а дође до незгоде, ваздушни јастуци могу изазвати повреде. Возачи неће моћи да контролишу положај руку, што може довести до повреда прстију, главе или костију.“
Такође, положај „10 и 2“ је био користан у доба када аутомобили нису имали серво управљач. Раније је било потребно уложити више снаге за окретање волана, а повлачење руку надоле било је најефикаснији начин да се то постигне.