UČILI SU VAS DA DRŽITE VOLAN NA 10 I 2? Stručnjaci kažu NE, NIKAKO, OVO JE PRAVILNO!
Instruktori u auto-školama preporučuju držanje ruku u položaju „10 i 2“, ali postoji lakši i prirodniji način.
Osnova sigurne vožnje je pravilno držanje upravljača.
Iako većina instruktora u auto-školama svojim učenicima preporučuje držanje ruku u položaju kao kazaljke sata na „10 i 2“, danas su preporuke nešto drugačije.
Kada je reč o ovom pitanju, svako ima svoj stav – nije retkost videti ležerne vozače sa jednom rukom na vrhu volana ili neiskusne vozače s prekrštenim rukama.
Zašto „10 i 2“ više nije najbolji položaj?
Držanje upravljača u položaju „10 i 2“ postalo je opšteprihvaćeno jer se verovalo da viši položaj ruku daje veću kontrolu i sigurnost. Međutim, dolaskom modernih automobila, preporuke su se promenile.
Iako je „10 i 2“ dugo bio omiljen položaj instruktora, danas se preporučuje nešto niži položaj ruku – poput kazaljki usmerenih na „9 i 3“.
Koji je ispravan položaj?
RACV sada preporučuje da vozači drže upravljač u položaju „9 i 3“, jer omogućava bolju stabilnost i lakše manevrisanje pri manjim brzinama. Takođe, olakšava pristup komandama kao što su pokazivači pravca i brisači, ali i smanjuje rizik od povreda u slučaju sudara.
„Najvažnije je pronaći idealan položaj sa obe ruke na upravljaču“, zaključuje Moris.
Glavni razlozi za ovu promenu su:
Veća bezbednost u slučaju aktiviranja vazdušnih jastuka
Lakši i prirodniji položaj za ruke, što smanjuje zamor
Bolja kontrola i stabilnost upravljanja
Kako vazdušni jastuci utiču na položaj ruku?
Silvija Moris, rukovodilac obrazovanja Australijskog autokluba (RACV), objašnjava da je tradicionalni položaj „10 i 2“ nekada bio standard, ali da se sve promenilo uvođenjem vazdušnih jastuka, piše Drive.
„Previsoko držanje upravljača može povećati rizik od povreda ruku, šake i lica u slučaju sudara. Ako vozač drži ruke na „10 i 2“, a dođe do nezgode, vazdušni jastuci mogu izazvati povrede. Vozači neće moći da kontrolišu položaj ruku, što može dovesti do povreda prstiju, glave ili kostiju.“
Takođe, položaj „10 i 2“ je bio koristan u doba kada automobili nisu imali servo upravljač. Ranije je bilo potrebno uložiti više snage za okretanje volana, a povlačenje ruku nadole bilo je najefikasniji način da se to postigne.