Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

МИТ О ТИТОВОМ БРОДУ На „Галебу” није било луксуза

27.01.2019. 13:08 13:19
Пише:
Фото: Приватна архива

Иако је тада имао већ десет година проведених по морима, легенда о Титовом броду Галеб почиње 12. марта 1948. године када су рониоци сплитског “Бродоспаса”, након шест месеци покушаја са морског дна у близини ријечке луке, извукли немачки војни брод “Кибиц”, потопљен током савезничког бомбардовања у новембру 1944.

Два дана касније, “Кибиц” је одшлепан у пулско бродоградилиште Уљаник и ту је почела његова трансформација у “Галеб”. 

Галеб је првобитно саграђен 1938. у Италији, за потребе италијанске трговачке флоте, затим је “преквалификован” у војни брод који је први пут торпедован у либијској луци Бенгази 1941. године.  Након капитулације Италије, 1943. постао је немачки минополагач под именом “Кибиц”, да би након поменутог потапања и извлачења у Ријеци, после рата постао школски брод Југословенске ратне морнарице и Титова пловећа резиденција. Деведесетих година прошлог века по распаду СФРЈ је завршио у Црној Гори, у власништву грчког тајкуна, па у Ријеци, где је дотегљен након што га је Град откупио, затим је проглашен културним добром и сада постаје брод музеј у склопу пројекта “Ријека - Европска престоница културе 2020”.

Како преносе хрватски медији, дуго је Галеб скупљао рђу и пропадао на везу у ријечкој луци, све док прошле године Град Ријека није објавио да је из фондова ЕУ добијено 32,7 милиона куна (око 4 милиона евра) за његову рестаурацију. Годину дана касније у Музеј града Ријеке стигло је првих 38 примерака рестаурираног намештаја с Галеба.

Титов и Јованкин намештај откривају нове детаље о Галебу и уједно демантују оно што се у јавности деценијама говорило о том броду. 

- Не знамо који је од медија и када кренуо с причом о “Галебу” као Титовој јахти, али то, једноставно, није тачно. Галеб никада није био јахта, то је био школски брод Југословенске ратне морнарице који је по потреби служио за Титова државничка путовања. Нема ни једног јединог податка ни сведочења да су на Галеб икада ступили Елизабет Тејлор, Ричард Бартон, Софија Лорен или ико од страних звезда које јесу долазиле у посету Титу… А медији то упорно преносе па је чак завршило и у “Википедији” - испричала је Наташа Бабић, кустос у Музеју града Ријеке.

Тито је користио и друге бродове, имао је малу јахту која се звала “Подгорка”, на којој је возио глумце када би дошли код њега на Брионе. Претпоставља се да је неко видео фотографију с тог брода и погрешно закључио да се ради о “Галебу”, а онда се прича једноставно проширила…

-Оно што је познато јесте да су на Галебу били домаћи уметници, као што су Крлежа или Густав Крклец, које би Тито понекад водио у државничке посете као чланове југословенске делегације. То је био брод за озбиљне државничке сусрете. На њему су били Џавахарлал Нехру, Гамал Абдел Насер, Хаиле Селасие, Сукарно, Леонид Брежњев, Никита Хрушчов, Моамер Гадафи, Индира Ганди, Уро Кеконен и многи други – навела је Наташа Бабић.


Галеб очерупан деведесетих у Боки

Много је тога с Галеба “однешено” док је 90-их био на везу у Боки которској у Црној Гори. “Нестали” су суђе, електронска опрема, много инвентара, салутни топови, помоћни чамци, глисер... Два помоћна чамца и данас су у Боки которској, а од њих су направљени такси бродићи, док је глисер према неким наводима продат за 20 хиљада марака. Почели су да нестају и месингане плочице с именима државника, али их је један члан посаде спречио, тако да су, на срећу, сачуване…


Рестаурирани Титов и Јованкин намештај с Галеба тренутно је смештен у једној од дворана Музеја и већ на први поглед се види  да никаквог луксуза није било. Ради се о једноставном и строго функционалном намештају произведеном у Југославији који је вероватно десетак пута јефтинији од намештаја који се  у то време уграђивао на луксузним јахтама светских богаташа и моћника. Прича се да су Титу у склопу друге реконструкције, предложили да на палуби направе базен, али је он то одбио...

Галеб је за Титова државничка путовања изабран, према свему судећи, из безбедносних разлога, а на прво је кренуо 1953. године, у престоницу Велике Британије – Лондон, док је на последњем путовању Галеб  био 1976.

Е. Д.

Пише:
Пошаљите коментар