ТикТок - експлозија креативности или рекламе?
Друштвена мрежа која је постала звезда интернета прошле, с брзим растом и ове године, је свакако ТикТок. Ово је мрежа намењена младима, али то никако не спречава ни оне старије да се прикључе овом „брзом возу“ креативних видеа.
Наследница мреже Мусикал.ли, ТикТок је лансирана 2016. година као апликација за Андроид и ИОС оперативне системе намењена превасходно тинејџерима и онима од 13 до 26 година. Данас броји 800 милиона корисника и озбиљно прети на угрози Фејсбук, Инстаграм, Твитер, али и Јутјуб, који је недавно одговорио и понудио својим корисницима такође форму кратког видео записа.
Корисници ТикТок-а снимају видее дужине 15 секунди који су забавни, обавезно уз неку популарну музику, односно песму, углавном без речи, са доста мимова, односно гримаса и смешних скечева. Количина креативности у свега четвртини минута пресуђује колико ћете добити срца, тачније лајкова и да ли ће ваш видео постати виралан. То се управо десило наставнику Кевину MеkKlintoku из Сан Дијега, који је да би се приближио ученицима за време ванредног стања и светске пандемије, почео свакодневно да се снима за ову мрежу, да би од 66 пратилаца, за свега један дан, добио на десетине хиљада пратилаца и милион прегледа. Осим што је сигурно освојио своје ученике, постао је и планетарно познат, трудећи се да забави децу код својих кућа, привукао је и пажњу медија.
У Србији ова мрежа је популарна управо код своје циљне групе, али и код млађих од 13, те је савет свим родитељима, пошто нема приватности и сви видеи су отворени за јавност, да се родитељи такође пријаве на ТикТок и надзиру децу, или им забране коришћење до периода када сматрају да су довољно „велики“ за то. Чињеница је да су деца данас много напреднија управо због слободног коришћења интернета, али то је нека друга тема.
Мама Новосађанка каже да није могла да се одупре притиску, јер су њеном детету сви другари из разреда имали апликацију на телефону, те је и она дозволила свом сину да се и он прикључи, уз заједнички договор да мама одобрава садржај, као и профиле који ће се пратити. Дете има 11 година, што нису дозвољене године за ову мрежу, ипак то не спречава децу да инсталирају апликацију, само слажу године.
Много контраверзи изазива нова мрежа, од изазова који се постављају уз хештегове који нису нимало безазлени, те су довели и до тешких повреда деце. Један од изазова је и да деца скачу док им другари подмећу ноге. Наравно да је било случајева да су деца завршила са повредама. Свакако је остао запажен и изазов у ком особа излази из аута и игра уз музику, док се кола крећу, некад је реч о сувозачу, али било је екстремних ситуација кад су то радили сами возачи.
Највише срца, односно позитивних реакција имају видеи са кућним љубимцима, поготово уколико су смешни и животиње играју уз музику. На ТикТоку је осим музике заступљено и играње, али и глума, као и отварање усана уз популарне песме, те је почело и рекламирање великих брендова, зависно од броја пратилаца.
Иза ТикТок-а стоји кинеска компанија „ByteDance“ која је омогућила корисницима да се опробају као глумци, певачи, играчи, али и монтажери или све друго што могу да замисле и да уколико су другачији, то врло брзо постане популарно, односно вирално.
Генерација З довела је до тога да ТикТок буде четврта највише преузимана апликација за Андроид и ИОС оперативне системе, што значи да уколико ваше дете има телефон, вероватно има и ТикТок. Податак да се само у Немачкој на месечном нивоу погледа више од 6,5 милијарди клипова и да корисници дневно проведу у просеку 37 минута дневно на овој мрежи, говори о њеној популарности, али и зависности. ТикТок је и понудио посебне рекламне формате, па је више него очигледно да су променили циљну групу клијената, односно велики брендови и компаније се рекламирају од „малих ногу“ и „уче“ децу шта им је потребно, све под маском забаве.
М. Стакић