TikTok - eksplozija kreativnosti ili reklame?
Društvena mreža koja je postala zvezda interneta prošle, s brzim rastom i ove godine, je svakako TikTok. Ovo je mreža namenjena mladima, ali to nikako ne sprečava ni one starije da se priključe ovom „brzom vozu“ kreativnih videa.
Naslednica mreže Musikal.li, TikTok je lansirana 2016. godina kao aplikacija za Android i IOS operativne sisteme namenjena prevashodno tinejdžerima i onima od 13 do 26 godina. Danas broji 800 miliona korisnika i ozbiljno preti na ugrozi Fejsbuk, Instagram, Tviter, ali i Jutjub, koji je nedavno odgovorio i ponudio svojim korisnicima takođe formu kratkog video zapisa.
Korisnici TikTok-a snimaju videe dužine 15 sekundi koji su zabavni, obavezno uz neku popularnu muziku, odnosno pesmu, uglavnom bez reči, sa dosta mimova, odnosno grimasa i smešnih skečeva. Količina kreativnosti u svega četvrtini minuta presuđuje koliko ćete dobiti srca, tačnije lajkova i da li će vaš video postati viralan. To se upravo desilo nastavniku Kevinu MekKlintoku iz San Dijega, koji je da bi se približio učenicima za vreme vanrednog stanja i svetske pandemije, počeo svakodnevno da se snima za ovu mrežu, da bi od 66 pratilaca, za svega jedan dan, dobio na desetine hiljada pratilaca i milion pregleda. Osim što je sigurno osvojio svoje učenike, postao je i planetarno poznat, trudeći se da zabavi decu kod svojih kuća, privukao je i pažnju medija.
U Srbiji ova mreža je popularna upravo kod svoje ciljne grupe, ali i kod mlađih od 13, te je savet svim roditeljima, pošto nema privatnosti i svi videi su otvoreni za javnost, da se roditelji takođe prijave na TikTok i nadziru decu, ili im zabrane korišćenje do perioda kada smatraju da su dovoljno „veliki“ za to. Činjenica je da su deca danas mnogo naprednija upravo zbog slobodnog korišćenja interneta, ali to je neka druga tema.
Mama Novosađanka kaže da nije mogla da se odupre pritisku, jer su njenom detetu svi drugari iz razreda imali aplikaciju na telefonu, te je i ona dozvolila svom sinu da se i on priključi, uz zajednički dogovor da mama odobrava sadržaj, kao i profile koji će se pratiti. Dete ima 11 godina, što nisu dozvoljene godine za ovu mrežu, ipak to ne sprečava decu da instaliraju aplikaciju, samo slažu godine.
Mnogo kontraverzi izaziva nova mreža, od izazova koji se postavljaju uz heštegove koji nisu nimalo bezazleni, te su doveli i do teških povreda dece. Jedan od izazova je i da deca skaču dok im drugari podmeću noge. Naravno da je bilo slučajeva da su deca završila sa povredama. Svakako je ostao zapažen i izazov u kom osoba izlazi iz auta i igra uz muziku, dok se kola kreću, nekad je reč o suvozaču, ali bilo je ekstremnih situacija kad su to radili sami vozači.
Najviše srca, odnosno pozitivnih reakcija imaju videi sa kućnim ljubimcima, pogotovo ukoliko su smešni i životinje igraju uz muziku. Na TikToku je osim muzike zastupljeno i igranje, ali i gluma, kao i otvaranje usana uz popularne pesme, te je počelo i reklamiranje velikih brendova, zavisno od broja pratilaca.
Iza TikTok-a stoji kineska kompanija „ByteDance“ koja je omogućila korisnicima da se oprobaju kao glumci, pevači, igrači, ali i montažeri ili sve drugo što mogu da zamisle i da ukoliko su drugačiji, to vrlo brzo postane popularno, odnosno viralno.
Generacija Z dovela je do toga da TikTok bude četvrta najviše preuzimana aplikacija za Android i IOS operativne sisteme, što znači da ukoliko vaše dete ima telefon, verovatno ima i TikTok. Podatak da se samo u Nemačkoj na mesečnom nivou pogleda više od 6,5 milijardi klipova i da korisnici dnevno provedu u proseku 37 minuta dnevno na ovoj mreži, govori o njenoj popularnosti, ali i zavisnosti. TikTok je i ponudio posebne reklamne formate, pa je više nego očigledno da su promenili ciljnu grupu klijenata, odnosno veliki brendovi i kompanije se reklamiraju od „malih nogu“ i „uče“ decu šta im je potrebno, sve pod maskom zabave.
M. Stakić