Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

КАКО ДА ВАМ АКУМУЛАТОР ДУЖЕ ТРАЈЕ? „Мале тајне“ које чувају ауто и џеп

20.11.2024. 14:10 14:31
Пише:
Фото: pixabay.com

Често чујемо тврдње да акумулатори издрже онолико колико важи гаранција плус неколико месеци.

Међутим, чињеница је да многи акумулатори издрже без проблема још неколико година након истека гаранције која је углавном 36-40 месеци, подсећа сајт Половни аутомобили .
Сада ћемо да се фокусирамо на то како да акумулатору продужимо животни век, без обзира на то да ли купујете нов акумулатор или је већ стар неколико година.
Већи и јачи акумулатор – више штете него користи 
Не купујте акумулатор са знатно већим капацитетом него што је прописао произвођач аутомобила. Тако само скраћујете век акумулатора.  
Уколико ставите акумулатор са превеликим капацитетом (који се изражава у Ах), систем за пуњење можда неће бити у стању да га одржава довољно напуњеним зато што није предвиђен да пуни акумулатор већег капацитета.
За акумулатор је идеално да буде напуњен 100%, а уколико нема довољно допуњавање, може да се испразни до нпр. 60%-65% свог капацитета, када долази до таквих хемијских промена у њему које могу да изазову трајна оштећења.
Притом не заборавите струју хладног старта. Наиме, многи возачи приликом куповине новог акумулатора углавном гледају само капацитет, који се изражава у Ах (ампер-часовима), а занемарују јачину струје хладног старта – она се изражава у А (амперима). 
Струја хладног старта нам говори колику јачину струје акумулатор може да испоручи у одређеним условима.
Простије, говори нам колико је акумулатор јак, тј. колико "снаге" има да покрене мотор аутомобила.
Слободно купите акумулатор са већом струјом хладног старта од предвиђене, али ни ту не треба претеривати.
Проверите акумулатор на време 
Акумулатор можете да проверите у специјализованим сервисима, без обзира да ли је у гарантном року или је гаранција прошла. У тим сервисима имају посебне уређаје за тестирање (има их разних врста), па могу на време да вас упозоре на потенцијалне проблеме.
Уколико акумулатор кратко траје, нпр. две-три године, често није проблем у акумулатору, него у аутомобилу или условима у којима возите – нпр. проблем са пуњењем (алтернатор), паразитске струје, разни накнадно уграђени уређаји/системи који троше струју када је ауто угашен, лоши (кородирани) контакти на клемама.
Притом ретко возите, а и тада прелазите кратке релације у градској вожњи, па акумулатор не стигне довољно да се допуни, проблем са мотором због којег дуго верглате док не упали (нарочито зими)...
Наравно, у многим случајевима акумулатор страда пре времена због комбинације више ствари, тј. негативних утицаја.
Не заборавите да акумулатор не мора да откаже изненада – разни проблеми и утицаји га мало по мало уништавају и зими и лети, док на крају, обично зими, под утицајем хладноће изгуби и то мало снаге неопходне да покрене мотор.
Уколико акумулатор кратко траје, нпр. две-три године, често није проблем у акумулатору, него у аутомобилу или условима у којима возите – нпр. проблем са пуњењем (алтернатор), паразитске струје, разни накнадно уграђени уређаји/системи који троше струју када је ауто угашен, лоши (кородирани) контакти на клемама.
Допуњавајте акумулатор чак и када није празан
Да бисте му продужили животни век, допуњавајте акумулатор чак и када је све у реду и чак и уколико сте проверили и акумулатор и ауто у специјализованом сервису.
Стручњаци саветују да се допуњава неколико пута годишње. Једноставно, многи возачи не прелазе довољну километражу да би се акумулатор довољно напунио, нарочито зими када током вожње обично ради већи број потрошача електричне енергије.
Паметни пуњачи могу да се купе већ за неколико хиљада динара, мада је увек боље купити квалитетнији пуњач провереног произвођача. 
Шта ако се ауто дуго не вози?
У таквим ситуацијама, уколико не желите да вадите акумулатор, можете да успорите његово пражњење тако што скинете минус клему са акумулатора и обезбедите је тако да не додирује металне делове у моторном простору.
Ипак, с обзиром на то да не возите ауто, без обзира да ли је лето или зима, акумулатор се празни и са скинутом клемом, па се можете наћи у ситуацији да мотор неће да упали када негде кренете.
Чак се лети брже празни, пошто се због високих температура у њему брже одвијају хемијске реакције, али се због истих високих температура то мање одражава на могућност покретања мотора.
Акумулатор не мора да се чува у топлој просторији
Ако не планирате дуже да возите, извадите акумулатор и ставите га у просторију у којој није ни сувише хладно ни сувише топло. Акумулатор се спорије празни при нижим температурама.
Проверавајте му напон бар једном у 2 месеца и по потреби га допуните (уколико падне нпр. испод 12,5 В). Превелик пад напона доводи до оштећења и скраћења животног века.
Пре враћања акумулатора у ауто обавезно га потпуно напунити.
Што пре допуните испражњен акумулатор
Испражњен акумулатор трпи оштећења – што дуже стоји и што је више испражњен, то се више оштећује и то трајно...
Можда успете да га напуните када вам затреба и можда "поживи" још неко време, можда и коју годину, али остаје чињеница да сте му озбиљно скратили животни век.
Може ли акумулатор да се заледи?
Да, може – али то може да се деси само празном акумулатору. Пун акумулатор може да издржи екстремно ниске температуре. Међутим, празан може да се заледи на само неколико степени испод нуле и тада на више начина долази до његовог оштећења.
Стога је веома важно да се акумулатор зими извади из аутомобила и смести на безбедно место или да се редовно допуњава пуњачем.
Наглашавамо да није довољно да упалите ауто на паркингу и пустите га да ради 15-20 минута, пошто тако неће адекватно допунити акумулатор.
Чак ни краћа вожња неће бити довољна, нарочито при ниским температурама и нарочито ако ауто возите први пут после месец дана па га затим опет остављате месец дана на паркингу.
Тако акумулатору чините медвеђу услугу. Акумулатор се празни испод критичне границе и долази до све већих трајних оштећења, чије последице можда нећете одмах приметити, али временом сигурно хоћете. 
Аутомобил са залеђеним акумулатором не сме да се пали на каблове или да се акумулатор ставља на пуњач, већ прво мора да се отопи.


 

Извор:
Б92
Пише:
Пошаљите коментар