Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

KAKO DA VAM AKUMULATOR DUŽE TRAJE? „Male tajne“ koje čuvaju auto i džep

20.11.2024. 14:10 14:31
Piše:
Foto: pixabay.com

Često čujemo tvrdnje da akumulatori izdrže onoliko koliko važi garancija plus nekoliko meseci.

Međutim, činjenica je da mnogi akumulatori izdrže bez problema još nekoliko godina nakon isteka garancije koja je uglavnom 36-40 meseci, podseća sajt Polovni automobili .
Sada ćemo da se fokusiramo na to kako da akumulatoru produžimo životni vek, bez obzira na to da li kupujete nov akumulator ili je već star nekoliko godina.
Veći i jači akumulator – više štete nego koristi 
Ne kupujte akumulator sa znatno većim kapacitetom nego što je propisao proizvođač automobila. Tako samo skraćujete vek akumulatora.  
Ukoliko stavite akumulator sa prevelikim kapacitetom (koji se izražava u Ah), sistem za punjenje možda neće biti u stanju da ga održava dovoljno napunjenim zato što nije predviđen da puni akumulator većeg kapaciteta.
Za akumulator je idealno da bude napunjen 100%, a ukoliko nema dovoljno dopunjavanje, može da se isprazni do npr. 60%-65% svog kapaciteta, kada dolazi do takvih hemijskih promena u njemu koje mogu da izazovu trajna oštećenja.
Pritom ne zaboravite struju hladnog starta. Naime, mnogi vozači prilikom kupovine novog akumulatora uglavnom gledaju samo kapacitet, koji se izražava u Ah (amper-časovima), a zanemaruju jačinu struje hladnog starta – ona se izražava u A (amperima). 
Struja hladnog starta nam govori koliku jačinu struje akumulator može da isporuči u određenim uslovima.
Prostije, govori nam koliko je akumulator jak, tj. koliko "snage" ima da pokrene motor automobila.
Slobodno kupite akumulator sa većom strujom hladnog starta od predviđene, ali ni tu ne treba preterivati.
Proverite akumulator na vreme 
Akumulator možete da proverite u specijalizovanim servisima, bez obzira da li je u garantnom roku ili je garancija prošla. U tim servisima imaju posebne uređaje za testiranje (ima ih raznih vrsta), pa mogu na vreme da vas upozore na potencijalne probleme.
Ukoliko akumulator kratko traje, npr. dve-tri godine, često nije problem u akumulatoru, nego u automobilu ili uslovima u kojima vozite – npr. problem sa punjenjem (alternator), parazitske struje, razni naknadno ugrađeni uređaji/sistemi koji troše struju kada je auto ugašen, loši (korodirani) kontakti na klemama.
Pritom retko vozite, a i tada prelazite kratke relacije u gradskoj vožnji, pa akumulator ne stigne dovoljno da se dopuni, problem sa motorom zbog kojeg dugo verglate dok ne upali (naročito zimi)...
Naravno, u mnogim slučajevima akumulator strada pre vremena zbog kombinacije više stvari, tj. negativnih uticaja.
Ne zaboravite da akumulator ne mora da otkaže iznenada – razni problemi i uticaji ga malo po malo uništavaju i zimi i leti, dok na kraju, obično zimi, pod uticajem hladnoće izgubi i to malo snage neophodne da pokrene motor.
Ukoliko akumulator kratko traje, npr. dve-tri godine, često nije problem u akumulatoru, nego u automobilu ili uslovima u kojima vozite – npr. problem sa punjenjem (alternator), parazitske struje, razni naknadno ugrađeni uređaji/sistemi koji troše struju kada je auto ugašen, loši (korodirani) kontakti na klemama.
Dopunjavajte akumulator čak i kada nije prazan
Da biste mu produžili životni vek, dopunjavajte akumulator čak i kada je sve u redu i čak i ukoliko ste proverili i akumulator i auto u specijalizovanom servisu.
Stručnjaci savetuju da se dopunjava nekoliko puta godišnje. Jednostavno, mnogi vozači ne prelaze dovoljnu kilometražu da bi se akumulator dovoljno napunio, naročito zimi kada tokom vožnje obično radi veći broj potrošača električne energije.
Pametni punjači mogu da se kupe već za nekoliko hiljada dinara, mada je uvek bolje kupiti kvalitetniji punjač proverenog proizvođača. 
Šta ako se auto dugo ne vozi?
U takvim situacijama, ukoliko ne želite da vadite akumulator, možete da usporite njegovo pražnjenje tako što skinete minus klemu sa akumulatora i obezbedite je tako da ne dodiruje metalne delove u motornom prostoru.
Ipak, s obzirom na to da ne vozite auto, bez obzira da li je leto ili zima, akumulator se prazni i sa skinutom klemom, pa se možete naći u situaciji da motor neće da upali kada negde krenete.
Čak se leti brže prazni, pošto se zbog visokih temperatura u njemu brže odvijaju hemijske reakcije, ali se zbog istih visokih temperatura to manje odražava na mogućnost pokretanja motora.
Akumulator ne mora da se čuva u toploj prostoriji
Ako ne planirate duže da vozite, izvadite akumulator i stavite ga u prostoriju u kojoj nije ni suviše hladno ni suviše toplo. Akumulator se sporije prazni pri nižim temperaturama.
Proveravajte mu napon bar jednom u 2 meseca i po potrebi ga dopunite (ukoliko padne npr. ispod 12,5 V). Prevelik pad napona dovodi do oštećenja i skraćenja životnog veka.
Pre vraćanja akumulatora u auto obavezno ga potpuno napuniti.
Što pre dopunite ispražnjen akumulator
Ispražnjen akumulator trpi oštećenja – što duže stoji i što je više ispražnjen, to se više oštećuje i to trajno...
Možda uspete da ga napunite kada vam zatreba i možda "poživi" još neko vreme, možda i koju godinu, ali ostaje činjenica da ste mu ozbiljno skratili životni vek.
Može li akumulator da se zaledi?
Da, može – ali to može da se desi samo praznom akumulatoru. Pun akumulator može da izdrži ekstremno niske temperature. Međutim, prazan može da se zaledi na samo nekoliko stepeni ispod nule i tada na više načina dolazi do njegovog oštećenja.
Stoga je veoma važno da se akumulator zimi izvadi iz automobila i smesti na bezbedno mesto ili da se redovno dopunjava punjačem.
Naglašavamo da nije dovoljno da upalite auto na parkingu i pustite ga da radi 15-20 minuta, pošto tako neće adekvatno dopuniti akumulator.
Čak ni kraća vožnja neće biti dovoljna, naročito pri niskim temperaturama i naročito ako auto vozite prvi put posle mesec dana pa ga zatim opet ostavljate mesec dana na parkingu.
Tako akumulatoru činite medveđu uslugu. Akumulator se prazni ispod kritične granice i dolazi do sve većih trajnih oštećenja, čije posledice možda nećete odmah primetiti, ali vremenom sigurno hoćete. 
Automobil sa zaleđenim akumulatorom ne sme da se pali na kablove ili da se akumulator stavlja na punjač, već prvo mora da se otopi.


 

Izvor:
B92
Piše:
Pošaljite komentar