DNEVNIK SAZNAJE:
OD NOVOG SADA DO ZRENJANINA ZA 25 MINUTA Novih 67,7 kilometara auto-puta u obliku slova ”P”
Koridori Srbije raspisali su javni poziv za tehničku kontrolu projektne dokumentacije za izgradnju auto-puta Beograd - Zrenjanin - Novi Sad (deonioca 1, od Beograda do Zrenjanina).
Trasa ovog auto-puta imaće oblik ćiriličnog slova P. Predračunska vrednost izgradnje tog dela puta, dužine gotovo 67,7 kilometara, iznosi 80,36 milijardi dinara bez PDV-a, a usluge tehničke kontrole koštaće 135 miliona, tačnije to je procenjena vrednost javne nabavke.
Ponude se podnose do 5. maja, a 30 dana kasnije biće doneta odluka o dodeli ugovora ili obustavi postupka.
„Predmet Ugovora je pružanje usluga tehničke kontrole projektne dokumentacije za realizaciju projekta izgradnje auto-puta Beograd - Zrenjanin - Novi Sad, deonioca 1 Beograd (Borča) – Zrenjanin, (km 0 000,00 - km 67 662,474)”, navedeno je u dokumentaciji Koridora objavljenoj na Portalu javnih nabavki.
Tehnička kontrola odnosi se na projektnu dokumentaciju za četiri poddeonice - prve dužine oko 11 kilometara, uključujući i most preko reke Tamiš, druge dužine 21 kilometar, treće 17 kilometara i četvrte 19 kilometara.
„Početak trase planiran je na petlji Ovča, na delu takozvane Severne magistralne tangente. Trasa dalje ide severoistočno i prolazi obuhvat poljoprivrednog zemljišta, zatim prelazi reku Tamiš gde je planiran most. Trasa nastavlja na sever gde su planirane petlje Glogonj/Jabuka, kao i petlja Kovačica”, navedeno je u tehničkoj specifikaciji nedavno raspisane javne nabavke.
Kako dodaju, u ovom delu položaj trase bio je uslovljen položajem izgrađenih zalivnih sistema, kao i planiranih vetroparkova.
„Nakon planirane petlje Kovačica trasa blago skreće severozapadno, a neposredno pre PIO Potamišje dalje nastavlja severno, gde je planiran most preko reke Tamiš, i dalje nastavlja severno gde je planirana petlja Orlovat. Nakon toga, trasa skreće severozapadno prema Ečkoj, gde je petlja Ečka. Trasa u ovom delu planirana je južno od Zrenjanina. Nastavljajući zapadno, trasa prelazi reku Begej i nastavlja prema planiranoj petlji Zrenjanin Zapad”, objašnjavaju.
Ova petlja istovremeno predstavlja kraj deonice 1 Beograd–Zrenjanin (zajedno sa vezom sa obilaznicom severno od Zrenjanina), navedeno je.
110 kilometara dužina koridora
Nova trasa auto-puta se inače na nekoliko mesta ukršta sa postojećom putnom mrežom, odnosno lokalnim, atarskim i državnim putevima. Sva ukrštanja su, kako je objašnjeno, rešena van nivoa nadvožnjacima ili podvožnjacima (propustima).
Tipovi mostovskih konstrukcija i elementi poprečnog profila na njima (geometrijski profil) određivani su u skladu sa rangom saobraćajnica. Projektnim rešenjem predviđene su denivelisane raskrsnice tipa „TRUBA”, kao najjednostavniji oblik priključka sa funkcionalnim nivoom raskrsnice „C”.
Izuzetak je Ovča, gde je predviđena modifikovana detelina.
Trasa od petlje Ovča obuhvata poljoprivredno zemljište, zatim prelazi reku Tamiš gde je planiran most, nastavlja na sever gde će biti petlje Glogonj/Jabuka, kao i petlja Kovačica
Koridor „Vojvođansko P” predstavljaće osnovnu vezu na pravcu sever-jug, budući da povezuje Vojvodinu i Beograd, centralne i severne delove države. Nastavak tog državnog puta, severno od Zrenjanina ka Kikindi i zapadno ka Novom Sadu, predstavlja važnu vezu ka Mađarskoj - međunarodnom putu E-75.
Projekat podrazumeva izgradnju kompletnog profila auto-puta, između beogradskog naselja Ovča i Zrenjanina (deonica 1) i Zrenjanina i Novog Sada (deonica 2), sa svim putnim objektima i denivelisanim raskrsnicama, kao i oko 5,5 kilometara brze saobraćajnice u zoni Novog Sada (naplatna stanica).
Projektnim rešenjem predviđene su denivelisane raskrsnice tipa „truba”, kao najjednostavniji oblik priključka sa funkcionalnim nivoom raskrsnice „C”, izuzetak je Ovča gde je predviđena modifikovana detelina
Osim toga, planirane su i rehabilitacija, modernizacija i dogradnja postojeće mreže državnih puteva prvog i drugog reda u zoni koridora, koji će povezati naselja od Borče do Zrenjanina, zatim od Zrenjanina do Novog Sada trasa prolazi pretežno kroz ravničarsko (obradivo) zemljište.
Projekat od posebnog značaja
Zaključkom Vlade Republike Srbije iz januara 2021. godine projekat izgradnje auto-puta Beograd (Borča) – Zrenjanin i Zrenjanin – Novi Sad, prepoznat je kao projekat od posebnog značaja, a godinu dana kasnije, u januaru 2022. godine, doneto je rešenje kojim se utvrđuje javni interes za eksproprijaciju, administrativni prenos i nepotpunu eksproprijaciju nepokretnosti, radi izgradnje auto-puta, kao objekta od posebnog značaja za Republiku Srbiju. Okvirni komercijalni ugovor o projektovanju i izgradnji auto-puta zaključen je u novembru 2023. godine između Vlade Srbije i „China Shandong International Economic and Technical Cooperation Group, Ltd. of Shandong Hi-Speed Group Co. Ltd Shandong Hi-Speed Group Mansion”. Tim dokumentom predviđena je fazna realizacija projekta, pri čemu svaka od deonica čini jednu ili više zasebnih faza.
Približna dužina koridora je 110 kilometara, s tim da će saobraćajnica imati nekoliko petlji na teritoriji četiri grada i opštine. Auto-put će počinjati od petlje „Ovča“ na severnoj tangenti obilaznice oko Beograda, a završavaće u zoni administrativnog područja Grada Novog Sada.
Izgradnjom saobraćanice stanovnici Zrenjanina i okolnih mesta brže će se uključivati na Koridor deset, a od Novog Sada do Zrenjanina će se, kako je procenjeno, stizati za oko 25 minuta.