INTERVJU: TIMEA KALMAR, VIOLONČELISTKINJA KVARTETA TAJJ Na krilima pesme
Koncertom u somborskoj Gradskoj kući u nedelju, 3. novembra, sopran Sonja Šarić i gudački kvartet TAJJ (Aleksandra Krčmar Ćulibrk – violina, Jovanka Mazalica – violina, Jelena Filipović – viola i Timea Kalmar – violončelo) započeće mini turneju pod nazivom „Muzika i poezija - na krilima pesme“, koja obuhvata i nastupe u Gradskoj kući u Subotici (5. novembra) i na kraju Gradskoj kući u Novom Sadu (10. novembar, u 20 časova).
– Od našeg osnivanja, 1997, trudimo se da se svake godine bar jednom pojavimo sa novim programom u Novom Sadu. Prošla godina je bila izuzetak, što ne znači da nismo imale koncerte, već smo zbog okolnosti bile sprečene da i pred Novosađanima izvedemo veoma zahtevan program „Bartok i Šostakovič“. Uprkos tome uspešno smo ovaj koncert realizovale u Subotici i u Novom Bečeju – kaže za „Dnevnik” violončelistkinja Timea Kalmar.
Koje su to okolnosti?
– Tokom ovih 27 godina, koliko kvartet TAJJ u neizmenjenom sastavu deluje u kontinuitetu, mi smo uvek sa ponosom predstavljali našu muziku, grad i region gde živimo, ne samo u zemlji već i u inostranstvu. Nažalost, ni ovo dugo trajanje ni kvalitet rada nije bio dovoljan da se izborimo za stalnu materijalnu podršku. Kao i većina kolega, i mi smo prinuđene da se prijavljujemo na konkurse i javne pozive. I ponekad ta sredstva koja dobijemo nisu dovoljna za realizaciju celog plana projekta. Tako smo prošle godine „žrtvovale“ koncert u Novom Sadu, te stoga Prvi gudački kvartet Bele Bartoka još uvek nije izveden u Novom Sadu.
Kvartet i sopran, neobičan spoj.
– Sve četiri imamo čvrstu povezanost sa operom, a ja i privatno istražujem solo pevanje i pratim solo pevače. Kao kvartet radili smo do sada sa više pevača: Vera Kovač Vitkai, Branislav Jatić, Danijela Jovanović, Saša Štulić, Katarina Jovanović, Jelena Končar i sada Sonja Šarić. Sećam se, s velikim oduševljenjem smo reagovale na Sonjin glas i njenu pojavu kada je pevala ulogu Aide u SNP-u. Naravno, odmah je krenulo maštanje o tome kako bi bilo lepo da izvedemo nešto s njom. Prošle godine Sonja je nastupala u Sinagogi i nakon koncerta sam prišla da joj čestitam. A njen komentar je bio: „Timea, pa Vi ste došli?!“. Bila sam veoma zbunjena jer se nikada ranije nismo srele. Zatim je nastavila: „Bila sam dete kada sam vaš kvartet prvi put čula u Somboru u pozorištu i od tada se nadam da će nam se putevi ukrstiti!“. Ubrzo smo organizovale zajednički sastanak i od septembra se spremamo za ovu mini turneju. Izvešćemo dve nesvakidašnje kompozicije. Jedna je Drugi gudački kvartet za sopran i gudački kvartet u fis-molu, Op.10 Antona Šenberga. Ova kompozicija je nastala 1908. i prvo je delo u istoriji muzike u kojem se u originalnom delu za gudački kvartet dodaje i glas u trećem i četvrtom stavu, pri čemu je kompozitor koristio poeme Stefana Georga. Druga nosi naziv „...oder soll es Tod bedeuten“. Reč je o osam originalnih pesama i jednog fragmenta za glas i klavir Feliksa Mendelsona na poeme Hajnriha Hajnea, koje je adap- tirao za glas i gudački kvartet Aribert Rajman i povezao sa šest originalnih savremenih intermeca. Veoma smo ponosne na to da će obe kompozicije biti prvi put izvedene u Somboru, Subotici i Novom Sadu.
Puškin na note u GMS
Jedan projekat je u toku „Puškin na note“. U junu je bila premijera ovog projekta, a od oktobra ovaj program je deo nove sezone koncerata za decu u Galeriji Matice srpske, koji se realizuje u saradnji GMS i Muzičke omladine Novog Sada. Tokom ovih koncerata, najmlađa publika uživa u gudačkim kvartetima Arenskog i Čajkovskog u našem izvođenju, koje prati adaptirana naracija Puškinovih bajki „Bajka o ribaru i ribici“ i „Priča o caru Saltanu“ glumca SNP-a Milovana Filipovića.
Kako ste odabrale program?
– Moramo biti svesni činjenice da nije baš veliki izbor kompozicija za sopran i gudački kvartet. Sonja nam je poslala tri kompozicije koje bi ona rado izvela. Na pomenutom sastanku i mi smo iznele Sonji jedan predlog a to je bio Drugi gudački kvartet Antona Šenberga. Nas četiri smo to pre mnogo godina izvele na festivalu BUNT sa sopranistkinjom Katarinom Jovanović . Ovo delo je toliko teško za izvođače da je prosto šteta što smo ga izvele samo jednom. I Sonja je bez ikakve zadrške prihvatila predlog. Jednostavno, ona je istinski profesionalac koji izazove gleda u oči a ne u leđa! Delo „...oder soll es Tod bedeuten“ je bilo jedno od Sonjinih predloga.
Kakva je saradnja sa Sonjom Šarić?
– Iskrena, duhovita i radna. Obe kompozicije su veoma zahtevne za sve nas. Probe zahtevaju izuzetno veliku koncentraciju i strpljenje. Partiture su posebno složene, stoga svako treba da bude jako fokusiran i siguran u sebe. Često izlazimo iscrpljene sa probe ali uživamo u procesu. Velika je čast deliti scenu sa ovom divnom umetnicom i biti u blizu nje. Nekako, njen glas, tehnika pevanja i muzikalnost leče dušu. I ovaj projekat će ostati u našem sećanju, jer je po mnogo čemu poseban, te se iskreno radujemo ovoj turneji.
M. Stajić