KALEIDOSKOP KULTURE U NOVOSADSKOM KREATIVNOM DISTRIKTU ULAZI U ZAVRŠNICU Crni talas za zatvaranje
Nedelja vizuelne umetnosti Kaleidoskopa kulture u novosadskom Kreativnom distriktu večeras i sutra u potpunosti je posvećena crnom talasu, kao jednoj od najznačajnijih umetničkih i društvenih pojava na jugoslovenskoj kulturnoj sceni.
Kroz izložbe, filmske projekcije i govorni program, biće istražen uticaj crnog talasa na savremenu umetnost. Ujedno, biće to i završnica ovogodišnjeg Kaleidoskopa kulture.
Vodeći program nedelje vizuelne umetnosti biće izložba „Najcrnji talas“. Postavku izložbe čini retrospektiva radova najznačajnijih reditelja ovog perioda, uključujući Dušana Makavejeva, Želimira Žilnika, Aleksandra Petrovića, Karpa Aćimovića Godinu, Živojina Pavlovića, Lazara Stojanovića. Kombinujući umetničku interpretaciju, arhivske i umetničke dokumente jednog vremena, izložba „Najcrnji talas” stvara kontekst za razumevanje kontroverznog perioda jugoslovenske kinematografije iz 1960-ih i 1970-ih.
Prostorne video-instalacije u „Radionici”, „Menzi” i „Birou”, koje će kroz inovativne prezentacije osvetliti ključne teme i estetiku crnog talasa, biće otvorene sutra uveče. U okviru izložbe „Najcrnji talas”, publika će imati prilike da čuje stručno i kritičko posmatranje crnog talasa, kao i same izložbe, od strane vizuelnog umetnika Uroša Đurića, u nedelju, 6. oktobra od 18 časova i u narednu subotu, 12. oktobra od 19 časova.
Što se večerašnjeg dela programa tiče, filmski kritičar Zoran Janković vodiće razgovor sa Milanom Nikodijevićem, Nebojšom Pajkićem i Veljkom Radosavljevićem, a sutra će mu gost biti Želimir Žilnik. Oba razgovora održaće se u OPENS-u sa početkom u 19.30 časova.
Izložba stvara kontekst za razumevanje kontroverznog perioda jugoslovenske kinematografije
Od izabranih filmskih projekcija, publika će moći da se podseti ili prvi put vidi neka od kultnih dela kao što su „WR: Misterije organizma“ Dušana Makavejeva, „Kad budem mrtav i beo“ Živojina Žike Pavlovića, „Skupljači perja“ Aleksandra Petrovića, „O ljubavnim veštinama“ Karpa Aćimovića Godine, „Rani radovi“ Želimira Žilnika, „Zabranjeni bez zabrane“ Milana Nikodijevića i Dinka Tucakovića, „Plastični Isus“ Lazara Stojanovića.
Pored izložbi, razgovora i projekcija filmova posvećenih crnom talasu, nedelja vizuelne umetnosti donosi još jednu izložbu, instalaciju i radionicu. „Analogni ja, digitalni ja” je izložba video arta koja problematizuje pitanje identiteta, pitajući se šta nas čini svojima u analognom, a šta u digitalnom svetu.
Projekat ,,Holopartizanke’’ predstavlja koreografsku instalaciju za četiri ljudske i četiri hologramske plesačice, podeljenu u dva dela, na dva sprata „Radionice” Kreativnog distrikta. Donji sprat, koji je centralni deo instalacije, koristi zastarelu tehnologiju iz 20. veka i projektuje holograme putem televizora, dok gornji sprat koji simbolizuje budućnost prikazuje holograme putem mobilnih uređaja. Tokom večerašnjeg otvaranja, publiku očekuje i performans živih izvođača.
Projekat „Bio Awaking“ posetioce uvodi u svet inovativne umetnosti i biotehnologije, a večeras su na programu interaktivne radionice putem kojih se istražuje granica između umetnosti i nauke.
I. B.