Ovaj influenser definitivno pozitivno utiče na decu
Kada neka priča prevaziđe lokalne okvire i postane javno dobro, poznato na svakom delu planete, onda takve priče svakako zaslužuju da se istraže i da se pronose sa kolena na koleno.
Kada neka priča prevaziđe lokalne okvire i postane javno dobro, poznato na svakom delu planete, onda takve priče svakako zaslužuju da se istraže i da se pronose sa kolena na koleno.
Kultne Lego kocke su definitivno jedna takva priča, skandinavski fenomen sa tradicijom koja ne jenjava ni posle pune 92 godine.
“Leg Godt” - Stolarska vizija koja je preplavila globus
Instituciju igre “Lego” osnovao je danski stolar po imenu Ole Kirk Kristijansen (Ole Kirk Christiansen) u ljupkom gradiću Billund, na jugozapadu zemlje. I to pre gotovo celog jednog stoleća, daleke 1932. godine. Kristijansenu je zvezda vodilja bila da uz pomoć svog zanata stvori drvene igračke koje bi podsticale maštu mališana. Zamišljao ih je pre svega kao izdržljive i bezbedne,igračke koje će razbuktati stvaralački potencijal dece kroz zabavu. Želeo je da svim klincama sveta usadi inovacijski mindset, ali i da ih nauči vrlini upornosti. Njegovo kockasto čedo nas uči svemu tome: slobodarskoj kreativnosti, timskom duhu i preskakanju prepreka. A da ne pričamo o satisfakciji nakon složenog Lego kompleta.
Kako je skockan najmoćniji brend na svetu?
Brend Lego krasi logo crvene boje, jer crvena simbolizuje strast, energiju i kreativnost. Upravo to su ključne vrednosti koje prenese svojim vernim kupcima. U središtu dizajna je belim slovima ispisano ime kompanije u LegoThick fontu, uokvireno žutom i crnom tankom linijom. Taj znakić jarkih boja urezan je u podsvest mnogih detinjstava, kao rodteljski poklon koji usrećuje i pokreće beskrajnu zabavu.
Sam naziv Lego je skraćenica od danske sintagme "leg godt" što znači “igraj se dobro”. Pažljivo složena kovanica koja pogađa pravo u metu! Na latinskom, pak, Lego može značiti “sklapam”; ili “biram”, što se savršeno uklapa u graditeljski koncept novih svetova. Slogan brenda je “Samo najbolje je dovoljno dobro” (“Only the best is good enough”), iz čega jasno provejava beskompromisna težnja ka savršenstvu. Ambicija je često odskočna daska do trona…
Međutim, malo Lego konzumenata zna da se brend prvobitno zvao “Billund Maskinsnedkeri”što se odnosilo na stolarsku radionicu osnivača, gde je proizvodio i razne mašine. “Lego” je pod tim imenom zasvetleo tek dve godine nakon osnivanja, tačnije 1934. godine. Ali, drugi produkti su izlazili iz te manufakture. Turbulentnih tridesetih zavladala je opšta pomama za njihovom Jo-jo-om, a jedna od prvih igračaka bila je kamion. Tek sredinom veka, ranih pedesetih, prioritet je bačen isključivo na “automatske, spajajuće kocke” (Lego Mursten).
Prelaz sa drveta na plastiku - Ko je modernizovao Lego kocke?
Kao što smo već pomenuli, prvobitno su na tržište bile plasirane drvene igračke i kocke, koje ni ne liče na ove kakve danas poznajemo. Tek kasnije, kultne kockice su počele da se proizvode od visokokvalitetne plastike, preciznije od akrilonitril butadien stirena (ABS), koji, koji je poznat po svojoj izdržljivosti i sigurnosti.
Tu verziju napravili su radnici u Kristijansenovoj radionici, pod njegovim vođstvom. Ali ključnu ulogu u tom “presvlačenju stila” odigrao je sin Godtfred Kirk, koji je tek nakon očeve smrti promenio materijal i uveo koncept međusobno povezanih kocki, sa sistemom zupčastih spojeva. Tek tada su dobile svoje autentične obrise kakve danas znamo. Sin je, dakle, modernizovao proizvodnju i stvorio hit kojim će se igrati generacije do današnjih dana. Lego je kroz vreme postao sinonim i prva asocijacija za kocke - a malo brendova uspelo je da dostigne taj nivo identifikacije sa proizvodom. Lego je kroz decenije postao i neizostavan deo pop-kulture, sredstvo kojim konceptualni umetnici iskazuju svoj stil.
Lego ambasador - Kockasta umetnost
Jedan od najpoznatijih i najboljih Lego umetnika današnjice je američki “the brick artist” – Nejtan Savaja (Nathan Sawaya).Njegovi radovi, izrađeni isključivo od Lego kocki, zadivljuju ljude širom sveta svojom kreativnošću i tehničkom savršenošću.
Nathan Sawaya pravi skulpture, mozaike i velike instalacije eksponatskog tipa. Njegove umetnine su često realistične i apstraktne, prikazujući ljudske figure, životinje i razne predmete iz svakodnevnog života, sve izrađene od mnoštva Lego kocki. Izradio je skulpture mnogih poznatih ličnosti, među kojima su najpoznatiji: Abraham Linkoln, Andi Vorhol, Majkl Džekson i Bob Dilan. Ali skockao je i Dart Vejdera, Homera Simpsona, Kip slobode, žapca Kermita, Fleš Gordona, Devojku sa bisernom minđušom. Tu su i replike velikih slikara: Gustava Klimta i Edvarda Munka. Skulpture su deo njegovihizložbi i često su prepoznate filigranskim detaljima. Neke od njegovih najpoznatijih izložbi su su "The Art of the Brick" i "Brick by Brick". Savaja je izlagao svoje radove u mnogim prestižnim muzejima i galerijama širom sveta, uključujući Njujork, Los Anđelec, Pariz, Šangaj i Sidnej. Zarađuje od svoje umetnosti kroz prodaju skulptura, ulaznice za izložbe i razne komercijalne projekte. Postao je i ambasador Lego brenda, što mu omogućava da promoviše umetnost koristeći Lego kocke kao medij.
Kada su rođeni prvi žuti ljudi?
Sedamdesetih godina Legu je trebalo neko osveženje, nešto što bi udahnulo život tim kockastim utvrdama. Krajem decenije patentirani su prvi Lego ljudi i tok istorije se nepovratno menja.
Najstarija Najstarija Lego figurica (Minifigure) pojavila se 1978.godine, dakle, skoro pola veka nakon osnivanja. Kada kažemo prva, mislimo na figuricu osobe, koja je svojom pojavom upotpunila kockaste svetove. Zvala se „Lego čovek“ i predstavljala je milicajca u crnoj uniformi sa značkom i belom šapkom. Bila je jednostavna, žuta i nasmešena.
To je minifigura od koje je sve počelo. Postala je temelj, pokazni model za sve kasnije LEGO figurice. Originalni LEGO kocke bile su crvene, bele, žute, plave i crne boje. To su osnovne boje, slične paleti koju koristi Pit Mondrian u svojim slikama. Od starta je odlučeno da Lego figurice budu žute kako bi predstavljale neutralnu boju kože i promovisale jednakost i inkluzivnost, baš poput Simpsonovih.Jedan od poznatih „zlikovaca“ u Lego svetu je je Lord Business iz filma „Lego Movie“. Danas postoji na hiljade različitih setova, koji pokrivaju najrazličite teme i franšize.
Legolend - Obećana zemlja
Ova priča jednostavno ne može da protekne bez Legolenda, atrakcije koja privlači milione simpatizera širom planete. Prvi Legoland otvoren je 1968. godine u Billundu, gradu odakle je sve počelo. Već na svečanom otvaranju je postao ekstremno popularna turistička destinacija.
Danas postoji nekoliko Legoland parkova širom sveta, uključujući destinacije kao što su: Nemačka, Velika Britanija, Japan, Malezija, Dubai, i tri lokacije u SAD-u (Kalifornija, Florida, i Njujork). Legoland je vrlo popularan među porodicama sa decom, sa ulaznicama koje koštaju između 50 i 100 dolara, u zavisnosti od lokacije i sezonskih popusta.
A u okviru Legolend Resortova trenutno postoji pet Legolend vodenih Parkova. U Legolend vodenim parkovima, mnoštvo zabavnog sadržaja je na raspolaganju svim posetiocima: tobogani, lenje reke, bazeni sa talasima, interaktivna vodena igrališta i zone za mlađu decu sa plićim bazenima i manjim toboganima. Parkovi su tematski dekorisani gigantskim Lego skulpturama i interaktivnim graditeljskim zonama gde posetioci mogu koristiti plivajuće kocke.
TOP 10 najpopularnijih Lego tema i najkompleksniji set
Kao što smo rekli iznad, Lego nudi širok spektar franšiznih tema koje su stekle ogromnu popularnost među ljubiteljima svih uzrasta. Neki od njih su autentični Lego serijali, dok se drugi naslanjaju na već
postojeće globalne hitove (TV serije, kultne nastavke filmova i video-igre). Zato vam donosimo listu TOP 10 najpopularnijih Lego tema, koje su najtraženije u oficijelnim šopovima:
1. LEGO City - Ova tema donosi gradsku avanturu s raznovrsnim setovima poput vatrogasnih stanica, policijskih kola i gradskih vozila, omogućavajući deci da istraže urbani svet kroz igru i konstruisanje.
2. LEGO Star Wars - Inspirisana popularnim filmskim serijalom, ova tema uključuje setove koji prikazuju poznate likove poput: Jode, Luka Skajvokera, Obi-Van Kenobija i Artu Ditua. A tu su i vozila, kao i razne scenografije Star Wars univerzuma, savršena za fanove galaktičkih avantura.
3. LEGO Technic - Usmerena na složene mehanizme i tehničke izazove. LEGO Technic setovi omogućavaju napredno građenje i funkcionalne modele, poput automobila i mašina sa stvarnim mehaničkim delovima.
4. LEGO Ninjago - Kombinuje elemente borbenih veština i fantastičnih avantura glavnih junaka - 6 nindži, sa setovima koji uključuju njih i njihove zle neprijatelje, magične svetove, inspirisane animiranim serijama i filmovima.
5. LEGO Harry Potter - Tematski usmerena na magični svet J.K. Rouling, ova tema donosi setove koji predstavljaju scenarije i lokacije iz čarobnjačkog univerzuma Harija Potera.
6. LEGO Friends - Fokusirana na prijateljstvo i svakodnevne avanture, LEGO Friends tema nudi setove sa različitim likovima i lokacijama koje omogućavaju igru u modernom, urbanom okruženju.
7. LEGO Friends - Poznata po svojoj svestranosti, nudi setove koji se mogu pretvoriti u različite modele, uključujući automobile, zgrade i životinje, pružajući kreativne mogućnosti za građenje.
8. LEGO Architecture - Ova tema omogućava izgradnju replika poznatih svetskih zgrada i arhitektonskih čuda, idealna za ljubitelje arhitekture i detaljnih modela.
9. LEGO Minecraft - Tematski usmerena na popularnu video igru, te omogućava igračima da kreiraju i istražuju blokovski svet kroz fizičke setove koji odražavaju popularnu video-igricu.
10. LEGO Super Heroes - Uključuje setove posvećene popularnim superherojima iz Marvel i DC univerzuma, omogućavajući obožavaocima igru sa omiljenim superherojima poput: Betmena, Supermena, Fleša, Čudesne žene i njihovim neprijateljima.
Ovi tematski serijali pokrivaju širok spektar interesa i pružaju raznovrsne mogućnosti za gradnju i kreativnu igru. To ih čini omiljenim među Lego entuzijastima širom planete. Jedan od težih setova za slaganje svakako je je „LEGO
Star Wars Millennium Falcon“, koji sadrži preko 7,500 delova. Ali ubedljivo najteži LEGO set jeste „LEGO Titanik“ (kultni film po istinitom događaju) koji ima više od 10,000 delova i zahteva značajnu količinu vremena i strpljenja za slaganje. Iako deluju tako jednostavno, zapravo postoji više od 60 različitih tipova Lego elemenata i kocki. O tome više u narednom pasusu.
Koji tipovi Lego kocki postoje?
Možete li vi ovako, na prvu, da nabrojite različite Lego elemente? Ako ste zablokirali, možda je to zato što ne gledate iz perspektive arhitekte, nego konzumenta. Evo male pomoći: u Lego svetu postoje podloge i kockice, providna stakla, točkovi, ljudi i krovni elementi. Sve to čini ovu igru tako kompleksnom i uzbudljivom.
Standardne kocke najčešće su dimezja 1x1, 2x2 i 2x4 koje su osnovne za gradnju struktura, kao i različite podloge (brick) sa specijalnim oblicima kao što su zakrivljeni i šuplji delovi. Dimenzije najvećih podloga za kompleksne setove su 32x32 ili 48x48 koje služe kao temelj za stvaranje scenografije.
Točkići i osovine omogućavaju gradnju vozila i pokretnih elemenata, dok priključci i spojevi poput zupčanika i osovina omogućavaju funkcionisanje mehaničkih delova u Lego Technic setovima.
Minifigure predstavljaju male žute figure ljudi, sa pokretnim delovima/udovima (rukama i nogama). Osobe su raznih profila, u zavisnosti od toga uz koje tematske verzije dolaze.
Krovni elementi kao što su krovni nagibi i paneli koriste se za stvaranje krovova na zgradama. Translucent (providni) elementi kao što su prozorska stakla i svetlosni mačevi (recimo), dodaju detalje modelima, dok specijalni elementi kao što su kose, kape i oružja omogućavaju personalizaciju minifigurica i stvaranje detaljnih scena. Ovi različiti tipovi i elementi omogućavaju ogromnu kreativnost i fleksibilnost u gradnji, čineći Lego setove izuzetno svestranima.
Lego nikada nije namerno izostavio komad iz seta; a ako se dogodi da nedostaje komad, korisnici mogu zatražiti zamenu putem službe za korisnike. Ako izgubite pojedinačni komad, Lego nudi uslugu
zamene, gde možete nabaviti potrebne delove kako biste kompletirali svoj set. Sunčeva svetlost može oštetiti Lego kocke tokom vremena, uzrokujući izbleđivanje boje i slabljenje plastike, stoga je preporučljivo čuvati ih na suvom i mračnom mestu.
Da li Lego kocke pozitivno utiču na razvoj dece?
Ovo pitanje najčešće postavljaju roditelji, što je potpuno legitimno jer žele najbolje svojoj deci. Edukativne puzzle i interaktivne igračke su savršen način da vaše dete poraste na svaki način. Lego definitivno spada u tu kategoriju. I zato, uposlite im mozgiće i razbuktite maštu od najranijeg detinjstva.
Odgovor je, dakle, nesumnjivo DA! Uticaj Lego kocki na dečiji razvoj je višestruko podsticajan. Igra sa ovim specijalno dizajniranim kockicama stimuliše kreativnost mališana i budi moć imaginacije. Slažući Lego scenografije deca razvijaju fine motoričke sposobnosti, koordinaciju pokreta, orijentaciju u prostoru, ali i sposobnost preciznog rukovanja malim objektima. Na kraju krajeva, uče se da ne odustaju lako, i neosetno razvijaju važne vrline upornosti i istrajnosti.
Takođe, preskakanje prepreka i kritičko rasuđivanje rađaju se dok deca planiraju realizaciju svojih kompleksnih konstrukcija. Lego setovi često dolaze sa uputstvima koja deca prate, što poboljšava njihove sposobnosti praćenja i razumevanja sekvenci. To će u perspektivi značiti da neće imati poremećaj pažnje kad odrastu, što je jedna od pošasti 21. veka. Grupna igra sa Lego kockama promoviše socijalne veštine, kao što su timski rad, komunikacija i deljenje. Jedna studija iz Australije to i dokazuje. Uradili su eksperiment koji je utvrdio da zajedničko slaganje Lego kocki ima uticaj na povezivanje dece različitih konfesija i kultura, verskih i socijalnih staleža i različitih nivoa sposobnosti.
Lego ujedinjuje i zbližava mališane. Naposletku, kroz ovakve aktivnosti, deca stiču strpljenje, upornost i osećaj postignuća i satisfakcije kada završe svoje projekte.
Mnogi od vas ne znaju da je Lego pre pola decenije proglašen za najmoćniji brend na svetu, ostavivši veliki “Ferari” iza sebe. Kao takav, sigurno da ima uticaj u mnogim životnim sferama, pa tako i na obrazovanje. Prema pisanju Forbsa ide se čak dotle da smatraju da je Lego verovatno najveća obrazovna kompanija na planeti.
U tom smislu, Lego Duplo kocke je serijal upravo namenjena najmlađem uzrastu - obično dečici uzrasta od 1,5 do 5 godina. Ove kockice su dvostruko veće od standardnih Lego kocki, što ih čini lakšim za rukovanje i bezbednijim za malu decu. Uz pomoću njih mališani uče da razlikuju: životinje i vozila, ali maštaju kroz igru sa tematskim scenarijima. Roditelji ga često biraju zbog te edukativne vrednosti koju pruža deci u najranijem razvoju.
Koliko je “teška” Lego imperija?
Sigurno ste nekad bili radoznali i želeli da proniknete u sistem rada ovog giganta industrije. Pa ste se zapitali koliko kompleta izbace na dnevnoj bazi? Koliko novca zapravo obrću? Da li neprestano rade? I šta su iskusili od uspona i padova?
Bogatstvo porodične kompanije Lego procenjuje se na više od 10 milijardi dolara u ovom trenutku, a na dnevnoj bazi inkasiraju otprilike 4.1 milion dolara. To je rezultat njenog globalnog uspeha i
stalnog rasta. Kompanija je toliko uspešna zbog svoje inovativnosti i sposobnosti da konstantno oduševljavaju decu i odrasle širom sveta. Lego se proslavio zbog svog jedinstvenog sistema kocki, koji omogućava beskonačne mogućnosti građenja i maštanja, kao i zbog dugovečnosti svojih proizvoda. Pomeraju granice zbog standardnog kvaliteta, doslednosti, ali i zbog vrhunskih marketinških kampanja. Sve to je pozicioniralo kompaniju kao lidera u industriji igračaka. Zlatni period Lego kompanije bio je tokom 2010-ih godina, kada su zabeležili značajan rast prihoda i profita zahvaljujući popularnim tematskim setovima, o kojima smo pisali iznad.
Lego proizvede oko 36 milijardi kocki godišnje, što znači oko 125 miliona kocki dnevno. To su, priznaćete impozantne brojke. Nije ni čudo što su izgradili imperiju. Procenjuje se da trenutno na planeti Zemlji trenutno ima toliko Lego kocaka, da svaki pojedinačni stanovnik planete poseduje minimum 86 komada.
Lego konzumenti - dečica i pasionirani kolekcionari
Sa Lego kockicama svakako se najviše igraju deca, tako da su roditelju uglavnom glavni snabdevači. Međutim, zapanjujuć je broj odraslih ljudi koji su pasionirani fanatici i kolekcionari. Ta starija populacija oformila je čak i fan klub su nazvali “AFOL” (Adult Fans of Lego).
Dece (4-12 godina) - Glavna ciljana grupa za osnovne Lego setove, kao što su Lego City i Lego Friends.
Tinejdžeri (13-17 godina) - Ova grupa uživa u složenijim setovima kao što su su Lego Technic i Lego Ninjago.
Odrasli (18 godina) - Pa čak i mnogo mnogo stariji koji su ponosni članovi AFOL zajednice, interesuju se za kompleksnije i detaljnije setove, kao što su Lego Architecture i Lego Star Wars.
Ovo je neka najgrublja podela, ali Lego je odavno postao mnogo više od običnih kocki. Izrastao je u fenomen koji ruši sve starosne barijere i koji prevazilazi onu čuvenu podelu iz zabavnika od 7 do 77 godina.
Kako se kreću cene Lego kompleta?
Naposletku ćemo analizirati cenovne rangove Lego kompleta, jer cena je zapravo to što svakog kupca najviše zanima. Uporedićemo cene novih i polovnih lego kompleta. Otkrićemo vam da li možete da dobijete popuste, nagrade i kako da postanete član programa lojalnosti (u kom možete uživati razne benefite).
Cena Lego kompleta verovatno može da se učini skupom prosečnom srpskom kupcu. Ali takve cene originalnih pakovanja su opravdane zbog visokih standarda proizvodnje, upotrebe kvalitetnih materijala, i detaljne obrade elemenata. A sve to vam garantuje dugotrajnost proizvoda. Mnogo odraslih ljudi još uvek čuva svoje kocke iz detinjstva.
Da biste dobili besplatni Lego set, možete učestvovati u raznim promocijama i takmičenjima (Givaway varijanta). Lego VIP program je besplatan za članstvo i omogućava korisnicima da sakupljaju bodove koji se mogu iskoristiti za popuste ili ekskluzivne nagrade. Lego kodovi, koji se često nalaze na pakovanjima ili u promotivnim materijalima, koriste se za otključavanje specijalnih sadržaja, popusta ili ekskluzivnih ponuda na Lego veb stranici. Ako vam nedostaje LEGO kocka, kompanija obično nudi besplatne zamene putem svoje službe za korisnike, gde možete zatražiti nedostajuće delove.
Nova originalna pakovanja
Nove originalne LEGO kocke i setove možete kupiti u oficijelnim LEGO prodavnicama i na LEGO veb sajtovima, jer tamo premijerno izlažu kompletnu ponudu najnovijih setova, kao i ekskluzivne proizvode. Lego kompleti mogu se pronaći i u autorizovanim LEGO distributerima i specijalizovanim prodavnicama, kao i u bolje snabdevenim maloprodajnim lancima. Na posletku, onlajn prodavnice poput Amazona,Ibeja takođe nude Lego asortiman. Što se tiče domaćih online prodavnica, ovde možete pronaći gotovo sve iz Lego ponude.
Polovne Lego kocke
Kupci koji ne mogu priuštiti originalne komplete obično traže jeftine Lego kocke. Polovni i pristupačniji setovi mogu se naći po znatno povoljnijim cenama. Pretražite retke Second-hand prodavnice, lokalne pijace i buvljake. A realna mogućnost su uvek i sajtovovi poput “Kupujem Prodajem”, Fejsbuk grupe, kao i forumi kolekcionara.
Razlika u ceni između novih i polovnih Lego kockica može biti značajna. Polovni Lego setovi i kocke obično su jeftiniji, u rasponu od 500 RSD do 30,000 RSD u zavisnosti od stanja, starosti i retkosti
seta. Sa druge strane, novi, neotopakovani Lego kompleti mogu biti značajno skuplji, u rasponu od 3.000 RSD do više od 150.000 RSD. U suštini, dijapazon cena je toliko širok da Lego istovremeno može da bude pristupačan i dostupan za svačiji džep, a najzagriženiji fanatici su svakako spremni da izdvoje pozamašne sume za svoje velike kolekcije, nedostajeće figurice i komplete.
Tabelarni prikaz cenovnog ranga Lego kockica
Kategorija |
Cena (RSD) |
---|---|
Pojedinačne figurice |
200-800 |
LEGO setovi |
3.000-150.000 |
LEGO teme |
5.000-200.000 |
Ušteda za VIP članove |
5%-10% |
Zaključak
Lego kocke su mnogo više od obične igračke, one su simbol oslobođene kreative. Lego brend prevazilazi okvire tržišnog koncepta, on je globalni fenomen. Ideja iz stolarske radionice je preplavila globus. To nam govori da influenseri ne moraju biti ljudi. Nadobudni pripadnici Gen Z generacije, koji se snimaju za Youtube. Zar vam se ne čini su navedeni nekako preuzeli monopol nad tom rečju? Kao da pre njih ništa nije postojalo.
Svetli primer pozitivnog uticaja na mladež mogu biti i velike vizije iz umova “prastare” Tihe generacije. Jednovekovni fenomeni koji ne “prolaze” kroz etar novih medija, već su opipljivi u domovima miliona ljudi. Ako su takve ideje svojevremeno zarazile Bumere, pa onda oduševile Milenijalce, a zenit doživele duboko u 21. veku - pa onda “influence” malo i njihov. Uticaj na rušenje barijera i brisanje glupih granica, uticaj na pojedinačni rast i stimulisanje potencijala. Uticaj na povezivanje dobrih ljudi (svih klasa, rasa, uzrasta i staleža). Pokret za koji se orkestrira himna “Imagine” Džona Lenona.
Promo