INSPIRISANI ITALIJOM: Izložba Galerije Matice srpske od sinoć u Kraljevu
Izložba “Inspirisani Italijom” Galerije Matice srpske sinoć u 20 sati svečano otvorena u Galeriji Narodnog muzeja Kraljevo u okviru Žičkog duhovnog sabora „Preobraženje 2024“
Ova postavka je, podsetimo, premijerno predstavljena pre pet godina u Italijanskom institutu za kulturu u Beogradu u povodu obeležavanja 140 godina od uspostavljanja diplomatskih odnosa između Italije i Srbije i 10 godina od potpisivanja strateškog partnerstva između dve zemlje, a u martu 2020. je, u nešto dopunjenom izdanju, mogla da je vidi i novosadska publika u GMS.
Po rečima dr Tijane Palkovljević Bugarski, upravnice Galerije Matice srpske, reč je o izložbi koja prati jedno od strateških opredeljenja GMS kao nacionalnog muzeja – da srpsku likovnu umetnost posmatra u širim evropskim okvirima pronalazeći veze, uticaje i inspiracije. Na tom tragu su iz umetničkog fonda Galerije izabrana ona dela koja su na različite načine inspirisana Italijom.
Postavka tako obuhvata tridesetak slika i crteža s predstavama gradova, ljudi i nasleđa Italije umetnika poput Novaka Radonića, Aksentija Marodića, Jeftimija Popovića, Pavla Simića, Dimitrija Petrovića, Nadežde Petrović, Vase Eškićevića i drugih, koji svedoče o tome kako su srpski slikari videli i doživeli Italiju, ali i kako je odnos prema italijanskoj umetnosti doprineo uobličavanju individualnih umetničkih opusa.
Fokus je na delima iz 19. veka, s tim da je postavka dopunjena i sa dve slike italijanskih gradova novosadske umetnice Vere Zarić, kako bi se pokazalo da inspiracija Italijom traje i kod savremenih autora.
Posebno poglavlje postavke su kopije slika izrađene prema delima italijanskih majstora slikarstva Parmiđanina, Gvida Renija, Pompea Batonija..., koje su nastale tokom boravaka srpskih umetnika u evropskim umetničkim centrima ili u Italiji.
Autorka postavke Stanislava Jovanović Mindić, kustoskinja GMS, ističe da predstavljena umetnička dela odslikavaju jednu epohu, generacije umetnika i njihove umetničke ideale i stremljenja.
Pored toga što svedoče o vezi srpske s italijanskom umetnošću, ovi radovi ukazuju i na inspirisanost duhom Italije, renesanse i novim pogledima na umetnost. Zahvaljujući ovim delima u moguć- nosti smo da se na posredan način upoznamo s italijanskom umetnošću, ali i da spoznamo na koji način je ona uticala i inspirisala obrazovanje srpskih umetnika, bez obzira da li su se školovali, studijski boravili u Italiji ili su učili pred umetničkim delima koja su bili u prilici da vide diljem Evrope.
M. S.