META NA METI EVROPSKE KOMISIJE Zakerberg tera korisnike da plaćaju pretplatu ili…
Evropska komisija ima pune ruke posla s primenom Akta o digitalnim tržištima. Ove nedelje na redu je Meta i njihov model koji primorava korisnike na plaćanje naknade ako ne žele personalizovaane oglase.
Naime, Evropska komisija ovog je ponedeljka službeno obavestila Metu o preliminarnim nalazima svoje istrage, koja se fokusirala na model oglašavanja, ukratko opisan kao “plati ili prihvati”. To je model u kojem korisnici Metinih društvenih mreža (Fejsbuka i Instagrama) imaju ili-ili izbor – da pristanu na korišćenje svojih privatnih podataka za plasiranje ciljanih oglasa, ili da plate mesečnu pretplatu za korišćenje ovih mreža. Evropska komisija, piše Bag, smatra da to nije dobro za korisnike, niti je u skladu s Aktom o digitalnim tržištima, jer korisnicima nije ponuđena još jedna opcija – manje personalizovana, ali usporediva verzija društvenih mreža.
Društvene mreže, kažu iz Komisije, prikupljaju velike količine privatnih podataka, koje potom koriste za oglašavanje. To im daje određene prednosti pred konkurentima, podižući barijere za pružanje oglašivačkih usluga na društvenim mrežama. Ali, prema odredbama Akta o digitalnim tržištima, platforme proglašene “nadzornicima pristupa” (eng. gatekeeper), moraju da za korišćenje privatnih podataka traže pristanak samih korisnika. U slučaju kad korisnik ne želi da im da pristanak, morao bi imati pristup do usluge, koja je manje personalizovana, ali u principu jednako vredna alternativa.
Kako bi se prilagodili tim pravilima, u novembru 2023. godine iz Mete su uveli spomenuti binarni ili-ili izbor, u kojem korisnici mogu da odaberu plaćanje pretplate ili nastavak besplatnog korišćenja usluga, ali uz personalizovane oglase. Evropska komisija sada kaže da to nije u skladu s Aktom o digitalnim tržištima jer ne dozvoljava korišćenje usluga koja izvlači manje privatnih podataka, ali je jednaka kao i ona s ciljanim oglasima, kao i zato što ne dozvoljava korisnicima pravo da sami odaberu načine korišćenja svojih podataka.
I Epl na mukama
U sličnoj situaciji, podsetimo, nalazi se i Epl, kojem Komisija stavlja na teret činjenicu da ne dozvoljava developerima preusmeravanje korisnika s njihovog App Store na ostale opcije, ponude i sadržaje – što je takođe u suprotnosti s Aktom o digitalnim tržištima.
Da bi se dodatno uskladili s regulativom i novim tumačenjem, u Meti će očito morati nešto da promene u pristupu i da daju korisnicima dodatne mogućnosti izbora. Preliminarno, Komisija je zaključila da je Meta prekršila Akt o digitalnim tržištima, ali ima pravo na odbranu i pisani odgovor na ove nalaze. Istraga mora biti završena u roku od 12 meseci od pokretanja (a to je bilo 25. marta ove godine). Ako njen finalni zaključak bude da Meta krši pravila Akta, Komisija može kazniti Metu sa do 10% ukupnog godišnjeg prometa na globalnom nivou, ili čak do 20% u slučaju ponovljenog kršenja.
I. R.