Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

REČ KRITIKE Lejla Slimani: Gledajte kako plešemo

06.03.2024. 17:48 17:58
Piše:
Foto: Gledajte kako plešemo, promo, Booka

Booka, 2023.

Lejla Slimani je francuska spisateljica mlađe generacije, francusko-marokanskog porekla. Za svoj drugi roman “Uspavaj me” dobila je Gonkurovu nagradu što ju je u Francuskoj vinulo među zvezde književne scene. „Gledajte kako plešemo“ je drugi roman od planirana tri dela porodične trilogije, ali ga je moguće čitati i samostalno. Ovaj roman, mada postavljen kao vrsta porodične epopeje koja bi trebalo da u širim potezima oslika postkolonijalni Maroko i njegovo podeljeno društvo, ipak se prvenstveno čita kao klasična intimistička, kamerna ispovedna proza.  

„Gledajte kako plešemo“ istražuje teme suprotstavljenih kulturnih svetova - francuskog i marokanskog („afričkog“ kako ga s prezirom zove gazdarica Alzašanka koja izdaje stan glavnoj junakinji), više i niže klase, obrazovanih i siromašnih seljaka. Radnja romana koja otprilike pokriva period šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka, prati sudbine brata i sestre (od kojih je jedno akademski nadareno i pomalo inhibirano, drugo daleko neuspešnije u školi, a oboje u traženju sebe), i čitavu galerija savremenika, istražujući i jaz  između tradicionalnog nasleđa i evropskog uticaja u samom Maroku, i svega onoga što je doneo duh novog vremena obeleženog seksualnom revolucijom.

Sa jedne strane jasno je da u biti ne postoji zaista opšte ljudsko iskustvo; sve uvek polazi od ličnog, i evokativna priča o jednoj marokanskoj porodici koja se bori da opstane u godinama tranzicije, svakako postaje polazna tačka za sklapanje celokupne slike vremena, i konačno jedan, ma koliko mali, deo tkanja pripovesti koje pomažu našem civilizacijskom (samo)razumevanju. S druge strane, činjenica da je toliko mnogo savremene književnosti tako entuzijastično okrenuto samo sebi i svojoj prostoj goloj stvarnosti, tako često ispitujući samo lično iskustvo i sopstvene svetove, često sa likovima koji jedva mogu da se razlikuju od ličnih projekcija, ili ispitujući sudbinu samo svoje porodice (glavni likovi ovde su vremenom i medijumom izmenjeni likovi porodice same spisateljice), počinje ponekad da deluje pomalo klaustrofobično.  

Nastasja Pisarev

Piše:
Pošaljite komentar
REČ KRITIKE Lavkraft/Baranže: Danički užas

REČ KRITIKE Lavkraft/Baranže: Danički užas

29.02.2024. 13:04 13:08
REČ KRITIKE Ken Igulden: Kapije Atine

REČ KRITIKE Ken Igulden: Kapije Atine

14.02.2024. 11:10 11:19
REČ KRITIKE Sosuke Nacukava: Mačak koji je spasao knjige

REČ KRITIKE Sosuke Nacukava: Mačak koji je spasao knjige

08.02.2024. 19:35 19:51