(FOTO, VIDEO) DNEVNIK NA GRADILIŠTU PRUGE OD NOVOG SADA DO SUBOTICE Radi se na svim frontovima; Već položeno 60 kilometara šina
Reporteri Dnevnika obišli su gradilište brze pruga od Novog Sada do Subotice i uverili se da se radi punom parom kako bi se posao završio u zadatom roku.
Naime, na trasi brze pruge od Novog Sada do Subotice, koja bi po ugovoru i tvrdnjama iz državnog vrha, trebalo da bude završena do kraja sledeće godine, do sada je položeno 60 kilometara šina.
S polaganjem novog koloseka, kako kaže portparol „Infrastruktura železnice Srbije” Nenad Stanisavljević, stiglo se do Stepanovićeva.
– Između Novog Sada i stanice Vrbas Nova u toku su radovi na otvorenoj pruzi – napominje Stanisavljević. – U Novom Sadu, Kisaču, Sajlovu, Stepanovićevu i Zmajevu rade se stanične zgrade, pothodnici, peronski zidovi i nadstrešnice. Grade se i objekti elektro vuče, a u toku je i izgradnja kontaktne mreže, elektro-energetskih postrojenja i signalno-sigurnosnih uređaja. Samo u proteklih sedam dana na gradilište između Novog Sada i Vrbasa stiglo je 8.700 tona tucanika, 6.000 betonskih pragova i 252 komada šina, ukupne dužine 6,3 kilometra.
Na trećoj deonici brze pruge u Srbiji, od Novog Sada do Subotice, projektom je predviđena gradnja 58 objekata - mostova, vijadukta, nadvožnjaka, galerija i propusta. Do prošle sedmice radilo se na 35 takvih objekata, a sada su započeta i preostala 23.
Po njegovim rečima, na staničnoj zgradi u Novom Sadu u toku je druga faza rekonstrukcije. Radi se u vestibilu-predvorju, ugrađuju se peronski liftovi, a uređenje glavne fasade je u završnoj fazi.
U Subotici se pak radi na više frontova i tamo je u ovom trenutku najviše radnika. Gradilište prostorno obuhvata veliki prostor i privlači pažnju građana Subotice, koji zahvaljujući novosagrađenoj metalnoj konstrukciji peške prelaze preko njega i idu s jednog na drugi deo grada, i usput fotografišu zbivanja.
Kompletno se renovira subotička stara stanična zgrada, koja će zadržati nekadašnji izgled, čak i nadstrešnica. Majstori stavljaju novi crep, uređuje se fasada, kao i unutrašnjost objekta. Nedaleko od stanice uveliko se gradi pothodnik, a još uvek se priprema teren ispred zgrade za postavljanje brze pruge - vade se preostali stari drveni pragovi. U proteklih desetak dana položena i montirana su tri koloseka i četiri skretnice, i omogućeno mašinsko regulisanje četiri koloseka i šest skretnica. U Suboticu je, po Stanisavljevićevim rečima, u proteklih sedam dana dopremljeno 60 šina ukupne težine 180 tona, a u Naumovićevo 1.300 betonskih pragova.
U obližnjem Novom Žedniku se takođe istovremeno obavlja više poslova. Dok jedna ekipa ranika renovira impozantnu za jedno selo zgradu železničke stanice, rađenu u stilu koji malo odstupa od uobičajenog, druge se bave poslovima na donjem stroju pruge i kontaktnoj mreži, peronima...
Kako Stanisavljević kaže, od Naumovićeva do Vrbasa grade se ili rekonstruišu i stanice u samom Vrbasu, Lovćencu i Bačkoj Topoli, kao i pothodnici, te peronski zidovi i nadstrešnice.
Najteži i najsloženiji objekat na čitavoj trasi brze pruge od Novog Sada do Subotice, dugoj 108 kilometara je vijadukt u Vrbasu, dug 1.417 metara. To je jedina konstrukcija na ovoj deonici pruge po kojoj će vozovi ići „u vazduhu” , dok će se na ostatku kretati po tlu. Vijadukt će kao i onaj u Čortanovcima biti dvokolosečan, ali niži i sa razmakom koloseka od četiri i po metra. Svi stubovi vijadukta biće armiranobetonski, dok se čeličnim konstrukcijama premošćava ukupno osam raspona, svaki dužine 48,7 metara.
– Izgradnjom novog železničkog vijadukta u Vrbasu ovaj grad će prugom bukvalno biti premošćen, čime će celokupna bezbednost saobraćaja biti podignuta na najviši nivo – ističe Stanisavljević. – Gradnja brze pruge u potpunosti će izmeniti izgled tog grada na jugu Bačke. Pored vijadukta, u Vrbasu se gradi i nova železnička stanica. Zvaće se Vrbas nova i biće uz Rumenku i Lovćenac jedna od tri nove železničke stanice na brzoj pruzi Novi Sad – Subotica. Sa ova dva velika projekta, Vrbas će postati važno železničko čvorište na brzoj pruzi Novi Sad – Subotica. Istovremeno, sadašnja železnička stanica u Vrbasu, koja je izgrađena daleke 1883. godine, ostaće u upotrebi i dobiće novo ruho. Stara stanica biće rekonstruisana u narednom periodu u sklopu obnove pruge prema Somboru, koja takođe očekuje modernizaciju i elektrifikaciju.
Tamo su na određenom delu konstrukcije rade rasponi, odnosno pevezuju stubovi, a uskoro se može očekivati i da bude premošten Veliki bački kanal, u koji su pobodena dva stuba buduće konstrukcije mosta.
Na delu trase blizu Malog Iđoša može se videti kako se u isto vreme gradi drumski nadvožnjak, a ispod njega trasa brze pruge.
Izvođač radova je kineski konzorcijum „China Railway International” i „China Communications Construction Company”, a vrednost ugovora 1,17 milijardi dolara.
Izgradnja pruge za velike brzine Beograd – Budimpešta je prvi prekogranični projekat u okviru saradnje Kine i zemalja centralne i istočne Evrope, koji zajednički realizuju Srbija, Mađarska i Kina. Brza pruga Beograd – Budimpešta deo je globalnog projekta „Jedan pojas – jedanput“ infrastrukturnog povezivanja Evrope i Azije, koji je inicirala Kina.
Zorica Milosavljević
Foto: Radivoj Hadžić