(ФОТО, ВИДЕО) ДНЕВНИК НА ГРАДИЛИШТУ ПРУГЕ ОД НОВОГ САДА ДО СУБОТИЦЕ Ради се на свим фронтовима; Већ положено 60 километара шина
Репортери Дневника обишли су градилиште брзе пруга од Новог Сада до Суботице и уверили се да се ради пуном паром како би се посао завршио у задатом року.
Наиме, на траси брзе пруге од Новог Сада до Суботице, која би по уговору и тврдњама из државног врха, требало да буде завршена до краја следеће године, до сада је положено 60 километара шина.
С полагањем новог колосека, како каже портпарол „Инфраструктура железнице Србије” Ненад Станисављевић, стигло се до Степановићева.
– Између Новог Сада и станице Врбас Нова у току су радови на отвореној прузи – напомиње Станисављевић. – У Новом Саду, Кисачу, Сајлову, Степановићеву и Змајеву раде се станичне зграде, pothodnici, перонски зидови и надстрешнице. Граде се и објекти електро вуче, а у току је и изградња контактне мреже, електро-енергетских постројења и сигнално-сигурносних уређаја. Само у протеклих седам дана на градилиште између Новог Сада и Врбаса стигло је 8.700 тона туцаника, 6.000 бетонских прагова и 252 комада шина, укупне дужине 6,3 километра.
На трећој деоници брзе пруге у Србији, од Новог Сада до Суботице, пројектом је предвиђена градња 58 објеката - мостова, вијадукта, надвожњака, галерија и пропуста. До прошле седмице радило се на 35 таквих објеката, а сада су започета и преостала 23.
По његовим речима, на станичној згради у Новом Саду у току је друга фаза реконструкције. Ради се у вестибилу-предворју, уграђују се перонски лифтови, а уређење главне фасаде је у завршној фази.
У Суботици се пак ради на више фронтова и тамо је у овом тренутку највише радника. Градилиште просторно обухвата велики простор и привлачи пажњу грађана Суботице, који захваљујући новосаграђеној металној конструкцији пешке прелазе преко њега и иду с једног на други део града, и успут фотографишу збивања.
Комплетно се реновира суботичка стара станична зграда, која ће задржати некадашњи изглед, чак и надстрешница. Мајстори стављају нови цреп, уређује се фасада, као и унутрашњост објекта. Недалеко од станице увелико се гради pothodnik, а још увек се припрема терен испред зграде за постављање брзе пруге - ваде се преостали стари дрвени прагови. У протеклих десетак дана положена и монтирана су три колосека и четири скретнице, и омогућено машинско регулисање четири колосека и шест скретница. У Суботицу је, по Станисављевићевим речима, у протеклих седам дана допремљено 60 шина укупне тежине 180 тона, а у Наумовићево 1.300 бетонских прагова.
У оближњем Новом Жеднику се такође истовремено обавља више послова. Док једна екипа раника реновира импозантну за једно село зграду железничке станице, рађену у стилу који мало одступа од уобичајеног, друге се баве пословима на доњем строју пруге и контактној мрежи, перонима...
Како Станисављевић каже, од Наумовићева до Врбаса граде се или реконструишу и станице у самом Врбасу, Ловћенцу и Бачкој Тополи, као и pothodnici, те перонски зидови и надстрешнице.
Најтежи и најсложенији објекат на читавој траси брзе пруге од Новог Сада до Суботице, дугој 108 километара је вијадукт у Врбасу, дуг 1.417 метара. То је једина конструкција на овој деоници пруге по којој ће возови ићи „у ваздуху” , док ће се на остатку кретати по тлу. Вијадукт ће као и онај у Чортановцима бити двоколосечан, али нижи и са размаком колосека од четири и по метра. Сви стубови вијадукта биће армиранобетонски, док се челичним конструкцијама премошћава укупно осам распона, сваки дужине 48,7 метара.
– Изградњом новог железничког вијадукта у Врбасу овај град ће пругом буквално бити премошћен, чиме ће целокупна безбедност саобраћаја бити подигнута на највиши ниво – истиче Станисављевић. – Градња брзе пруге у потпуности ће изменити изглед тог града на југу Бачке. Поред вијадукта, у Врбасу се гради и нова железничка станица. Зваће се Врбас нова и биће уз Руменку и Ловћенац једна од три нове железничке станице на брзој прузи Нови Сад – Суботица. Са ова два велика пројекта, Врбас ће постати важно железничко чвориште на брзој прузи Нови Сад – Суботица. Истовремено, садашња железничка станица у Врбасу, која је изграђена далеке 1883. године, остаће у употреби и добиће ново рухо. Стара станица биће реконструисана у наредном периоду у склопу обнове пруге према Сомбору, која такође очекује модернизацију и електрификацију.
Тамо су на одређеном делу конструкције раде распони, односно певезују стубови, а ускоро се може очекивати и да буде премоштен Велики бачки канал, у који су пободена два стуба будуће конструкције моста.
На делу трасе близу Малог Иђоша може се видети како се у исто време гради друмски надвожњак, а испод њега траса брзе пруге.
Извођач радова је кинески конзорцијум „China Railway Интернатионал” и „China Communications Цонструцтион Company”, а вредност уговора 1,17 милијарди долара.
Изградња пруге за велике брзине Београд – Будимпешта је први прекогранични пројекат у оквиру сарадње Кине и земаља централне и источне Европе, који заједнички реализују Србија, Мађарска и Кина. Брза пруга Београд – Будимпешта део је глобалног пројекта „Један појас – једанпут“ инфраструктурног повезивања Европе и Азије, који је иницирала Кина.
Зорица Милосављевић
Фото: Радивој Хаџић