ŽIL VERN INSPIRISAO MJUZIKL „KAPETAN NEMO” NOVOSADSKOG POZORIŠTA/UJVIDEKI SINHAZA
Žil Vern, uprkos svojoj mašti, sigurno nije mogao da zamisli koga će sve, i na šta će sve, da inspiriše u narednim vekovima, ali evo, među naučnicima i umetnicima našli su se i autori nove predstave Novosadskog pozorišta/ Ujvideki sinhaz, koje je roman „20.000 milja pod morem“ potakao da od njega naprave mjuzikl! Pored Žila Verna, autorstvo dele dramaturg Robert Lenard i kompozitori Ervin Ereš i David Klem, a predstavu nazvanu „Kapetan Nemo“ režira Zoltan Puškaš.
Za koji dan, „Nautilus“ će, 16. septembra, prvi put pred publikom zaploviti na sceni, a na njemu Kapetan Nemo, koga igra Daniel Husta, dok su u ostalim ulogama Ištvan Kereši, Bence Salai, Zoltan Širmer, Terezia Figura, Livia Banka, Roland Laslo, Daniel Gomboš, Gabor Pongo, Gabriela Crnković, Daniel Dudaš, Agota Ferenc, Atila Nemet, Melinda Šimon/ Anja Vorkapić, i Daniel Tot.
Žanrovski, ovo je avanturistički roman, kaže Robert Lenard, i to autori predstave nisu hteli da odbace, ali da se taj avanturistički žanr obogati pesmama, kako on napominje, bilo je jako zanimljivo u dramaturškom smislu. Na to su se rešili, i još odlučili, zajedno sa rediteljem Zoltanom Puškašem, da jedino na "Nautilusu" ume da se peva, i nigde drugde.
- Znači, ljudi koji nisu dovoljno slobodni, nisu se oslobodili od društva, nisu otišli ispod mora, i nisu prekinuli te veze sa čovečanstvom ili sa društvom, i sa ratovima i sa svim što se dešava gore na površini, jednostavno ne umeju da pevaju. Ima nekih likova, glavnih, koji ne nauče da pevaju tokom predstave, a neki drugi likovi nauče da pevaju tek na „Nautilusu“. Dakle, u dramaturškom smislu, pesma u ovoj predstavi je na neki način znak oslobođenja, znak slobode - napominje Robert Lenard.
Ištvan Kereši igra profesora Aronaksa, i kaže da se taj lik ne razlikuje puno od onoga što je napisano u knjizi. Isti je to onaj zaljubljenik u prirodu, u nauku, mali ludi profesor koji je gladan za novim, za učenjem, za naukom.
- Što se tiče toga koliko je zahtevno za glumca, ili šta zahteva od glumca jedna ovakva uloga, ja mislim da je naziv laki žanr za mjuzikl zabluda. Jer, za mjuzikl treba znati, odnosno biti dobar glumac, i pored toga treba znati i pevati i plesati i sve to u kompletu tako formirati da izađe ta uloga na kojoj radimo, tako da je to po meni više kompleksna, nego jedna dramska uloga – ističe Kereši. O izvesnoj stilizaciji i komičnim efektima Kereši navodi da su se, dok su radili predstavu, trudili da one koji stignu na „Nautilus“, ljude od krvi i mesa, predstave kao „normalne“, dok su oni na „Nautilusu“, posada, malo "iskrivljeni" ljudi.
- Oni su više komični, više stilizovani, naravno, osim Kapetana Nema. Nas dvojica, Kapetan Nemo i ja, mi smo više zaduženi za ozbiljnije razgovore, za probleme i pitanja koje postavlja ova predstava, na primer šta je čovek sve uradio sa svojom zemljom, sa prirodom. Mi smo zaduženi više za postavljanje ozbiljnih pitanja, dok moje kolege imaju tu privilegiju da budu komični, i uživaju u drugačijem stilu igre u ovoj predstavi - objašnjava Ištvan Kereši.
Prvog oficira u predstavi igra Terezija Figura, koja podseća da je Žil Vern verovatno bio ženomrzac, pa napisao roman bez ijednog ženskog lika, i zato je prvo trebalo napraviti dobru adaptaciju, da bi imali ženske likove u predstavi.
- Taj prvi oficir, koji je u suštini desna ruka Kapetana Nema, koja po instrukcijama reditelja treba da bude žena, a u isto vreme treba da bude i veoma hladna, jaka, kockasta, baš onako kako zamišljamo u sadašnje vreme vojnike, oficire, u vazduhoplovstvu, mornarici, gde god, to je kao neka dupla uloga, koja je trebalo da se za veoma kratko vreme i u kratkim scenama odigra. To je bilo teško, naći nivo gde treba da bude više žena, gde treba da bude više oficir, gde treba da pokažemo da maksimalno pomaže Kapetanu Nemu u svim njegovim odlukama, i da stoji iza njega šta god da se desi, i gde god da se desi, i valjda su to bile te male teškoće, naći tu nit za tu ulogu. Ali, reditelj je bio izuzetno konkretan u instrukcijama, nije bilo teško razumeti šta on želi da pokaže na sceni, sa određenim scenama, sa predstavom, i sa svim tim likovima koje pokazujemo na sceni – pominje Terezija Figura.
N. Pejčić