ЖИЛ ВЕРН ИНСПИРИСАО МЈУЗИКЛ „КАПЕТАН НЕМО” НОВОСАДСКОГ ПОЗОРИШТА/УЈВИДЕКИ СИНХАЗА
Жил Верн, упркос својој машти, сигурно није могао да замисли кога ће све, и на шта ће све, да инспирише у наредним вековима, али ево, међу научницима и уметницима нашли су се и аутори нове представе Новосадског позоришта/ Ујвидеки синхаз, које је роман „20.000 миља под морем“ потакао да од њега направе мјузикл! Поред Жила Верна, ауторство деле драматург Роберт Ленард и композитори Ервин Ереш и Давид Клем, а представу названу „Капетан Немо“ режира Золтан Пушкаш.
За који дан, „Наутилус“ ће, 16. септембра, први пут пред публиком запловити на сцени, а на њему Капетан Немо, кога игра Даниел Хуста, док су у осталим улогама Иштван Кереши, Бенце Салаи, Золтан Ширмер, Терезиа Фигура, Ливиа Банка, Роланд Ласло, Даниел Гомбош, Габор Понго, Габриела Црнковић, Даниел Дудаш, Агота Ференц, Атила Немет, Мелинда Шимон/ Ања Воркапић, и Даниел Тот.
Жанровски, ово је авантуристички роман, каже Роберт Ленард, и то аутори представе нису хтели да одбаце, али да се тај авантуристички жанр обогати песмама, како он напомиње, било је јако занимљиво у драматуршком смислу. На то су се решили, и још одлучили, заједно са редитељем Золтаном Пушкашем, да једино на "Наутилусу" уме да се пева, и нигде другде.
- Значи, људи који нису довољно слободни, нису се ослободили од друштва, нису отишли испод мора, и нису прекинули те везе са човечанством или са друштвом, и са ратовима и са свим што се дешава горе на површини, једноставно не умеју да певају. Има неких ликова, главних, који не науче да певају током представе, а неки други ликови науче да певају тек на „Наутилусу“. Дакле, у драматуршком смислу, песма у овој представи је на неки начин знак ослобођења, знак слободе - напомиње Роберт Ленард.
Иштван Кереши игра професора Аронакса, и каже да се тај лик не разликује пуно од онога што је написано у књизи. Исти је то онај заљубљеник у природу, у науку, мали луди професор који је гладан за новим, за учењем, за науком.
- Што се тиче тога колико је захтевно за глумца, или шта захтева од глумца једна оваква улога, ја мислим да је назив лаки жанр за мјузикл заблуда. Јер, за мјузикл треба знати, односно бити добар глумац, и поред тога треба знати и певати и плесати и све то у комплету тако формирати да изађе та улога на којој радимо, тако да је то по мени више комплексна, него једна драмска улога – истиче Кереши. О извесној стилизацији и комичним ефектима Кереши наводи да су се, док су радили представу, трудили да оне који стигну на „Наутилус“, људе од крви и меса, представе као „нормалне“, док су они на „Наутилусу“, посада, мало "искривљени" људи.
- Они су више комични, више стилизовани, наравно, осим Капетана Нема. Нас двојица, Капетан Немо и ја, ми смо више задужени за озбиљније разговоре, за проблеме и питања које поставља ова представа, на пример шта је човек све урадио са својом земљом, са природом. Ми смо задужени више за постављање озбиљних питања, док моје колеге имају ту привилегију да буду комични, и уживају у другачијем стилу игре у овој представи - објашњава Иштван Кереши.
Првог официра у представи игра Терезија Фигура, која подсећа да је Жил Верн вероватно био женомрзац, па написао роман без иједног женског лика, и зато је прво требало направити добру адаптацију, да би имали женске ликове у представи.
- Тај први официр, који је у суштини десна рука Капетана Нема, која по инструкцијама редитеља треба да буде жена, а у исто време треба да буде и веома хладна, јака, коцкаста, баш онако како замишљамо у садашње време војнике, официре, у ваздухопловству, морнарици, где год, то је као нека дупла улога, која је требало да се за веома кратко време и у кратким сценама одигра. То је било тешко, наћи ниво где треба да буде више жена, где треба да буде више официр, где треба да покажемо да максимално помаже Капетану Нему у свим његовим одлукама, и да стоји иза њега шта год да се деси, и где год да се деси, и ваљда су то биле те мале тешкоће, наћи ту нит за ту улогу. Али, редитељ је био изузетно конкретан у инструкцијама, није било тешко разумети шта он жели да покаже на сцени, са одређеним сценама, са представом, и са свим тим ликовима које показујемо на сцени – помиње Терезија Фигура.
Н. Пејчић