Izložba fotografija „Objektivno”: Trenuci iz života zapisani svetlošću
Deseta izložba fotografija „Objektivno”, otvorena u Muzeju Vojvodine, predstavlja presek više od 600 radova koji su izlagani u protekloj deceniji, a potpisuju ih čak 103 renomirana foto-reportera i fotografa iz našeg grada.
Jubilarna izložba nastala je iz tradicionalnog okupljanja dve novinske kuće – „Dnevnika” i „Mađar soa” povodom dočeka Nove godine, kada su novosadski foto-reporteri donosili da pokažu svoje najznačajnije radove. Nakon 40 godina prazničnog druženja, fotografi mlađih generacija odlučili su da uspešnu radnu godinu krunišu izložbom.
Muzejski savetnik i organizator izložbe „Objektivno” Darjuš Samii istakao je da okupljanje foto-reportera svih ovih godina i pronalaženje mesta za njihov rad u Muzeju Vojvodine nije bio nimalo lak zadatak, jer ova manifestacija zauzima širok opseg autora.
– Foto-reporterska fotografija je veoma važna jer je nastala u životu i ostaje kao foto-dokument – rekao je Samii. – Foto-reporteri, pre svega, hvataju trenutke iz svakodnevice ili istorije, pa se njihove fotografije razlikuju od umetničkih. Iz tog razloga, mi iz Muzeja Vojvodine želimo da pratimo tokove savremenih stvaralaca.
Višedecenijski foto-reporter „Dnevnika” i naš kolega Radivoj Haxić prisetio se fantastičnih druženja organizovanih sa prijateljima iz „Mađar soa” ne samo zbog dobre saradnje, već i zbog opuštanja posle napornog rada tokom cele godine. Kako on već više od 40 godina „piše svetlošću” za naš list, istakao je najvažniju stvar kod pravljenja fotografije.
– Fotografija nastaje u glavi, dok je foto-aparat samo sredstvo koje tvoju ideju sprovede u delo – pojašnjava Haxić. – Pre svega moraš da smisliš šta želiš da napraviš i nije bitno da li imaš aparat od 10.000 evra ili je to običan telefon.
Među izloženim radovima, nalaze se i prikazi stvarnosti foto-reportera novosadskog lista „Mađar so” Andraša Otoša, koji već 37 godina fotografiše istorijske trenutke, pa je tako tokom godina pratio različite oblasti, od sporta do politike.
– Pre devedesetih godina uspeo sam da fotografišem sva svetska lica u okruženju, od Beograda do Budimpešte – navodi Otoš. – Nažalost, počeo je rat. Iako nisam držao pušku, sa foto-aparatom sam morao da idem po ratištima. U poslednje tri godine sam slikao papu u Rumuniji i Budimpešti.
Selektor ovogodišnje izložbe je foto-reporter Martin Candir, dok su organizatori Muzej Vojvodine i Foto-asocijacija Vojvodine. Svi zainteresovani postavku mogu pogledati do 10. januara 2023. godine.
A. Čegar