Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Rad Andree Palašti na platformi „Na drugi pogled”

02.03.2021. 11:26 11:29
Piše:
Foto: Andrea Palašti, foto: Edita Hul

Na nedavno završenom konkurusu Austrijskog kulturnog foruma stručni žiri je među više od 300 radova odabrao po deset naših i austrijskih umetnika čija će dela biti predstavljena na novoj onlajn platformi “Na drugi pogled // Auf den zweiten Blick // At Second Glance”.

Konkurs je bio otvoren za radove koji referišu i prevazilaze klišee i predrasude koje Austrijanci i Srbi imaju jedni o drugima uprkos, ili upravo usled, bliskih istorijskih odnosa i isprepletenih istorija migracija. Fokus je bio na umetničkim radovima koji promišljaju postojanje i mogućnosti promene tih klišea i predrasuda, tematski propituju drugačije vizure u odnosu na očekivano i opšte poznato i sugerišu nešto drugo u odnosu na ono što se na prvi pogled čini.

Među deset odabranih autora iz Srbije je i novosadska vizuelna umetnica Andrea Palašti (1984). Njena umetnička praksa bazira se na istraživanju dokumentarnih materijala iz različitih državnih arhiva koje vidi kao kontekst za ispitivanje alternativnih narativa - poput usputnih lekcija iz istorije, koje ne možemo naći u školskim uybenicima. Kroz te projekte ona pokušava, kako objašnjava, da postavi niz pitanja koje se odnose na kulturu, društvo, politiku, ali i da otvori prostor za nova znanja. U poslednjih nekoliko godina češće je boravila u Beču, kroz različite stipendije i rezidencijalne programe, što joj je omogućilo otkrivanje i manje poznatih narativa. Poziv Austrijskog kulturnog foruma i kustoski koncept “Na drugi pogled” iskoristila je malo šire od predloženog propitivanja klišea i predrasuda koje Austrijanci i Srbi imaju jedni o drugima. Kao umetnica iz Srbije imala je priliku, kako kaže, da “baci pogled” na manje poznate događaje iz istorije i narative u okviru austrijske kulture, da otvori prostor za promišljanje zaboravljenih, skrajnutih, zagubljenih, iščezlih priča. Na konkurs se prijavila sa pričom o Bretteldorfu, koju do sada nije imala prilike da javno predstavi.

- U toku mog boravka u Beču istraživala sam i fotografsku arhivu Gradskog zelenila Beča i austrijskog Muzeja baštovanstva gde sam naišla na prelepe fotografije dokumentacije prve Međunarodne izložbe baštovanstva iz 1964. (WIG 64) - kaže Andrea Palašti.- Postavka je zahtevala potpunu rekonstrukciju jednog naselja, odnosno izgradnju čitavog parka za potrebe izložbe na otvorenom. Danas se ta park-zona zove Donaupark i jedna je od najpoznatijih mesta za rekreaciju u Beču. Međunarodna izložba baštovanstva predstavljala je najvažniji događaj posleratnog perioda u Austriji, međutim danas se malo govori da je na tom mestu postojalo naselje Bretteldorf čiji su stanovnici morali biti raseljeni zbog ove izložbe.


Stipendije i rezidencijalni boravci

Stipendija ARGE Donauänder omogućila je Andrei Palašti da se upozna sa radom Zoološke kolekcije Departmana za teorijsku biologiju Univerziteta u Beču. Kao stipendistkinja fondacije Kültüř gemma! imala je priliku da u fotografskoj arhivi Narodnog muzeja u Beču istražuje privatne fotografije nastale za vreme Drugog svetskog rata. U okviru rezidencijalnih programa Q21 MuseumQuartier i KulturKontakt radila je na nekoliko različitih projekata i istraživanja. Ukazuje i na zanimljivu priču na koju je naišla u Istorijskom i dokumentacionom centru Zoološkog vrta Šenbrun o Emilu orangutanu, kućnom ljubimcu srpskog državnog službenika iz Marburga, koji je nakon premeštaja u službi, morao da proda Emila zoološkom vrtu. Emil je ubrzo postao medijska zvezda i omiljena atrakcija turistima – sve dok nije postao toliko depresivan i pregojazan da je odbijao svaki kontakt. Nakon smrti, 1938. Emilovi ostaci postali su deo naučnih institucija i muzejskih kolekcija, a naša sagovornica je krenula u potragu za njima. Takođe, imala je prilike da zaviri i u fotografsku arhivu Bečkog muzeja, između ostalog i u kolekciju fotografija Feliksa Adanosa pod nazivom “Abnormality Shows” ili “Šou nakaza” koji prikazuju različite neobične zabavljače sa fizičkim deformitetima. Navodi i kako je Prater, poznati park zabave u Beču, bio i mesto za ovakvu, “drugačiju” vrstu zabave, ali i proizvodnju kolonijalističke propagande, u okviru kojeg je čak funkcionisao i ljudski zoološki vrt u kome su bili predstavljeni “egzotični” živi eksponati, kao što su i ljudi Aschanti naroda (etnička grupa današnje Gane).


Po rečima naše sagovornice, Bretteldorf - selo od dasaka, je zapravo bilo divlje naselje i deponija krajem 19. veka u blizini Beča. Stanovništvo je živelo u kućicama u blatu, sklepanim od lima, dasaka i kartona, i uglavnom su se izdržavali od prodaje materijala za reciklažu koji bi nalazili na deponiji. Zbog bespravno podignutog naselja, gradska uprava Beča je Bretteldorf zajednicu u više navrata pokušavala da raseli. Iako su svojim poljoprivrednim proizvodima značajno pomagali u opskrbi Beča hranom nakon Prvog svetskog rata, gradska vlast je 1926. pokušala odlučnije da ih raseli, ali se zajednica samoinicijativno organizovala u takozvani „rat za Bretteldorf“. Za vreme Drugog svetskog rata, Bretteldorf je postalo i stratište, ozloglašeno mesto pogubljenja. Posle više godina bezuspešnih pokušaja, zajednica Bretteldorf je do 1964. raseljena. Bretteldorf je spaljen i raščišćen, a na tom mestu je izgrađena park zona i najveća

Međunarodna izložba baštovanstva koja je bila otvorena šest meseci. Nakon izložbe, mnogi delovi postavke su demontirani, odbačeni ili prilagođeni za drugu upotrebu.

- U želji da vizuelno ispričam priču o Bretteldorfu, odlučila sam da iskoristim fotografije nastale 1964. na kojima su zabeleženi cvetni aranžmani sa izložbe - postavke, bašte, ikebane i da od njih napravim efemerne “spomenike” za izgubljenu zajednicu. Koristila sam odbačene kartonske ambalaže i napravila 38 kartonskih skulptura, koje zapravo funkcionišu kao studija (eksperiment) za moguće spomen obeležje zajednici Bretteldorf - navodi Andrea Palašti. - Skulpture su zamišljene da se predstave u seriji fotografija u fizičkom prostoru, međutim novonastali formati predviđeni za digitalnu platformu podrazumevaju i da se medijski prilagodimo drugačijem “gledanju”, te sam seriju fotografija montirala u kratak video rad - odnosno slajd šou.

Stvaralaštvo Andree Palašti prevazilazi umetničke i kustoske granice, a akcenat stavlja na pitanja kulturne geografije, istorije i svakodnevnog života. Diplomirala je Fotografiju na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Dobitnica je nagrade 54. Oktobarskog salona u Beogradu (2013), kao i Nagrade Iskre kulture Zavoda za kulturu Vojvodine (2016). Trenutno radi kao docent na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, na predmetu Likovni elementi.

Nova onlajn platforma, zamišljena kao izlagački prostor za tematski i kurirani umetnički sadržaj, biće pokrenita ovog meseca u godini kada se obeležava dve decenije od osnivanja Austrijskog kulturnog foruma u Beogradu, kao i 185 godina od uspostavljanja diplomatskih odnosa između Austrije i Srbije.

N. Popov

Piše:
Pošaljite komentar
Robert Sabo Benke, vizuelni umetnik: Povratak čistoj ljubavi, sebi

Robert Sabo Benke, vizuelni umetnik: Povratak čistoj ljubavi, sebi

03.06.2019. 09:19 09:21