Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Prodaja novih automobila u rikvercu za četvrtinu

23.11.2020. 08:53 08:55
Piše:
Foto: Tanjug

NOVI SAD: Pandemija koronavirusa prouzorokovala je niz promena u svim segmentima života, rada, proizvodnje... Ta sitaucija dovela je i do značajnog pada kupovine novih automobila, a taj trend vidljiv je na svim tržištima.

Tako će, po procenama Evropskog udruženja proizvođača automobila, kao posledica pandemije koronavirusa, tržište novih automobila u Evropskoj uniji ove godine zabeležiti pad od oko 25 odsto, a slično je i u Srbiji.

Po rečima generalne sekretarke Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandre Graovac, situacija s koronavirusom, koja je pogodila ceo svet i sve grane privrede, odrazila se i na domaće tržište automobila.

Do kraja oktobra u Srbiji je registrovano 26.488 novih vozila, a protekle godine bilo ih je registrovano 38.307, kaže Aleksandra Graovac.

Po trenutnoj projekciji, dodaje, do kraja godine se može očekivati da će broj novih putničkih vozila dostići cifru od oko 30.000, što znači da će ukupan pad prodaje u ovoj godini u odnosu na proteklu iznositi oko 22 odsto, što je  slično kao i na globalnom nivou. 

Ona ističe da ove godine nije održan Sajam automobila u Beogradu, a taj period godine je, inače, vreme kad se nova vozila najviše prodaju. 

U maju je, nakon popuštanja mera zbog koronavirusa, tržište pokazalo oporavak. To znači da su kupci, koji su planirali kupovinu u vreme Sajma automobila, sačekali i kupovali prvom sledećom prilikom. Ipak, čitava situacija odražava se na sve segmente usluge, od prodaje do postprodaje, kaže Aleksandra Graovac.

Iako je pad prodaje primetan kod svih vrsta vozila, naša sagovornica ukazuje na to on najvidljiviji kod jeftinijih vozila, dok se kod vozila srednje klase, više i visoke, manje oseća.

Pad prodaje je, nažalost, najviše pogodilo jeftinija vozila niže klase jer su kupci, koji su plaćali manje rate ili morali da izdvoje manje novca za vozilo, ovom krizom i najviše pogođeni, bilo zbog gubitka posla ili smanjenih plata, kaže Aleksandra Graovac.

Da bi omogućili kupcima da lakše kupe novo vozilo, prodavci, po rečima Aleksandre Graovac, pripremaju posebne uslove – u susret Sajmu automobila, kao i pred kraj godine, kada kreću kampanje s popustima. 

Finansijski sektor, lizing-kuće i banke stimulišu kupovinu novih automobila koliko je god to moguće. Ima primere ponuda za kupovinu od kuće, preuzimanje vozila od kupaca radi srevisiranja, kao i ponuda svih usluga onlajn, što je svakako i neminovno u vremenu u kojem živimo. To je verovatno i jedan od aspekata koji su pomogli prodavcima da se izbore s ovakvom situacijom. S druge strane, zbog prelaska na euro 6D standard i troškova proizvodnje, nova vozila u budućnosti neće pojeftiniti, naprotiv, rekla je Aleksandra Graovac.

U automobilskom sektoru nije bilo otpuštanja zbog pada prodaje, ukazuje ona, mada se optimizacija troškova, kao i organizacija rada, dosta promenila. 


Automobilska industrija se menja

Na evropskom tržištu je evidentan porast prodaje vozila na alternativne pogone, kaže Aleksandra Graovac.

Kako dodaje, po poslednjim podacima, prodaja električnih vozila izjednačava se s vozilima koja kao pogonsko gorivo koriste dizel.

To znači da kupci u Evropi električna i hibridna vozila smatraju privlačnijim i sve češće se odlučuju za njih, što je veoma važno za pravac daljeg razvoja automobilske industrije. Kako se globalna kriza odražava na sve grane privrede, tako se ubrzavaju i promene.  Automobilska industrija je već godinama na prekretnici u tom domenu, a za naše tržište to postaje sve važnija tema, koja se nameće zbog zagađenja, kao i velikog uvoza starijih vozila iz inostranstva koja ne ispunjavaju ekološke standarde, poručuje naša sagovornica. 


U odnosu na trenutno veoma neizvesnu situaciju vezanu za pandemiju koronavirusa, teško je predvideti kako će sve to odraziti na tržište novih automobila. Svakako, naš veliki problem je starost voznog parka u Srbiji, koja je najveća u regionu: prosečna starost vozila u Srbiji je 17 godina. Da bi se uticalo na smanjenje prosečne starosti voznog parka, potrebno je da se trenutna regulativa o uvozu polovnih automobila promeni, što nije jednostavno i uključuje više činilaca.

S druge strane, da bi se stimulisala prodaja ekološki podobnijih vozila, potrebno je i da se Srbija ugleda na mnoge evropske zemlje u kojima se poreski stimuliše kupovina vozila s povoljnijim ekološkim karakteristikama a destimuliše, odnosno dodatno oporezuje, kupovina starijih vozila koja zagađuju i manje su sigurna od novih, u koja su ugrađeni napredniji sigurnosni sistemi i pozitivno utiče na zdravlje i bezbednost.   

D. Mlađenović

Piše:
Pošaljite komentar
Prodaja novih automobila u Evropi pala 7,1% u oktobru

Prodaja novih automobila u Evropi pala 7,1% u oktobru

20.11.2020. 10:33 10:35