Studentski časopis Pandem(us)ic: Novi glasovi u doba korone
NOVI SAD: Pandemija virusa kovid-19 uticala je na sve aspekte života, pa i na obrazovanje, kulturu i umetnost.
Škole i fakulteti su morali da se prilagode novim načinima sprovođenja nastave, dok su umetnici morali da nađu put do publike, uskraćene za njihova dela, ali i da joj pruže podršku u kriznoj trenutcima. Prikazati zbivanja u muzičkom umetničkom obrazovanju i izvođaštvu u Srbiji, regionu, ali i svetu, tokom vanrednog stanja, bio je zadatak studenata master akademskih studija Akademije umetnosti u Novom Sadu, na smeru Muzika i mediji, pod mentorstvom dr Ire Prodanov i dr Milana Milojkovića. Rezultat njihovog rada je časopis Pandem (us)ic, u izdanju pomenute institucije, realizovan u maju i junu 2020. godine.
Urednički tim čine urednica Tisa Jukić i zamenica urednice Marija Stojadinović, koja je, takođe, autorka i dva članka. Pored njih za tekstove su zaslužni: Aleksandar Mitrevski, Ivan Petrov, Anita Zomer, Ivan Đurić, Dušan Cerovina, Marina Dubravac i Đurđa Milanović. Za dizajn i prelom teksta se pobrinuo profesor Atila Kapitanj. Sav rad ovog tima sabran je u pet rubrika na 28 strana.
Nakon uvodne reči urednice, u kojoj je sažet sadržaj časopisa, prva rubrika, Reč sa... , donosi intervju sa dekanom Akademije umetnosti u Novom Sadu, Sinišom Bokanom, u kome je objašnjeno funkcionisanje ustanove tokom vanrednog stanja, realizacija nastave i akademskih svečanosti, ali su predstavljeni i planovi za budućnost. Naredna rubrika, Institucije i manifestacije, može se podeliti u dva segmenta. U prvom su, iz perspektive studenata i đaka, predstavljene prednosti i mane onlajn (online) nastave, na primeru Akademije umetnosti u Novom Sadu i muzičke škole Isidor Bajić. Drugi segment donosi priču o uspešno održanom prvom onlajn Festivalu internacionalnog studentskog teatra u Srbiji. Odeljak Svet klasične muzike kroz dva članka prikazuje metode povezivanja orkestara, ali i kamernih sastava, sa publikom u izolaciji, kroz brojne primere ansambala i kompozicija.
Zatim, dva teksta iz segmenta Regionalna scena donose različite priče: u prvoj je, na primeru hrvatske grupe Techno Vikings, oslikana borba nezavisnih izvođača za opstanak u vanrednim uslovima, s obzirom na to da su za njih nastupi jedini izvor prihoda. Drugi tekst govori o grupi Van Gog i njihovom, 12 časova dugom, nastupu i druženju sa publikom tokom policijskog časa, koji je prenošen putem Interneta. Na kraju, tekst iz odeljka Zanimljivosti opisuje trend „terasnih koncerata“ širom sveta, koji je nastao kao posledica karantina zbog prisustva virusa kovid-19. Na tim koncertima se, prema rečima autorke, muzika reprodukuje, ali i izvodi uživo, kako od strane profesionalaca, tako i amatera.
Studentski časopis Pandem(us)ic dokazuje, kako svojim sadržajem, tako i procesom realizacije i uslovima u kojima je nastao, da su kulturi i umetnosti neophodni mediji koji čine, naročito u ovim teškim uslovima, virtuelni prostor okupljanja, razmene iskustava i druženja umetnika i publike.
Kristian Džido