Студентски часопис Pandem(us)ic: Нови гласови у доба короне
НОВИ САД: Пандемија вируса ковид-19 утицала је на све аспекте живота, па и на образовање, културу и уметност.
Школе и факултети су морали да се прилагоде новим начинима спровођења наставе, док су уметници морали да нађу пут до публике, ускраћене за њихова дела, али и да јој пруже подршку у кризној тренутцима. Приказати збивања у музичком уметничком образовању и извођаштву у Србији, региону, али и свету, током ванредног стања, био је задатак студената мастер академских студија Академије уметности у Новом Саду, на смеру Музика и медији, под менторством др Ире Проданов и др Милана Милојковића. Резултат њиховог рада је часопис Пандем (ус)иц, у издању поменуте институције, реализован у мају и јуну 2020. године.
Уреднички тим чине уредница Тиса Јукић и заменица уреднице Марија Стојадиновић, која је, такође, ауторка и два чланка. Поред њих за текстове су заслужни: Александар Митревски, Иван Петров, Анита Зомер, Иван Ђурић, Душан Церовина, Марина Дубравац и Ђурђа Милановић. За дизајн и прелом текста се побринуо професор Атила Капитањ. Сав рад овог тима сабран је у пет рубрика на 28 страна.
Након уводне речи уреднице, у којој је сажет садржај часописа, прва рубрика, Реч са... , доноси интервју са деканом Академије уметности у Новом Саду, Синишом Боканом, у коме је објашњено функционисање установе током ванредног стања, реализација наставе и академских свечаности, али су представљени и планови за будућност. Наредна рубрика, Институције и манифестације, може се поделити у два сегмента. У првом су, из перспективе студената и ђака, представљене предности и мане онлајн (онлине) наставе, на примеру Академије уметности у Новом Саду и музичке школе Исидор Бајић. Други сегмент доноси причу о успешно одржаном првом онлајн Фестивалу интернационалног студентског театра у Србији. Одељак Свет класичне музике кроз два чланка приказује методе повезивања оркестара, али и камерних састава, са публиком у изолацији, кроз бројне примере ансамбала и композиција.
Затим, два текста из сегмента Регионална сцена доносе различите приче: у првој је, на примеру хрватске групе Techno Викингс, осликана борба независних извођача за опстанак у ванредним условима, с обзиром на то да су за њих наступи једини извор прихода. Други текст говори о групи Ван Гог и њиховом, 12 часова дугом, наступу и дружењу са публиком током полицијског часа, који је преношен путем Интернета. На крају, текст из одељка Занимљивости описује тренд „терасних концерата“ широм света, који је настао као последица карантина због присуства вируса ковид-19. На тим концертима се, према речима ауторке, музика репродукује, али и изводи уживо, како од стране професионалаца, тако и аматера.
Студентски часопис Пандем(ус)иц доказује, како својим садржајем, тако и процесом реализације и условима у којима је настао, да су култури и уметности неопходни медији који чине, нарочито у овим тешким условима, виртуелни простор окупљања, размене искустава и дружења уметника и публике.
Кристиан Џидо