Novi broj „Scene“: Komedija i pandemija
Pozorište i pandemija - nametnulo se kao temat i u novom broju Časopisa za pozorišnu umetnost “Scena”.
Kako je nedavno na promociji književnih izdanja Sterijinog pozorja, kao član uredništva, istakao Aleksandar Milosavljević, “Scena” se uvek trudi da isprati aktuelnosti, ali kroz okvir koji će biti važan i narednim generacijama čitalaca i istraživača.
– Ne bi bilo iznenađenje da su se sami pozorištnici dosetili da na taj način, prisustvom u onome što je moguće definisati kao kulturni život udoba korone, participiraju na jedini mogući način - posredstvom televizije... Pokazalo se, na nevolju, da im je na raspolaganju bilo najproblematičnije sredstvo kojim je danas u Srbiji pozorište u stanju da potvrdi vlastiti (društveni) značaj, a samim tim i važbost kulture i teatra u društvu koje je, uzgred, odavno od kulture i teatra diglo ruke - zapisao je Milosavljević, otvarajući novi broj “Scene”, u tekstu koji se pod maskom aktuelne pandemije, zapravo bavi odnosom dva različita, ako ne i suprotstavljena medija - pozorišta i televizije.
Uprkos odlaganju festivala Sterijino pozorje za avgust, “Scena” kroz izveštaj i intervju sa selektorom Svetislavom Jovanovom izlazi u susret ovoj manifestaciji. Zanimljivo, gledajući “mimo” slekcije, Svetislav Jovanov problematizuje aktuelne primedbe da već dugo sa domaćih pozorišnih scena odsustvuju nove komedije.
– U poslednjih pola veka najmanje, savremena komedija u srpskom teatru (u koju, naravno, ne uključujem potpuno komercijalne produkte, niti “tezgaroške” lakrdije), predstavlja ne samo sporedni tok nego se i njene solidnije manifestacije bagatelišu od strane kritičara i teatrologa - ako se već ne smatraju delima nižeg ranga. Uz to, ovu zabludu često učvršćuju uspešna scenska osavremenjivanja Sterije ili Nušića. ali, pogledajmo otvoreno: dok iz sedamdesetih godina prošlog veka ostaju komedije Crnčevića, Bore Ćosića i uslovno Pekića (kome su danas, izuzev Mrešćenja šarana, smešni komadi Ace Popovića?), a iz osamdesetih i devedesetih Kovačević (Maratonci i Radovan Treći) i Koprivica - gde je komedija nakon 2000. godine? – navodi Jovanov.
Novi broj “Scene” sadrži i ostale, takozvane stalne rubrike, posvećene teoriji, obrazovanju, istoriji... U rubrici posvećenoj savremenim svetskim dramatičarima predstavljena je Marina Vujčić i njena drama “Podmornica”, dok se u rubrici “Nova drama” može da pročita “Uspavanka za Aleksiju Rajčić” Đorđa Kosića, nagrađenog na Konkursu Sterijinog pozorja za savremeni domaći dramski tekst 2019.
I. Burić