IZA IZLOGA „Kapitalce” na Instagramu predvodi fudbaler Ronaldo
Ove godine će (i dalje besplatna aplikacija) Instagram, koji milijardi korisnika širom sveta omogućava obradu i deljenje fotografija na društvenim mrežama, proslaviti prvih deset godina.
Sve je, nije zgoreg se podsetiti, krenulo s ne zna se kroz koliko filtera provučenim „umetničkim“ fotkama kafe, hrane, šoljica... da bismo deceniju kasnije stigli... gde? Drugim rečima, koje su glavne teme 95 miliona objava, koliko se planetarno lansira svakog dana?
Svojevrsni svetski rekord za 2019. po broju lajkova, pregleda i „šerova“ je dostigla slika najobičnijeg #no filter jajeta, koja je „zaradila“ blizu 55 miliona dopadanja. Ako je suditi po blizu 40.000 komentara, ravnodušnom Instragram publiku nije ostavila ni fotka otečenog stopala pevačice, glumice i dizajnerke Džesike Simpson, baš kao ni razgolićenog (samo u „Kalvin Klajn“ gaćicama) 20. godišnjeg kanadskog pevača i modela Šona Mendeza. „Ljubav“ prema ovoj Instagram epizodi u brojkama izgleda ovako: 242.000 komentara i više od sedam miliona lajkova. Ipak, sve do sada nabrojano bi moglo da se podvede pod svojersni „Instagram amaterizam“, tek lagano zagrevanje za brojke koje su obeležile 2019. kod „pravih“ igrača. „Kapitalce“, odnosno najjaču desetorku, predvodi fudbaler Ronaldo, koji je lane samo od objava na Instagramu zaradio neverovatnih 48 miliona dolara, odnosno, 975.000 po svakoj objavi. Na drugom mestu mu je kolega po kopački Lajonel Mesi (23 miliona), a potom slede manekenka Kendal Džener (15.9 miliona/600.000 po objavi), bivši fudbaler Dejvid Bekam (10.7 miliona/375.000 po objavi), pevačica Selena Gomez (osam miliona)... Najmanje uspešna, to jest na začelju ove kolone „teške“ par stotina miliona dolara kolone, našla se Kloe Kardašijan, koja je sa zarađenih svega 1.2 miliona dolara, lane baš podbacila.
Nakon potpuno normalne reakcije običnih smrtnika - vrtoglavice, praćene naglim padom šećera od svih ovih cifara i nula – čoveku ne preostaje ništa drugo nego da proba da brojke pretvori u slova ne bi li nekako iščitao šta se zapravo „iza brda valja“, to jest, šta nam to najuticajniji influenseri na svetu najradije prodaju. Stvar krajnje jasna i jednostavna - svi ti manekeni prodaju nam potrošnju. Među najpopularnijim „artiklima“ su životni (koji kupaći izabrati, šta jesti i popiti, kakvu cipelu prošetati, a kako higijenu održavati...) stilovi, u stopu ih slede stavovi u trendu za određenu sezonu, na ceni su i motivaocine, tipa „i pad je let“, poruke, baš kao i medicinske „preporuke“, odnosno, svako malo otkrivanje nekog novog super leka ili suplementa koji čudesno otklanja sve bolove i sve leči - od glavobolje, preko prehlade, išijasa i artritisa, pa do stomačnih tegoba, raznih upala i drugih poteškoća. Posebno zanimljiv paket čini širok onlajn spektar instant samopomoći i ličnog osnaživanja, mahom posvećenog ženama, a potom i ostalim ugroženim društvenim grupama. Tako prilično popularan #feminizam na Instagramu promoviše pravo žene da sama bira „s kim, kada i gde“, da odlučuje, da bez straha kaže „ne“, da se obrazuje, gradi karijeru i da (sama ili u vezi) uvek bude – lepa i zanosna. U virtuelnoj slikovnici, slika je, očekivano, najjači argument. Jači od sve pameti i svakog iskustva...
A kako #feminizam ovih dana izgleda u ovom našem još uvek opipljivom svetu? Reklo bi se pođednako žalosno. Sapet i utegnut u dva broja manju odeću, liftingovanje, tapiranje, botoksiranje, svilene trepavice i bockanje na vrtoglavim potpeticama 24/7. Minus deset - nema veze; plus 40 – koga briga?! Na putu ženske emancipacije i samopotvrde ni ugrožavanje zdravlja Njoj nije i ne sme da bude prepreka. Cilj ozbiljan i borba bez kompromisa; nema spavanja, ni lenčarenja. Bar ne za one s najviše podignutom - nikad dovoljno obrazovane, pristojne, mršave, plave, kulturne i doterane - lestvicom. Spremne da jednog dana same i bez ičije pomoći osvoje ne svet, već i svemir ako treba. Ispostavi se, međutim, da se baš te ikone stile i svega ostalog neretko prve „okliznu“. Dešava se. Spotaknu na preprekama koje su im drugarice prethodnice davnih dana savladale. Drugim rečima, većina njih, koliko god u međuvremenu slale drugačije poruke, u nekom trenutku je onako „tradicionalno ženski“ spremna da do tada postignuto i dostignuto trampi za jednog solidnog „zaštitnika“. Zbog Njega se sve – karijera, posao, prijatelji, mišljenje, stavovi i modni stilovi ako treba – momentalno i s neviđenom lakoćom odbacuje u korpu zvanu „prethodna inkarnacija“. Zluradi (može im se) bi čak rekli kako je sve prethodno i urađeno ne bi li se „upecala“ što bolja prilika.
Kako god bilo, brojne su potvrde (i biografije) kako u virtuelnom, tako i u stvarnom svetu da su baš te (neki će reći najslabije „nikad od njih borkinje“) na kraju bitke zadovoljne i srećne postignutim. Ili bar tako izgledaju. Za prvu dekadu Instagrama očito dovoljno „osvojene slobode“ da ugodno ušuškane između dva prezimena (kad su se jednom fino pozicionirale i materijalno obezbedile) budu najglasnije u osudi finansijske zavisnosti, želje da se dopadnu „zarozanom i toksičnom“ muškarcu, kao i nemanja svog ja – tih nedopustivih znakova ženske slabosti.
Jasna Budimirović