ИЗА ИЗЛОГА „Капиталце” на Инстаграму предводи фудбалер Роналдо
Ове године ће (и даље бесплатна апликација) Инстаграм, који милијарди корисника широм света омогућава обраду и дељење фотографија на друштвеним мрежама, прославити првих десет година.
Све је, није згорег се подсетити, кренуло с не зна се кроз колико филтера провученим „уметничким“ фоткама кафе, хране, шољица... да бисмо деценију касније стигли... где? Другим речима, које су главне теме 95 милиона објава, колико се планетарно лансира сваког дана?
Својеврсни светски рекорд за 2019. по броју лајкова, прегледа и „шерова“ је достигла слика најобичнијег #no филтер јајета, која је „зарадила“ близу 55 милиона допадања. Ако је судити по близу 40.000 коментара, равнодушном Инстраграм публику није оставила ни фотка отеченог стопала певачице, глумице и дизајнерке Џесике Симпсон, баш као ни разголићеног (само у „Калвин Клајн“ гаћицама) 20. годишњег канадског певача и модела Шона Мендеза. „Љубав“ према овој Инстаграм епизоди у бројкама изгледа овако: 242.000 коментара и више од седам милиона лајкова. Ипак, све до сада набројано би могло да се подведе под својерсни „Инстаграм аматеризам“, тек лагано загревање за бројке које су обележиле 2019. код „правих“ играча. „Капиталце“, односно најјачу десеторку, предводи фудбалер Роналдо, који је лане само од објава на Инстаграму зарадио невероватних 48 милиона долара, односно, 975.000 по свакој објави. На другом месту му је колега по копачки Лајонел Меси (23 милиона), а потом следе манекенка Кендал Џенер (15.9 милиона/600.000 по објави), бивши фудбалер Дејвид Бекам (10.7 милиона/375.000 по објави), певачица Селена Гомез (осам милиона)... Најмање успешна, то јест на зачељу ове колоне „тешке“ пар стотина милиона долара колоне, нашла се Клое Кардашијан, која је са зарађених свега 1.2 милиона долара, лане баш подбацила.
Након потпуно нормалне реакције обичних смртника - вртоглавице, праћене наглим падом шећера од свих ових цифара и нула – човеку не преостаје ништа друго него да проба да бројке претвори у слова не би ли некако ишчитао шта се заправо „иза брда ваља“, то јест, шта нам то најутицајнији инфлуенсери на свету најрадије продају. Ствар крајње јасна и једноставна - сви ти манекени продају нам потрошњу. Међу најпопуларнијим „артиклима“ су животни (који купаћи изабрати, шта јести и попити, какву ципелу прошетати, а како хигијену одржавати...) стилови, у стопу их следе ставови у тренду за одређену сезону, на цени су и мотиваоцине, типа „и пад је лет“, поруке, баш као и медицинске „препоруке“, односно, свако мало откривање неког новог супер лека или суплемента који чудесно отклања све болове и све лечи - од главобоље, преко прехладе, ишијаса и артритиса, па до стомачних тегоба, разних упала и других потешкоћа. Посебно занимљив пакет чини широк онлајн спектар инстант самопомоћи и личног оснаживања, махом посвећеног женама, а потом и осталим угроженим друштвеним групама. Тако прилично популаран #fеminizam на Инстаграму промовише право жене да сама бира „с ким, када и где“, да одлучује, да без страха каже „не“, да се образује, гради каријеру и да (сама или у вези) увек буде – лепа и заносна. У виртуелној сликовници, слика је, очекивано, најјачи аргумент. Јачи од све памети и сваког искуства...
А како #fеminizam ових дана изгледа у овом нашем још увек опипљивом свету? Рекло би се пођеднако жалосно. Сапет и утегнут у два броја мању одећу, лифтинговање, тапирање, ботоксирање, свилене трепавице и боцкање на вртоглавим потпетицама 24/7. Минус десет - нема везе; плус 40 – кога брига?! На путу женске еманципације и самопотврде ни угрожавање здравља Њој није и не сме да буде препрека. Циљ озбиљан и борба без компромиса; нема спавања, ни ленчарења. Бар не за оне с највише подигнутом - никад довољно образоване, пристојне, мршаве, плаве, културне и дотеране - лествицом. Спремне да једног дана саме и без ичије помоћи освоје не свет, већ и свемир ако треба. Испостави се, међутим, да се баш те иконе стиле и свега осталог неретко прве „оклизну“. Дешава се. Спотакну на препрекама које су им другарице prеthodnicе давних дана савладале. Другим речима, већина њих, колико год у међувремену слале другачије поруке, у неком тренутку је онако „традиционално женски“ спремна да до тада постигнуто и достигнуто трампи за једног солидног „заштитника“. Због Њега се све – каријера, посао, пријатељи, мишљење, ставови и модни стилови ако треба – моментално и с невиђеном лакоћом одбацује у корпу звану „prеthodna инкарнација“. Злуради (може им се) би чак рекли како је све prеthodno и урађено не би ли се „упецала“ што боља прилика.
Како год било, бројне су потврде (и биографије) како у виртуелном, тако и у стварном свету да су баш те (неки ће рећи најслабије „никад од њих боркиње“) на крају битке задовољне и срећне постигнутим. Или бар тако изгледају. За прву декаду Инстаграма очито довољно „освојене слободе“ да угодно ушушкане између два презимена (кад су се једном фино позиционирале и материјално обезбедиле) буду најгласније у осуди финансијске зависности, жеље да се допадну „зарозаном и токсичном“ мушкарцу, као и немања свог ја – тих недопустивих знакова женске слабости.
Јасна Будимировић