Počinje 15 BFI: Prestonica umetničkog plesa
BEOGRAD: Pod sloganom „Prestonica“ večeras u Sava Centru počinje 15. Beogradski festival igre, na kome će do 4. aprila 15 plesnih trupa iz 14 zemalja predstaviti 24 nove koreografske postavke.
Na festivalu koji se za 15 godina trajanja upisao na mapu najznačajnijih manifestacija umetičke igre u svetu ove godine nastupiće trupe iz Izraela, Grčke, Holandije, Kine, Norveške, Australije, Velike Britanije, SAD, Danske, Poljske, Belgije, Nemačke, Italije i Kanade.
Na sceni Sava Centra grčki vizuelni umetnik, reditelj i koreograf Dimitris Papajoanu, kome je pripala i ovogodišnja nagrada „Jovan Ćirilov“ predstaviće delo „Veliki krotitelj“. Prvi put na festival dolazi čuvena „Vertigo“ kompanija iz Izraela sa koreografijom Noe Verthajm „Jedan, Jedan i Jedan“, Poljski teatar igre iz Poznanja sa delom norveškog koreografa Jua Stromgrena „Četrdeset“, kao i izraelska Kompanija Roja Asafa sa njegovom koreografijom „Dečaci“.
Kompanija Kristjana Ingimarsona iz Kopenhagena se vraća na festival sa novim komadom inspirisanim prostorom velikih aerodroma. Nova zvezda londonske i svetske scene Akaš Odedra izvešće komad „Uzdizanje“, koji čine koreografije Akrama Kana, Sidija Larbija Šerkaujia i Rasela Malifanta.
Kompanija Silvije Gribaudi iz Venecije predstaviće se komadom „R.OSA“, a trupa „Zero Visibility“ iz Osla izvodi koreografiju „Zaleđene pesme“ Ine Kristel Johansen.
Njujorški Balet Trokadero gostuje ponovo u Beogradu sa tri koreografije Leva Ivanova i Marijusa Petipe, a nemački „Dans On ansambl“ iz Berlina donosi solo komad iz dva dela „Legitimo/Rezo“ Vilijama Forsajta.
Skapino balet iz Roterdama izvešće spektakl „Skala“ holandskog koreografa Eda Vuba, „Vrt zemaljskih uživanja“ delo je koreografkinje Mari Šuinar iz Montrala, dok briselski „Piping Tom“ ovoga puta dolazi sa komadom „Otac“ Gabrijele Karizo i Franka Šartijea. Beogradski festival igre zatvoriće 4. aprila u Sava centru Sidnejska kompanija igre.
Dve predstave sa festivala biće u prilici, kao i prethodnih 12 godina, da vidi i novosadska publika u Srpskom narodnom pozorištu. Balet iz Hongkonga, jednu od prvih klasičnih baletskih kompanija u Aziji, gostuje 21. marta, a Sidnejska kompanija igre 3. aprila. Od osnivanja 1979, Balet Hongkonga je evoluirao u živu organizaciju scenskih umetnosti sa vrhunskim repertoarom koji se sastoji od niza umetničkih i tehnički izazovnih produkcija, predstavljajuću svoje izuzetne igrače.
Njihov program čine tri komada. Fej Bo u koreografiji “Harmonija bogova i ljudi” inspirisan je drevnom muzikom kineske citre nastavlja dijalog između istočne tradicije i zapadne baletske umetnosti. Koreograf Edvard Lijang u komadu “Duhovna nit” crpi inspiraciju iz kineskih venčanja i dotiče teme neizvesnosti, žrtve i slobode u parterskim odnosima.
Komad “Oblik sjaja” Jorme Elo postavljen na tri muzička dela Mocarta i Betovena svojevrsna je studija muzičke strukture, dok njena energija leži u samoj kompoziciji.
Program Sidnejske kompanije igre, poznate sila australijske savremene scene, čiji nastupi širom sveta u okviru međunarodnih turneja opčinjavaju publiku, čine takođe tri komada izuzetno cenjenih koreografa.
Komad “Gnu” Gabrijele Nenkajvel je visoko-energetski vrtlog fizikalnosti igrača. Koreografija “Svetlost mraka” Rafaela Bonačela bavi se načinom na koji svetlost i tama utiču na nas, na naše raspoloženje, prizivanje sećanja na određene periode u našim životima. Koreograf i igrač Čeng Cung-Lung autor komada “Pun mesec” bavi se izražajnim svetlostima grada koje su ga beskrajno fascinirale nasuprot kojima je mesec, prirodni simbol lepote.
N. Popov