Zatvaranje Novosadskog džez festivala uz Bilija Kobama
Na redu je i poslednje veče Novosadskog džez festivala. U Srpskom narodnom pozorištu program večeras otvara bubnjar Bili Kobam, sa bendom u kojem sviraju Mihael Mondesir (bas), Stiv Hamilton (klavijature), Kamelia Ben Noser (klavijature) i Emilio Garsija (gitara).
Bili Kobam je nesumnjivo najveća zvezda Novosadskog džez festivala. U impresivnoj biografiji je zabeleženo da je još od svog proboja, početkom sedamdesetih, kao osnivački član orkestra “Mahavišnu” moćnim, složenim stilom sviranja imao veliki uticaj na tokove džez i fjužn muzike. Rođen u Panami, odrastao u Njujorku, a stanovnik Švajcarske već više od 25 godina, Kobam i dalje istražuje, uvek proširujući i produbljujući, sledeći svoje promišljanje sveta, ne samo kao majstorski bubnjar i perkusionista, nego i kao kompozitor i pedagog.
„Oduvek sam smatrao da je teško usredsrediti se na jedan pravac u muzici, tako da sam se prepustio tome da projektujem svoje ideje i misli kroz muzički kaleidoskop, od latino do rok i yez muzike“, rekao je Kobam.
Među mnogim kuriozitetima vezanim za njegovu karijeru, Kobam je centralni lik dokumentarnog filma kultnog režisera Mike Kaurismakija, pod nazivom “Sonik miror”. Nastanak filma datira iz 2001, kada je Kaurismaki došao kod čuvenog bubnjara sa idejom da napravi portret njegovog života i vremena. Za Kobama, termin iz naslova Kaurismakijevog filma (“zvučna ogledala”), označava: “Odraz zvuka koji se odbija od svega što doživljavam, ili svega što neko doživljava, u muzici. To je skoro kao parabolična radio antena, gde svi radio signali ulaze, obrađuju se, i vraćaju prezenteru.“
„Muzika će svetu reći ko ste, na osnovu onoga što prezentujete i kako ga prezentujete. Putem ovog medija nema laganja“, reći će Kobam koji je leta 2014. objavio CD živih snimaka sa slavnih turneja posvećenih 40 godina od izlaska njegovog čuvenog albuma “Spektrum”, koji se smatra za temelje džez-fjužn žanra.
Nakon Kobama, na Novosadskom yez festivalu nastupa Big bend RTS-a, sa gostom saksofonistom Samjuelom Blazerom. Rođen i odrastao u Švajcarskoj, Blazer je godinama živeo u Njujorku pre nego što se preselio u Berlin, gde i danas živi. Od kada je debitovao 2007, albumom “Sedmo nebo” (“7th Heaven”), Blazer se razvio od strejt hard bapera do inovativnog svirača, kompozitora i bendlidera, čije su improvizacione sposobnosti hvalili mediji širom sveta, navodi se u najavi koncerta.
Novosadski džez festival zatvoriće, ne računajući džem sešn u bivšj “Tremi” SNP-a, trio Antonia Faraa, koji čine još Martin Gjakonovski (kontrabas) i Vladimir Kostadinović (bubanj).
„Ne dešava mi se često da me album nekog muzičara tako iznenadi. Oduševio sam se kada sam prvi put čuo Antonija Faraoa na jednom od njegovih novijih CD-a“, preporuka je muzčke legende Herbija Nenkoka. „Zapanjio sam se kako sam duboko u sebi osetio ovaj album. Bilo je tako mnogo topline, ubedljivosti i snage u njegovom sviranju. Odmah me je privukla njegova harmonijska koncepcija, veselost njegovih sving ritmova i sving osećaja, i elegancija i genijalnost njegovih melodijskih improvizacijskih deonica. Antonio nije samo dobar, nego odličan pijanista.“
I. Burić