„Boš” će godinu završiti sa 1.300 zaposlenih
Kompanija “ Boš Srbija” će tokom ove godine investirati još deset miliona evra i zaposliti još oko 500 radnika,tako da bi na njenom kraju imala 1.300 zaposlenih.
Ova kompanija je do sada investirala u Srbiju 35 miliona evra, a prošle godine je u svojim pogonima na dve lokacije u Srbiji imala 800 radnika, čime je ostvarila rast zaposlenosti od čak 140 odsto. Kako bi ostvarila zacrtane planove o povećanju broja zaposleni, a usled nedostatka odgovarajućih kadrova, ova kompanija se pobrinula da sebi obezbedi stručne radnike u Pećincima.
Naime, deset maturanata koji su u junu završili trogodišnju školu u Pećincima za industrijske mehaničare već je počelo da radi u kompaniji "Robert Boš d.o.o" u Pećincima, jer je ova kompanija pionir uvođenja trogodišnjeg programa dvojnog obrazovanja u Srbiji. Generalna direktorka “ Boš Srbija” Jovanka Jovanović, u razgovoru za “Dnevnik”, objašnjava da se “ Boš“ na samom početku razvoja projekta proizvodnje sistema brisača suočio sa nedostatkom obučenih i iskusnih kadrova za poziciju industrijski mehaničar na tržištu Srbije.
– Rešenje smo, u saradnji sa Ministarstvom prosvete, GIZ – om i Tehničkom školom "Milenko Verkić Neša" u Pećincima, pronašli u projektu uvođenja trogodišnjeg programa dvojnog obrazovanja za industrijske mehaničare. Program je koncipiran tako da učenici tokom prve godine pohađaju praktičnu i teoretsku nastavu u školi, a tokom druge i treće godine imaju priliku da pohađaju praksu, u trajanju od 3 odnosno 6 meseci, u Boš fabrici, uz podršku mentora i iskusnih zaposlenih, prolazeći različite proizvodne procese.
Potrudili smo se da učenicima obezbedimo adekvatne uslove za učenje i rad tako što smo uložili u opremanje i renoviranje školske radionice koja je dostupna svim učenicima i obrazovnim profilima. Standardi u automobilskoj industriji zahtevaju proizvode visokog kvaliteta za koje je potrebno stručno znanje i iskustvo, koje po pravilu učenici po završetku škole nemaju, jer se nastava mahom zasniva na teoriji. Stoga je ovaj način obrazovanja svakako pravi put kojim se može doći do kompetentnih kadrova spremnih da odmah preuzmu radne zadatke po završetku školovanja – kaže Jovanka Jovanović.
Koliko i kako je "Boš" zastupljen u Srbiji, koliko radnika trenutno zapošljava, kao i šta planira da učini u narednom periodu?
– Boš Grupa u Srbiji je zastupljena sa dva nezavisna entiteta, “Robert Boš“ d.o.o i BSH Kućni aparati d.o.o. koja su generisala ukupan prihod u iznosu od 94 miliona evra u 2015. i rast od 130 posto u odnosu na prethodnu godinu. Pored Srbije odgovorni smo i za teritorije Crne Gore i Makedonije. Ključne segmente poslovanja čine proizvodnja sistema i metlica brisača, distribucija širokog asortimana Boš proizvoda, kao što su rezervni delovi i dijagnostička oprema za automobilsku industriju, električni ručni alati, paleta proizvoda u delu termotehnike i sigurnosnih sistema, kao i aparata za domaćinstvo. Pored toga, obavljamo različiti spektar usluga za Boš Grupu na globalnom nivou, od automotiv marketinga i inženjeringa do usluga u okviru informaciono–komunikacionih tehnologija. Ukupan izvoz Boš–a iznosio je 68 miliona evra, od toga se na usluge odnosi 2,7 miliona evra. Rast poslovanja je srazmerno pratio i rast zaposlenih tako da smo 2015. godinu završili sa 800 zaposlenih, što je rast od 140 posto. Za 2016. planiramo rast poslovanja na nivo od 160 miliona evra, a očekujemo da godinu završimo sa 1.300 zaposlenih.
Investitori u Srbiji smatraju da nadležni državni organi treba da ih pitaju za stav i mišljenje kada se donose zakonski akti, važni za privredu i privređivanje u Srbiji. Da li je potrebno čuti glas investitora?
– Pored toga što je Srbija u okviru pridruživanja EU dosta uradila, ali i dalje radi na harmonizaciji zakonodavstva, svakako je potrebna kontinuirana saradnja između relevantnih institucija i ministarstava s jedne i privrede s druge strane. Takav vid saradnje se najčešće ostvaruje kroz saradnju sa privrednim komorama i udruženjem stranih investitora koji na godišnjem nivou komuniciraju promene zakonskih propisa i njihov pozitivan uticaj na poslovanje privrede, kao i preporuke u kojim segmentima je potrebno dalje usaglašavanje propisa, ili, što je takođe važno, poboljšanje efikasnosti njihove primene.
Da li je izmenjeni Zakon o radu doneo boljitak kompanijama?
– S obzirom na to da su u Zakon o radu u velikoj meri inkorporirane izmene sugerisane od strane privrede, smatram da njegova primena ima pozitivan efekat na stvaranje uslova za uspostavljanje poslovnog okruženja koje omogućava rast investicija, povećanje produktivnosti i konkurentnosti, a samim tim i dovodi do otvaranja novih radnih mesta i smanjenja nezaposlenosti, uz činjenicu da su novim zakonskim odredbama interesi poslodavaca i zaposlenih uravnoteženi. Međutim, i dalje ima odredbi na kojima je potrebno raditi, u smislu usaglašavanja sa EU regulativama i načinom poslovanja koje, na primer, internacionalne kompanije primenjuju svuda u svetu.
Koliko velikim kompanijama, kao što je vaša, znači zadovoljan radnik posvećen svom poslu i može li on to biti ukoliko nije dovoljno plaćen za svoj rad?
– “Boš“ mnogo ulaže u kreiranje inspirativnog radnog okruženja u okviru visokih standrada poslovanja i podizanje kompetencija zaposlenih kroz kontinuirane treninge, pružajući im mogućnost stalnog razvoja i učenja tokom karijere. Prošle godine 65 odsto naših zaposlenih pohađalo je određene treninge ili obuke u koje je uloženo 235 TEUR. Zadovoljstvo zaposlenih i njihovo mišljenje nam je veoma važno što se ogleda u prihvatanju i relizovanju inicijativa zaposlenih vezano za kontinuirani proces poboljšanja rada i poslovanja. Zarada je jedan od motiva za rad u određenoj kompaniji, ali ne i jedini i presudni, jer su u kompanijama kao što je naša mogućnosti za profesionalni i lični razvoj zaposlenih višestruke.
Ljubinka Malešević
Dobro nam je ovde, ali može i bolje
Da li je "Boš" zadovoljan uslovima poslovanja u Srbiji ili bi ipak trebalo nešto menjati kako bi proizvodnja bila još veća?
– Srbija je dobra lokacija za razvoj proizvodnje namenjene pre svega evropskim kupcima, dobro je logistički pozicionirana, sa razvijenom infrastrukturom i dostupnom kvalifikovanom i kompetentnom radnom snagom. Poslovni ambijent omogućava rast poslovanja, a stabilna politička situacija i harmonizacija zakonske regulative u skladu sa evropskom su značajne za dalji razvoj kompanija. U nekim situacijama problem u poslovanju može predstavljati previše administriranja ili komplikovane procedure, ipak,očekujemo da će se situacija i u ovoj oblasti poboljšati, naročito imajući u vidu da živimo u eri digitalizacije čije prednosti u svakodnevnom poslovanju treba primeniti i time olakšati poslovanje kako privredi, tako i državnoj administraciji.