Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Šeparović: Ljudi su danas super izgubljeni

20.09.2019. 08:48 08:52
Piše:
Foto: Tanjug

BEOGRAD: Predstava "Mladež bez boga" Boruta Šeparovića, rađena u produkciji Montažstroja i Zagrebačkog kazališta mladih, izvedena je u Ateljeu 212 u okviru 53. Bitefa.

Inteligento i višeslojno kombinujući motive i građu iz romana Edena fon Horvata "Mladež bez boga" (1936) o mladima u nacističkoj Nemačkoj i knjige "Heroji; Masovna ubistva i samoubistva" (2015) Franka Bifa Berardija o mladim ljudima koji izvršavaju masovna ubistva i samoubistva, Šeparović razvija polemički diskurs o uzrocima, manifestacijama i posledicama nasilja među mladima u današnjem svetu, uzrokovanom neoliberalnim kapitalizmom, opsesijom samopromocijom, raspadom humanističke ideje zajednice, te darvinističkim instinktom opstanka u džungli.

Sve to povezuje ideja da jači mora da pobedi slabijeg i da su slabi uvek u nemilosti jakih i bogatih što mi ovde u našem regionu jako dobro poznajemo. Svi smo mi slabi i na nemilosti nekog jačeg od nas, rekao je sinoć uoči predstave Šeparović.

"Šeparovićevi junaci", u energetski izuzetno silovitom tumačenju grupe mladih glumaca, inficiraju se nasiljem putem opsesije video-igrama na temu opštih katastrofa i šerovanja fotografija i snimaka nasilja nad vršnjacima na društvenim mrežama, a zatim ih obnavljaju u stvarnom životu.

Horvat je govorio o mladeži koja je ostala bez orjentira i vrednosti, pa onda dolaze totalitarne ideje koje ih pretvaraju u neku vrstu predatora koji su spremni i ubiti. Za njega je mladež bez boga ona koja je spremna da ubije, i to važi i danas. Fašističko biće se u 21. veku malo drugačije stvara, ali u osnovi je ponovo mržnja i da jači mora srediti slabijeg, rekao je Šeparović.

Fašističko biće 21. veka se, prema njegovom mišljenju, razlikuje od onog u 20. veku možda jedino po tehnologiji koju poseduje.

Onda se setimo medija koji proizvode lažne vesti i demokratske ideje da ćemo znanjem i razumevanjem moći nešto da promenimo, a ljudi su danas super izgubljeni, a ono što je činjenica, posebno u razvijenim zemljama, jeste da su mladi u dobi između 16 i 24 godine usamljeni, i to je posledica super individualizma. Svi smo mi super individue, a zapravo razlike među nama se svode na to koji mobilni posedujemo, primetio je Šeparović.

Konstatuje da je u regionu na snazi vrsta istorijskog revizionizma što traje skoro 30 godina, da mladi u školi, kod kuće, iz medija uče da misle na sebe i srede onog do sebe, a ono u čemu Šeparović vidi sličnosti između regiona i razvijenog sveta jeste u tom insistiranju na belom hrišćanskom identitetu.

Eden fon Horvat uspeo je prikazati nastanak fašističkog čoveka, a Berardi u delu "Heroji" okuplja većinu likova iz predstave: Erika Harisa, Dilana Klebolda, Čoa Senga Huija, Peku Auvinena, redom ubice iz škola, koji su svoje krvave pohode završili samoubistvom, kao i Andreasa Brejvika.

Predstava, koja kombinuje scensku igru i njeno video-posredovanje, završava se Brejvikovom odbranom na sudu, ne ostavljajući tako nikakvu nadu.

Horvat je video nadu u mladim ljudima koji u Hitlerovo doba čitaju zabranjene knjige. Danas ništa nije zabranjeno i možda vidim nadu u tome da ljudi počnu razmišljati šta se može uraditi kada se više ništa ne može uraditi. Berardi je pesimista i jedinu nadu vidu u neučestvovanju u igri, rekao je Šeparović.

Priznaje da je dosta pesimističan i ne vidi da će se u skorijoj budućnosti nešto preokrenuti.

Bilo bi zanimljivo da neki levi narativi okrenu stvari, ali trenutno ovi desni znaju šta treba. Levica ima puno pitanja, a desnica ima jasne i jednostavne dogovore. Zato i nisam preterano optimista, naglasio je Šeparović.

Šeparović je odlično poznat Bitefovoj publici - njegova predstava "Fragile", nastala kao koprodukcija Montažstroja i Interculta iz Stokholma, osvojila je na 33. Bitefu 1999. Nagradu publike, dok je na 47. Bitefu 2013. komad "A gde je revolucija, stoko?" osvojila Specijalnu nagradu.

Piše:
Pošaljite komentar
Konstanca Makras otvorila 53. Bitef festival

Konstanca Makras otvorila 53. Bitef festival

18.09.2019. 21:49 21:53