Šekspir festival u završnici letnjeg izdanja
Vruće je i pozorišno leto zahvaljujući uzbuđenjima na Šekspir festivalu, u Vili „Stanković“ u Čortanovcima. Prethodnih nekoliko dana publika je sa oduševljenjem pratila predstave iz Italije, Crne Gore i Norveške, a sinoć je u Srpskom narodnom pozorištu, zbog tehničkih zahteva, izvedena i predstava „Hamlet – Evidencija zločina jedne monarhije” u režiji Livije Pandur, Kazališta Marina Držića iz Dubrovnika, čime je završeno prvo poluvreme Šekspir festivala, kako su to nazvali organizatori, jer se od oktobra program nastavlja.
„Hamlet“ je bio tema i prve večeri Šekspir festivala, prošlog petka, kada je prvi put od osnivanja na programu bila plesna predstava, što je krajnje neobično za umetnika koji je u svetskoj istoriji ostao poznat po rečima. Proteklih godina, predstava koju su kreirali Valter Mateini i Ina Broek, bivši baletski igrači, predstavljena je na čitavoj mapi sveta, kojoj se sada pridružila i Srbija.
„Ukroćena goropad”, jedna je od najčuvenijih Šekspirovih komedija. Publika Šekspir festivala videla je u izvođenju Gradskog pozorišta Podgorica, u režiji makedonskog reditelja Dejana Projkovskog, posebno poznatog publici Novosadskog pozorišta, u kojem je nedavno imao i premijeru „Ričarda Trećeg“.
„Romeo i Julija i druge katastrofalne ljubavi“ predstava je nastala nakon otvorenog poziva Evropske mreže Šekspir festivala svetskoj pozorišnoj zajednici za najorginalniji umetnički koncept Šekspirovog dela. Stigle su 42 prijave iz 25 zemalja sveta, a međunarodni žiri u kojem je radio i osnivač Šekspir festivala u Srbiji, reditelj Nikita Milivojević, za najbolji je proglasio projekat „Romeo i Julija i druge katastrofalne ljubavi” iz Norveške. Publika u Čortanovcima je u nedelju uveče mogla da vidi ne samo Šekspirovu verziju, nego i to kako se ona i danas može povezati sa nesrećnim ljubavima širom sveta, u kojem se još uvek nešto tako čisto kao ljubav, meša sa društvenim kanonima i podelama.
Tako je i deveti po redu Šekspir festival, koji se održava uz podršku UNILJA osiguranja, iznova dočarao kako drugi igraju Šekspira, zašto ga igraju, šta sve pronalaze u njemu, a potom i gde je u svemu tome naše pozorište.
Drugi deo Šekspir festivala, predviđen za oktobar i novembar, obeležiće čuvena britanska pozorišna trupa Forced Entertainment koja izvodi celokupna Šekspirova dela. U predstavi „Sabrana dela: Sa Šekspirom za stolom” šest izvođača stvara sažete verzije svih Šekspirovih komada koristeći kolekciju svakodnevnih pred- meta za likove na pozornici koju predstavlja jedan običan sto. Ovaj senzacionalni projekat Forced Entertainment u kome se 36 Šekspirovih komada izvodi više dana, pravi je pozorišni maraton.
Šekspir festival u svoju završnicu ulazi i premijerom predstave „Makbet“ u režiji Nikite Milivojevića. U ovoj novoj ambicioznoj produkciji Šekspir festivala učestvuju i Srpsko narodno pozorište, Beogradsko dramsko pozorište, festival Grad Teatar Budva i Novosadsko pozorište.
Ne želeći previše da govori o predstojećoj premijeri „Makbeta“, šaleći se na račun toga da se to ne radi, jer je komad poznat kao uklet, Milivojević je otkrio festivalski slogan i poručio:
- I ove godine Šekspir festival podsetiće nas da je Šekspirov svet - stvarni svet, isti ovaj u kojem živimo.
U njemu, ponovo otkrivamo: „ sem nestvarnoga – ništa stvarno nije’’. Mi smo zato opet stariji, bar za godinu dana, a Šekspir je ponovo mlađi.
Šekspir festival će danas biti okončan pratećim programom u Narodnoj biblioteci „Dr Đorđe Natošević“ u Inđiji, gde će u 19.30 sati biti održana promocija monografije „Nikita Milivojević – Ja ovde silazim“ Olivere Milošević, u izdanju Akademije umetnosti Novi Sad, Pozorišnog muzeja Vojvodine i Itaka art centra u Inđiji.
- Ako bih kao profesionalac pisala kratak tekst o Nikiti Milivojeviću, izgledao bi ovako: On je jedan od naših najautentičnijih reditelja. Njegova pozorišna karijera je bogata i raznovrsna, stalno raste I grana se u različitim pravcima. Može se smestiti u nekoliko okvira – od predstava koje su repertoar Narodnog pozorišta u Beogradu vodile u savremene tokove, preko angažovanih ostvarenja koja su kroz dela klasika i savremenih pisaca kritički reagovala na našu stvarnost, bogatog opusa koji ostavlja snažan trag u najznačajnijim grčkim pozorištima, važnih predstava u regionu, Šekspir festivala koji je osnovao i sa uspehom vodi, do ostvarenja koja je radio u, za pozorište, mitskim mestima – reči su Olivere Milošević, autorke monografije o Nikiti Milivojeviću.
I. B.