Reditelj Andraš Urban o predstavi „M.I.R.A.” u Bitef teatru
Šta se krije iza skraćenica “M. I. R. A.”, videće se u istoimenoj predstavi koju za 30. rođendan Bitef teatra, 3. mart, upravo režira Andraš Urban.
Ono što se zna, jeste da je predstava svojevrsna posveta Miri Trailović, osnivačici Bitefa, ali i umetnosti, tačnije životu u pozorištu, koji je izjednačavala sa vlastitim. Zna se i da je Mira Trailović svoje ime doživljavala kao akronim za M - marljiva, I - iracionalna, R - radosna, A - ako, baš me briga, kao i to da Urban režira beskompromisne predstave.
Kako ste reagovali na poziv da režirate predstavu o Miri Trailović?
- Kad smo rešili da naslov bude “M. I. R. A.” onda nam je postalo jasno o čemu će biti predstava. Tražio sam ličnu nit da govorimo o pozorištu, ne o Bitefu i Bitef teatru, nego povodom toga. Kroz strukturu života Mire Trailović dolazimo do predstave, ali u njoj je reč o raznim Mirama. To sad ne bih previše otvarao. Imam osećaj da radimo predstavu o pozorištu kod nas, u ovim okolnostima, u ovom društveno-političkom okruženju. Naravno, kroz pitanja koja postavlja Bitef festival ili samo postojanje ili nepostojanje Bitef teatra, bavimo se teatrom uopšte.
Nedavno ste radili i Simovićevu “Hasanaginicu”, pa je ovo druga predstava u nizu sa ženskim glavnim likom.
- Jeste, i ovo je priča o ženi koja se snalazi u muškom svetu, ali ne bavimo se rodnom tematikom. Niti njenom biografijom. Mirin život je naša inspiracija da se bavimo time kakav nam je bio pozorišni život ako je počeo Godoom, a završio se mitingom na Ušću, kada više nije bio poželjan kreativni ili kritički intelektualac, nego nemisleći čovek, podanik.
U Bitef teatru ste radili “Antihrista”, znači li vam to nešto kao referenca u ovom radu?
“M. I. R. A.” treba da bude svedena iskrena predstava koja u svim pogledima, i rediteljski i glumački, govori o izloženosti u scenskom smislu. Unutar atrakcija koje obeležavaju moj rad, tražim ljudski, lični nivo. Priču o jednoj sredini koja ponovno i ponovno žrtvuje svoje vrednosti da bi opstala osrednjost. Svi se sve vreme, pa i u Bitefu, odričemo progresivnosti, samo da bi opstali. Predstava je o teatru i društvu. O tome kakvo nam je pozorište. O tome kakvo vam je pozorište, još bolje. Mira je gromada, mit, ali i on se održava da bi zaštitili sebe, a nismo takvi kao ona, iako je i nju ta osrednjost kojom je bila okružena na kraju pojela. Trudim se da predstava bude za svakog ko ide u pozorište, ne samo za pozorišnjake.
Direktor Bitef teatra Miloš Latinović odgovara da je odabrao Andraša Urbana da režira predstavu o Miri Trailović zato što misli da bi ga i ona zvala da režira.
- Mi nikad nismo saznali kakav bi repertoar Bitef teatar imao da je Mira ostala živa. Osnovala je teatar u kojem nije uspela da promoviše svoju poetiku. Andraš Urban bi apsolutno spadao u njen repertoar - kaže Latinović. - Mislim da je on najpogodniji da odgovori na pitanje šta je Bitef teatar danas, gde je umetnost i koje su njene granice u vremenu kada za umetnost nemamo vremena, novca, niti je doživljavamo važnom. Urban je čovek sa istančanom rediteljskom poetikom i neko ko šire sagledava stvari u umetnosti, u kontekstu društvenih okolnosti u kojima živimo. Blizak mi je i kao čovek, ali prvenstveno kao kolega umetnik koji veruje u to što radi, u to da umetnost oplemenjuje ljude. Naša verovanja su ista, da je umetnost ispred svega. Mislim da bi i Mira Trailović to prepoznala.
Igor Burić