„PRIČAJ MI O LJUBAVI” I DRUGE NOVINE U BALETU SNP-a: Pod za savremeni pokret i drugačiji jezik
Uz intenzivne zvuke klavirske muzike, pokojeg vidno zagrejanog igrača u prolazu, juče je ispred sale za vežbanje Balet Srpskog narodnog pozorišta održana konferencija za novinare na kojoj je predstavljen rad na novoj predstavi “Pričaj mi o ljubavi”.
Tom prilikom otkriveno je da je u nedelju, celodnevnim radom, postavljen novi pod u baletskoj sali, takozvani sprang flor.
- Kao što vidite, užurbano je ovde kod nas u Srpskom narodnom pozorištu na trećem spratu gde je direkcija Baleta i naša jedina baletska sala koja je dobila konačno taj svoj pod koji nam je bio potreban - počela je direktorka Baleta SNP Aja Jung najavu rada na predstavi “Pričaj mi o ljubavi”. - Trenutno je u toku čas Eriberta Verardija iz Verone. Nakon toga su probe za produkcije koje nas očekuju, “Kopelija”, 24. i 25. januara, te “Don Kihot” 13. i 14. februara, kada očekujemo i goste, prvakinju Državne opere iz Beča Ljudmilu Konovalovu ,i Viktora Kašetu, prvaka Holandskog nacionalnog baleta iz Amsterdama.
Predstava “Pričaj mi o ljubavi” biće diptih koji će premijerno biti izveden 1. marta. Čine je “Elegija” koreografa Enrika Morelija i “Balkon ljubavi” Icika Galilija. Iako objednjinjene u jedinstvenu priču, reč je o dve tehnički i estetski različite postavke dvojice veoma uspešnih koreografa na međunarodnoj sceni savremene igre.
Savremena nadogradnja
U nedelju 19. januara od šest ujutru pa do posle ponoći, postavljan je novi pod, takozvani sprang flor. Investiciju za koju juče nije bila izvedena tačna računica obezbedila je Pokrajinska vlada, a Aja Jung se juče prisetila kako je on prvi put u SNP-u bio donesen iz Udina i vraćen odmah sutra, 2009. kada je na Beogradskom festivalu igre gostovao Mihail Barišnjikov, koji bez njega ne igra.
„Postoji taj fiksni pod, preko njega je zalepljen novi pod, kao savremena nadogradnja”, objasnila je Aja Jung, dodavši da takva podloga u Srbiji postoji još samo u Narodnom pozorištu u Beogradu i njenoj privatnoj školi”.
Enriko Moreli je koreograf iz Italije koji je upravo sa “Elegijom” gostovao na Beogradskom festivalu igre 2024. godine, u izvedbi trupe “MM”. Sada će je prilagoditi i pokušati da izvede novu verziju, u skladu sa baletskim ansamblom SNP-a.
- Čast mi je što sam ovde i što ova predstava stavlja moje uz ime Icika Galilija, koreografa kojeg veoma cenim. Ova postavka “Elegije” će izgledati drugačije od originalne, imaće mnogo više igrača. Tema je toplina, ljubav i jedan veliki zagrljaj. Na komadu sam počeo da radim u vreme pandemije korone, kada nam je svima bio potreban zagrljaj - rekao je Moreli. - Kreirajući komad iz potrebe da budemo zajedno, zagrljeni, odabrao sam muziku svog omiljenog kompozitora, Šopena, ali i stihove Marianđele Gvartijeri, koji se koriste kao lajtmotiv. Mladi italijanski kompozitor Đuzepe Rosa je sve to uobličio i stvorena je jedna vrlo snažna koreografija. U Novom Sadu proces je u toku. Upoznao sam dobro igrače, oni su sjajni, žele da uče. Radili su na klasici i za njih je velika novina savremeni pokret i drugačiji jezik, ali su veoma vredni i znatiželjni.
Koreograf drugog dela diptiha, “Balkon ljubavi”, Icik Galili, nije bio juče tu. U SNP-u sa ansamblom rade njegovi asistenti , pa je Aja Jung rekla da je taj komad u potpunosti različit od “Elegije”. Koristi najviše latino muziku Pedra Pereza iz druge polovine 20. veka, čuvenu pesmu “Historia de amor”.
- Galili među igrače unosi akrobatske veštine, mnogo humora i komike. Sušta suprotnost prvom delu predstave i upravo mislim da će to činiti ovu predstavu veoma, veoma zanimljivom - navela je Aja Jung.
Tehnika postavila scenu za „Kopeliju”
Tehnika Srpskog narodnog pozorišta postavila je scenu za izvođenje baleta “Kopelija” večeras i sutra. Direktorka Baleta Aja Jung nema informacije o prodaji karata i eventualnim smetnjama u održavanju ovog događaja, u svetlu nekolicine otkazanih predstava na repertoaru SNP-a poslednjih sedam dana.
Poznat joj je, s druge strane, podatak da je “Krcka Oraščića” oko Nove godine videlo 11 hiljada ljudi, a iznela je i zapažanja da je balet umetnost gde igrači svakog dana moraju biti u baletskoj sali. Ne zbog publike, nego zbog sebe.„Inače - telo, njihov instrument, zarđa. Ne može da se upali na dugme”, rekla je, između ostalog, direktorka Baleta SNP-a. „Naš ansambl ima dosta stranaca. To su mladi ljudi i ono što ih ovde zadržava je ono što možemo da im ponudimo u baletskoj sali”.
U gostima Srpskog narodnog pozorišta i konferencije za novinare juče je bio i Jakopo Godani, koreograf koji je često bio gost Beogradskog festivala igre, gde mu je uručeno priznanje “Jovan Ćirilov”. Aja Jung ga je najavila kao budućeg saradnika, a novinarima je rekao da kad čitavu godinu ne dođe u Srbiju, oseća nostalgiju, jer je veoma zavoleo ovu zemlju i njen narod.
- Jako mi se dopada taj gotovo primitivni jezik, veoma sličan onom koji ja gajim, način komunikacije, radoznalost ljudi i njihov pogled na umetnost - naveo je Godani. - Veoma mi je važna veza sa Beogradskim festivalom igre koji podržava nas umetnike. Danas je jako važno podržati umetnike i moj prelazak u Novi Sad smatram veoma važnim. Osećam odgovornost da pomerim stvari unapred, da podržim umetnike u ovoj zemlji i njihovoj borbi za promene, za budućnost. Spremni smo za borbu!
Tekst i foto: I. Burić