Premijera u Šabačkom pozorištu: Karakteri Mie Knežević
ŠABAC: U Šabačkom pozorištu večeras će premijerno biti izveden komad „Karakteri” po motivima Teofrastovih spisa, koji na scenu postavlja novosadska rediteljka Mia Knežević.
Teofrastovi “Karakteri” zapravo su filozofsko svedočanstvo o tipologiji (ponašanja) ljudske prirode. Opisavši mahom negativne osobine, jedan od najcitiranijih autora Stare Grčke stvorio je vrlo preciznu “skicu sačinjenu od 30 ljudskih naravi”, koja će postati jedan od kamena temeljaca dramskog stvaralaštva – od antičkih komediografa do autora savremenih sitkom serijala.
– Ono što u ovom delu privlači savremenike, jeste suštinsko – vanvremensko prepoznavanje stereotipije u ljudskoj prirodi. Moguće je i to da se mi ustvari ponašamo prema onome kako smo tamo, u Staroj Grčkoj upisani, pa se karakteri prenose s kolena na koleno – pojašnjava Mia Knežević. – Karakteri predstavljaju tipove ličnosti koji mi, današnjim socijalnim i psihološkim kodovima prepoznajemo nekad kao osobine, nekad kao naučena ponašanja, nekad kao dijagnoze. Ostaje nam da se uporno pitamo - zašto se mi ponašamo ovako kako se ponašamo.
Po rediteljkinim rečima, karakter je verovatno rezultat susreta našeg odnosa prema sopstvenim osećanjima sa vrednovanjem spoljnog sveta.
– Međutim, karakteri umeju i da se menjaju u zavisnosti od (dramske) situacije. Ispada da zaista nigde nema toliko puno različitih karaktera, koliko u jednom čoveku. Zato ponegde jedan glumac igra nekoliko karaktera, što se može čitati kao da je jedna osoba nosilac više persona - to tumačenje zavisi od percepcije gledalaca. U predstavi pratimo kako karakterne osobine istupaju u prvi plan u društvenim situacijama, u nekim javnim okolnostima i na taj način zapravo kreiraju i sliku našeg mentaliteta.
Na tom fonu, kroz formu postdramskog sitkom mjuzikla, sa referencama na pop kulturu, jutjub materijale i muziku koja dolazi iz različitih kulturnih matrica, publika će se u „Karakterima” susresti sa plejadom različitih karaktera u tri “ogledne” celine: Afera Šporet, Psihički kauč i Pipači hleba.
– U predstavi se susreću različite generacije - Bebi bumeri, generacija H i Milenijalaci. Svaka generacija ima svoje prepoznatljive stereotipe i karakteristike, i svi pokušavaju da međusobno usklade jezik komunikacije, da bolje razumeju onu drugačiju sliku sveta. Ovi Karakteri, iako imaju uporište u kolevci evropske civilizacije, u predstavi su ujedno oblikovane i tako da predstavljaju glavne infantilne crte našeg mentaliteta. Da li smo u strahu od tuđeg karaktera potencijalno i sami karakter kojeg se neko drugi plaši? Da li Kukavice, Bahati, Neotesanici, Nepoverljivci, Gunđala ili Oportuniste... ipak duboko u sebi strahuju od istog: da će biti odbačeni? – poručuje rediteljka.
Mia Knežević je i adaptirala tekst, u saradnji sa dramaturgom Đorđem Petrovićem. U podeli su Slobodan Petrović, Strahinja Barović, Miloš Vojnović, Kristina Pajkić, Vladimir Milojević, Ljubiša Barović, Slađana Pajčić, Dragana Radojević, Sonja Milojević, Aneta Tomašević, Deana Kostić, Aleksandra Ristić i Siniša Maksimović. Muziku potpisuje Branko Džinović, dok je koreograf Jelena Alimpijević.
M. Stajić