Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Premijera predstave „O Gilgamešu“ u Gradskom pozorištu u Čačku

26.05.2021. 11:00 11:02
Piše:
Foto: Glumac Dušan Vukašinović

NOVI SAD/ČAČAK: Prvi susret sa „Epom o Gilgamešu“ je gimnazijski. Od tada pamtim neobično ime Enkidu, informaciju da je to najstariji književni zapis civilizacije i sliku kako neki čovek jako, jako dugo hoda pašnjakom, opisao je svoje iskustvo glumac  Srpskog narodnom pozoršta Dušan Vukašinović, povodom večerašnje premijere predstave „O Gilgamešu“ Tijane Grumić, u režiji Juga Đorđevića, u Gradskom pozorištu u Čačku.

Ovo pozorište osnovano 2019. već prvom predstavom, „Triptih o radnicima“, privuklo je priličnu pažnju stručne javnosti i publike. „O Gilgamešu“ je treća premijera po redu i, kao u prvoj, ponovo je reč o saradnji Tijane Grumić i Juga Đorđevića koji su, sudeći po nizu zajedničkih predstava, nedavno i u Narodnom pozorištu Sombor („Tramvaj zvani želja“), uspostavili blizak dramaturško-rediteljski odnos.

Direktor Gradskog pozorišta Čačak Bratislav Janković premijeru je najavio kao najkompletniji projekat u produkcijskom smislu do sada. Kao deo autorskog tima, angažovani su bili kostimografkinja Vera Damjanović, scenografkinja Andreja Rondović, a u predstavi još igraju: Nevena Kočović, Ivana Terzić, Milica Filić, Dimitrije Aranđelović...

- Kada mi je Tijana Grumić, prelistavajući lektiru, predložila „Ep o Gilgamešu“, moj pozorišni organizam je pozitivno odreagovao – naveo je reditelj Jug Đorđević. – Posle angažovanog teksta „Triptih o radnicima“, razmišljali smo o delima svetske književnosti koja korespondiraju sa današnjicom, jer smo želeli da Gradsko pozorište Čačak publici počne da nudi raznovrsnije predstave, ne samo kamernog tipa. Velika je odgovornost bila otvoriti jedno novo pozorište sa relevantnom predstavom i sada nastaviti, sa pokušajem unapređenja repertoara. Zanimao nas je i odnos religije i postojanja, kako se ta „prva priča“ može ispričati savremenim jezikom i pozorišnim alatima.

Za Tijanu Grumić, koja je dramatizovala motive čuvenog epa, o duhovnom putovanju tiranina iz Uruka, pored tema o bogom danim ljudima, najvažnije je bilo pitanje strukture, jer su svi kasniji obrasci pisanja proizašli iz te priče.

- Povratak „Epu o Gilgamešu“ potvrdio je da se mi i danas poistovećujemo sa emocijama i pričama tih ljudi – rekla je Tijana Grumić.

Glumici Ivani Terzić trenutak u kojem je nastajala predstava – pandemijske okolnosti – nazvala je srećom u nesreći, jer su se bavili katastrofama, strahom, sa dodatnim uzbuđenjem. A prvobitno je mislila da je „Ep o Gilgamešu“ priča o prijateljstvu, jer je tako zapamtila lekcije iz škole.

Za ostatak glumačkog ansambla, „Ep o Gilgamešu“ i pored institucije školske lektire, bila je prilična nepoznanica. To bi se moglo reći i za one koji će ne samo večeras gledati predstavu u Gradskom pozorištu Čačak, jer dramskih uprizorenja ovog dela baš i nema mnogo u istoriji pozorišta. Ima jedno opersko, i to veoma bitno – „Gilgameš“ Rudolfa Bručija, prema libretu Arsenija Arse Miloševića, iz 1986. u Srpskom narodnom pozorištu. Ocenjena je najkvalitetnijom i najmonumentalnijom operom naših prostora.

I. Burić

Piše:
Pošaljite komentar